• Veel aan te passen
  • Uitdagende races
  • Hoge leercurve
  • Draait niet altijd soepel
  • Tutorials laten te wensen over

Gespeeld op Xbox One en Xbox One X.

Iedereen is bekend met het beeld van Monster Trucks; auto’s op enorme wielen die andere, kleinere auto’s aan gort rijden of bizarre stunts doen in een arena voor een groot publiek. Helaas moet de meerderheid van de bevolking toegeven dat ze nooit zelf in een echte Monster Truck zullen rijden, het is nou immers niet voor iedereen weggelegd. Gelukkig is er altijd nog het digitale medium dat videogames heet, waar dromen vaak wel uit kunnen komen. Wij namen voor jullie plaats achter het stuur van een digitale Monster Truck.

Opnieuw leren rijden

Zoals je wellicht gewend in een racer bent kan je de game beginnen met het volgen van een hele reeks tutorials. Als eerste staat voertuigbeheersing op het schema en dat is maar goed ook. Het valt namelijk helemaal niet mee om een groot gevaarte als een Monster Truck te besturen in deze game. Dit heeft voornamelijk te maken met de achterwielen van het voertuig, want deze kunnen, net zoals de voorwielen, ook meesturen om bochten makkelijker te kunnen nemen en de truck te stabiliseren. De manier waarop de game hier mee omgaat is bijzonder te noemen, je bestuurt de voorwielen met de linker thumbstick en de achterwielen met de rechter thumbstick. Als je dus net als ik ben, en veel “traditionele” racegames speelt, vergt dit wat gewenning. Naast de algehele besturing is er ook een reeks aan tutorials voor het uitvoeren van stunts. Het is alleen jammer dat de tutorials zelf wat te wensen overlaten. Je krijgt in het selectiescherm een voorbeeldafbeelding te zien met toetsinstructies, maar zodra je de les start kan je hier niet meer op terugkomen, tenzij je de les afsluit. Er is wel een ghost aanwezig die de stunt of handeling voordoet, maar de toetsencombinatie om dit uit te voeren is verdwenen. Dat is opmerkelijk te noemen.

Monsterlijke uitdaging

De carrièremodus van de game is relatief uitgebreid. Het is natuurlijk het bekende recept; je bent een onbekende coureur die graag mee wil doen met de grote namen in de Monster Truck scene, maar je hebt uiteraard geen ervaring en een standaard voertuig. Niks nieuws onder de zon, en dat is prima. We hadden immers ook geen diepgaand verhaal verwacht, want dat staat ook niet centraal in een game gebaseerd op races. Je begint je carrière door mee te rijden in diverse toernooien. Deze toernooien zijn opgebouwd uit een aantal verschillende racetypen, waaronder circuitraces en stuntraces. De circuitraces spreken voor zich, je rijdt samen met jouw tegenstanders een x aantal rondes over een baan, waarbij je moet proberen als eerste over de finishlijn te gaan. Dat vergt geen uitleg, zou je denken, maar zelfs bij deze simpele racevorm valt het niet mee om te winnen. Dit heeft alles te maken met voertuigbeheersing, aangezien je de controle hebt over zowel de voor- als achterwielen. Een simpele bocht verandert in een ware uitdaging en het lukte me niet om in de top 3 te eindigen dankzij de vreemde besturing.  Een overwinning pakken lijkt dus nog lastiger. Hierdoor kreeg ik het minimale aantal punten voordat we doorgingen naar de volgende race. Ben je een perfectionist en wil je alle races in een toernooi winnen? Dan zal je hard moeten werken, want het is niet mogelijk om de individuele races opnieuw te starten als je in een toernooi zit. Je zal dan alle races opnieuw moeten doen. Wat ook niet helpt is dat je vooral tijdens de start van de race te maken hebt met veel screen tearing (Xbox One) of framedrops (Xbox One X). De game is op beide systemen getest, maar geen enkele versie draaide soepel.

Het duurt even voordat je gewend bent aan de besturing, maar zodra dat is gelukt zullen de races een stuk makkelijker zijn. Tot het moment dat je aan de stuntraces mag beginnen. Deze komen in een aantal varianten, van het behalen van punten tot het zo veel mogelijk voorwerpen vernielen in een omgeving, maar ook voor deze modus geldt dat je moet wennen aan de besturing, vooral aan het uitvoeren van stunts. Zelfs de simpele stunts, het omhoog rijden tegen de muur voor een koprol bijvoorbeeld, kunnen catastrofaal mis gaan. De game beschikt namelijk over een schademodel voor zowel de buitenkant als de motor. Als de koprol net niet goed gaat heb je al kritieke schade, waardoor hoge snelheden er niet meer in zitten. Er zijn wel aanpassingen te doen in het instellingen menu om de game enigszins aan te passen aan jouw niveau, maar dit heeft ook weer effect op het geld dat je verdient aan het einde van een toernooi. Uiteindelijk moet je veel oefenen om de game degelijk te kunnen spelen. Deze leercurve is belonend, maar zal vooral casual gamers afschrikken.

Garagemonsters

Met het geld dat je verdient kun je een aantal zaken doen. Je kan meedoen aan moeilijkere toernooien, waar je geld in moet leggen om mee te mogen rijden, maar je kunt ook jouw voertuig upgraden of voorzien van een nieuw uiterlijk. Wat betreft de aanpassingen die je door kunt voeren is Monster Truck Championship aardig goed gevuld. Je kunt motortechnisch het een en ander aanpassen, zoals het verhogen van het vermogen, betere banden onder je wagen zetten, en meer van dat soort dingen. Qua uiterlijk is er ook genoeg te openen en te kopen, waardoor jouw auto altijd uniek is. Het enige probleem dat ik hier mee heb is de prijs van de vele onderdelen. Het is al niet makkelijk om geld te verdienen in de game, maar als de meerderheid van jouw verdiensten in een enkele upgrade gaan zitten dan wordt het een gevalletje van micromanagement. Als jij na het upgraden geen geld meer over hebt, kan je niet meedoen aan de moeilijkere toernooien en zit je dus weer voor een paar ronden vast aan het eerste toernooi. Het wordt, zeker aan het begin, een grindfest van jewelste als je goed mee wil komen met je truck.

Omgevingen en geluiden

Op grafisch gebied valt er weinig te klagen over Monster Truck Championship. Het is duidelijk niet de mooiste game die uit is gekomen, maar alles ziet er scherp uit, zelfs in alle hectiek van het racen. De omgevingen zijn helaas weinig variërend, er zijn maar een aantal locaties waar je een bezoek aan zal brengen en dat is jammer. De effecten op de weg zijn acceptabel, maar hier zal je weinig aandacht aan besteden tijdens het racen. De geluidseffecten zijn ook niet heel spectaculair, de auto’s klinken veelal hetzelfde en er is weinig ander hoorbaar geluid over het gebrul van de motoren. De muziek is echter wel prima.

Monster Truck Championship is een uitdagende game die veel van je geduld zal vragen. Als je dit op kan brengen, dan wordt je getrakteerd op een rijk opwaardeersysteem en uitdagende races die je een gevoel van overwinning geven. Ben je echter een gamer die even snel een rondje wil rijden, dan is dit niet de game voor jou. De leercurve is vrij hoog en de tutorials zijn niet altijd helder. Op grafisch en audiotechnisch gebied scoort de game geen hoge punten, maar het is al met al acceptabel en speelbaar.