• Vernietigbare omgevingen
  • De verhaalmodus is niet geschikt voor nieuwkomers

Dorian de la Fosse | maandag 19 Nov 2018, 22:03

Na lang wachten is er eindelijk een videogame van My Hero Academia. Wat kunnen we hier van verwachten? Lees het hier.

Fans van de manga en anime kijken al lang uit naar een game in het universum van My Hero Academia. Die game is er gekomen in de vorm van My Hero One’s Justice, een fighting game.

Striphelden

My Hero Academia vertelt het verhaal van Izuku Midoriya, een jongen die zonder een gave, ofwel quirk, is geboren in een wereld waarin ruim 80% van de bevolking wel een bijzondere gave heeft. Hij erft een quirk van de sterkste held van de wereld: All Might. Dankzij dit evenement groeit hij uit tot de sterkste held ter wereld. Ik hoopte dit allemaal opnieuw mee te mogen maken, maar zodra ik de Story Mode opstartte, zag ik tot mijn verbazing dat de game begint ver na deze gebeurtenissen begint (loopt wat lekkerder). Om je een idee te geven, de game begint bij seizoen 2 van de anime serie. Gezien het type game is dit een logisch besluit, maar als nieuwkomer mis je dus een groot deel van het verhaal. Het lijkt erop alsof de game niet is ingericht op mensen die nieuw zijn in de serie. Om die mensen een beetje tegemoet te komen is er wel een kleine recap aan het begin van deze modus.

Enfin, zonder officiële introductie van de personages (tenzij je niet nieuw bent natuurlijk), gooit de game je in gevecht na gevecht. Het begint allemaal als een soort tutorial. Je leert de basics van de game kennen en langzaam maar zeker worden er allerlei elementen toegevoegd, totdat je uiteindelijk klaar bent voor de echte gevechten. Gedurende de Story Mode selecteer je deze gevechten vanuit een menu waarin een kleine omschrijving wordt gegeven. De manier van vertellen wordt leuk gebracht in de vorm van een stripboek, met hier en daar beelden vanuit de anime. Een leuke toevoeging. Naast de missies zijn er ook cutscenes tussendoor die volledig in de game engine zijn gemaakt. Bijna elke missie speel je als een ander personage uit de serie, waarbij je ook een aantal cruciale gevechten uit het verhaal opnieuw beleven. Hierbij moet gezegd worden dat zelfs nieuwkomers in de serie hier van kunnen genieten, al is het alleen maar vanwege de vernietigbare omgevingen waarin de gevechten plaatsvinden.

Select Mode Academia

Er is naast de verhaalmodus gelukkig nog genoeg te doen. Er zijn een aantal verschillende modi om uit te kiezen: Story Mode, Missions, Local Match (jawel, couch coop), Training, Online Mode en helemaal onderaan staat Arcade (vreemde plaatsing, je kan hem makkelijk over het hoofd zien). Natuurlijk komt het in elke modus op hetzelfde neer. Je moet je tegenstander verslaan in een gevecht, het blijft immers een fighting game, maar er is genoeg variatie om dit interessant te houden. Neem bijvoorbeeld de Missions modus. Hier kies je drie personages welke je wilt gebruiken op de geselecteerde map. Er zijn zes maps en een Score Attack modus beschikbaar. Je vecht van missie tot missie in de hoop dat je de eindstreep haalt, maar elk gevecht wordt steeds moeilijker. Mocht je een gevecht winnen dan kan je support items verdienen, waarmee je bijvoorbeeld je HP kunt herstellen of je kracht kunt verhogen. Je HP balk wordt meegenomen naar de opvolgende gevechten, dus als je niet herstelt kan dat het einde betekenen. Herstel je wel dan gaat dat weer ten koste van je eindscore waarmee je potentiële, zeldzame items niet meer kunt krijgen, dus naast goed spelen moet je ook tactisch omgaan met je items.

Een andere leuke modus is Arcade. Hierin vecht je met je gekozen personage een aantal gevechten, waar na elk gevecht een kort verhaal wordt verteld. Elk personage heeft drie verschillende arcaderoutes, dus als je alles wilt zien ben je nog wel even bezig. Als je alle gevechten wint dan krijg je een speciaal item als beloning.

Open arena

Alle gevechten vinden plaats in arena’s waarin je vrij rond kan lopen, dus verwacht geen gevechten vanaf een zij aanzicht, zoals bij Tekken of Mortal Kombat. Dit opent de deur voor een andere vorm van gameplay. Er zijn drie aanvalsknoppen, waarmee je variantcombo's kunt uitvoeren als je de thumbstick een bepaalde richting op drukt. De A knop wordt gebruikt om te springen. Zo kunnen de gevechten dus ook in de lucht plaatsvinden. Je kunt verdedigen en gebruik maken van sidekicks, personages die een aanval uitvoeren als je ze oproept waarna ze weer moeten opladen. De camera beweegt automatisch mee en ik heb daar zelf geen problemen mee ondervonden. Zo houd ik meer tijd over om te focussen op het gevecht. Er is een speciale balk die vult gedurende je gevecht. De balk kent drie niveau’s en per niveau kan je gebruik maken van een ultimate ability. De minst sterke ability kost een balk en de sterkste kost drie balken. Deze ultimates worden spectaculair in beeld gebracht en verhogen je eindscore als je daarmee je tegenstander verslaat, wat resulteert in een Plus Ultra Finish. Het leukste aan de gevechten zijn de personages zelf. Ieder personage vecht op een andere manier, waardoor elk gevecht anders is.

Hero wardrobe

Het maakt niet uit welke modus je speelt, want bijna overal krijg je items als beloning. Het merendeel van deze items kunnen worden gebruikt voor het aanpassen van de personages. Zo is er bijvoorbeeld een ander kleurenpatroon beschikbaar voor hun outfit of zijn er nieuwe accessoires die ze kunnen gebruiken. Hiermee kan je zelf bepalen hoe je personages eruit komen te zien, wat je vervolgens online weer kan laten zien. Het draagt in essentie niets bij aan de gameplay, maar als je al het vechten in je standaard outfit vervelend vindt worden, dan kan je er dus wel wat aan doen.

Naast je personages is er ook nog een profiel om aan te passen. Hier zijn vier verschillende onderdelen om aan te passen. Je profiel is zichtbaar voor andere spelers dus natuurlijk wil je dat het er goed uitziet. Je kunt het symbool, het kader, het embleem en de tekst op je profiel aanpassen en al deze onderdelen zijn weer te openen door gevechten te voltooien in diverse modi. Zo blijf je dus lekker lang bezig.

My Hero One’s Justice is fanservice van begin tot eind. Dit maakt het voor nieuwkomers wel wat lastiger om in de game te komen. Wie het toch probeert, wordt getrakteerd op spannende gevechten en gevarieerde vechters. Als het verhaal je niet kan bekoren dan zijn er nog zat andere modi om te spelen waardoor je je eigenlijk geen moment hoeft te vervelen. Tenzij fighting games niet jouw ding zijn of het gebrek aan kennis van de manga en anime afdoen aan de ervaring. Zelfs dan zou je mijns inziens het spel toch een kans moeten geven.