• Upgrade zorgt voor vloeiende gameplay
  • Eigenaren met het origineel hoeven niet alles opnieuw te kopen
  • Krossplay met andere platformen...
  • ... behalve Switch en PC
  • Niet alles zit in deze ultieme versie

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Mortal Kombat draait al heel lang mee in de gamewereld. Er zijn een aantal delen in de hoofdserie en een aantal spin-offs uitgebracht die de lore van deze legendarische fighter hebben verrijkt. Inmiddels zijn we al aangekomen bij het elfde deel in de hoofdserie. De ultieme versie welteverstaan.

Ultieme vechtersbaas

Mortal Kombat 11 Ultimate is een bundel die het recente Kombat Pack 2 combineert met de originele game en de uitbreiding van het verhaal, genaamd Aftermath. Wat mooi is voor mensen die alle uitbreidingen al hebben gekocht is dat je niet opnieuw de game hoeft te kopen. Ben je al in het bezit van alles behalve Kombat Pack 2? Dan volstaat een aanschaf van de nieuwste uitbreiding. Wel zo fijn als je voorheen al geld hebt uitgegeven. Voor nieuwe kopers is er echter veel te beleven aan deze ultieme versie van de game.

Met een totaal van 37 vechtersbazen valt er genoeg te breken bij jouw tegenstanders, zij het gedurende de twee verhalen of in multiplayer. Dankzij het nieuwe Kombat Pack is de langverwachte Mileena weer teruggekeerd naar de bloederige fighter. Zij wordt vergezeld door de paarse ninja Rain, die zijn vijanden pijn kan doen met water en actiefilm-legende Rambo, vergezeld door zijn bekende wapens uit de films. Heb je altijd al willen zien wie er zou winnen in een gevecht tussen de Terminator en Rambo? Dit is je kans. Er zijn nog twee personages van andere series aanwezig, dit zijn Spawn en Robocop. Er is dus genoeg om uit te kiezen.

Vernieuwingen

Ik heb MK11 kunnen proberen op de Xbox Series S. Voorheen speelde ik de game op de One X en dat beviel op zich prima, maar de laadtijden waren aardig lang en de game liep bij mij niet altijd soepel. Dat is nu heel anders, aangezien de game is geoptimaliseerd voor de nieuwe generatie consoles. Laadtijden zijn bijna volledig verdwenen, wat vooral merkbaar is als je de Tower Challenge doet. Op grafisch gebied is er ook wat verschil. Uiteraard is de Series S niet zo krachtig als zijn grotere broer, maar ondanks dat ziet de game er nog steeds goed uit. Het was natuurlijk al geen lelijke game, maar doordat de game ook vloeiender loopt spat het nog beter van het scherm af.

Wellicht de mooiste toevoeging voor de mensen die online spelen is de toevoeging van “Krossplay”. Nu worden de gamers van de Xbox One, Xbox Series, Playstation 4 en Playstation 5 samengevoegd op één server waardoor het vinden van tegenstanders nog sneller en makkelijker gaat. Hou er echter wel rekening mee dat PC en Switch varianten van deze game nog steeds gelimiteerd zijn tot hun eigen platform.

Ultieme uitvoering?

Het zal menig gamer niet zijn ontgaan dat NetherRealm Studios recent nog een dlc-pakket heeft uitgebracht. Het Klassic MK Movie-pack zit niet in deze versie en dient dus nog apart aangeschaft te worden als je gebruik wilt maken van deze skins gebaseerd op de film uit 1995. Op zich is het begrijpelijk dat je voor dit soort pakketten moet betalen, er zijn nou eenmaal mensen die betaald moeten worden. Het is echter een beetje wrang dat je uit gaat van een ultieme editie als je deze game koopt, maar dat je uiteindelijk nog steeds niet over alles beschikt. Er missen ook nog steeds wat populaire personages, maar gezien de geheimen die je ontgrendelt op het eiland van Shang Tsung is er een kans dat we een aantal personages niet terug gaan zien. Maar ze hebben dus al een pakket buiten de Ultimate Edition uitgebracht, dus misschien is er hoop voor een Kombat Pack 3.

Er is al veel gesproken en geschreven over de verschillende versies van Mortal Kombat 11. De game staat nog steeds als een huis en dankzij een groot aantal personages om uit te kiezen en twee verhalen om te volgen ben je voorlopig wel zoet met deze game. Voor de nieuwe generatie consoles is er ook een update die de game mooier en vloeiender laat draaien en de laadtijden drastisch inkort. Het is alleen jammer dat je bij aanschaf van de Ultimate Edition nog steeds niet alles hebt, maar zelfs zonder dat pakket zit de game bomvol content.