My Time At Portia is een kleurrijke avonturengame waar meer achter zit dan je zou denken. Is dit iets voor jou? Lees dan door.

• Unieke game
  • Diepgang
  • Wordt niet saai
  • Verhaal
  • Trage opbouw

Wie My Time At Portia voor het eerst ziet, verwacht een gemakkelijke, luchige en misschien wat kinderlijke game. Zeker en vast geen titel om uren in te verdwalen. Niets is minder waar. My Time At Portia is geen korte trip, maar een heus verblijf. Een verblijf om aan te raden op Tripadvisor of Zoover? Wellicht wel!

In de voetsporen van je vader

In My Time At Portia ga je, nadat de wereld quasi helemaal vergaan is van een nucleaire ramp, aan de slag als boer in de boerderij die je van je vader hebt geërfd. Het is aan jou om in zijn succesvolle voetsporen te treden en van het dorp weer een aangename plek te maken. Dit doe je hoofdzakelijk door op zoek te gaan naar hulpmiddelen, te planten en te craften. Natuurlijk ga je eerst aan de slag met de gebruikelijke taken rondom je eigen woning, maar al snel krijg je de kans om “commissies” te voltooien voor andere personages in het spel. Deze opdrachten leveren je natuurlijk geld en XP op. Ook de band met het personage wordt hierdoor verbeterd. Deze opdrachten zijn divers en groot genoeg om steeds wat nieuws te gaan zoeken in de, zeker voor dit gamegenre, prachtige wereld. De meeste zaken zal je echter moeten vinden in kerkers en mijnen, maar ook dit zijn aangename plekken om te vertoeven.

Gigantisch veel te doen

Toch is dit niet het allerbelangrijkste in het spel. Het game kent namelijk een heleboel hoofdmissies. Een brug bouwen naar een eiland? Een oplossing zoeken voor vervuild water? Het hele dorp rekent hiervoor op jou! My Time At Portia laat je werkelijk alles doen. Naast alle normale zaken in een (land)bouwgame, heeft het game zoveel meer. Zo zal je van tijd tot tijd ook moeten vechten met eindbazen en is de band met de personages ook belangrijk. Hierdoor is het game eigenlijk een bont allegaartje van invloeden uit allerlei games. Het deed me wat denken aan Viva Piñata, en vooral zijn opvolger Trouble in Paradise. Deze titel deed bovenop het tuinieren nog kleine extra's en zo voelt het in deze titel eigenlijk ook. Al mogen we het in deze game geen extra noemen, want het voelt gewoon aan als één geheel. Dit is vooral de sterkte van My Time At Portia. Je krijgt een bont allegaartje aan mogelijkheden die je op zich allemaal al kent uit andere games. Hierdoor wordt het nooit saai, maar je bent soms wel, zonder dat je het beseft, uren bezig om wat resultaat te behalen. Door de variatie storen zaken die je zelf minder interessant vindt veel minder. Zo ben ik niet helemaal fan van het vechtsysteem. Dit is vooral wat op de knoppen rammen met voldoende aandacht voor je uithoudingsvermogen. Dit uithoudingsvermogen is ook belangrijk tijdens het werk, dus gevechten voelen voor mij, zeker na een tijdje, hetzelfde aan. Desondanks is dit een puike prestatie van de ontwikkelaar, aangezien ik het gevoel van herhaling in een zulke bouwsim vrij snel ervaar, maar in deze het niet als vervelend ervaarde. Het feit dat je deze bouwgame ook effectief “uit kan spelen”, helpt daar natuurlijk ook aan. Helaas valt het uit te spelen verhaal wel wat tegen.

Uitdaging op elk niveau

Door de vele mogelijkheden is het game, net zoals Viva Piñata, eigenlijk een game met behoorlijk wat uitdaging. Zoals eerder aangehaald zijn banden met de NPC belangrijk, maar ook de tijdscyclus speelt hierin een rol. Natuurlijk kan je niet 's nachts naar de winkel om wat te kopen of zal je in de winter niet veel aan je tuintje hebben. Het is belangrijk om dit door te hebben aangezien je soms zaken nodig hebt of moet verkopen om op een ander moment te gebruiken. Dan heb ik het enkel nog maar gehad over je band met de anderen en niet eens over jezelf. Jij hebt namelijk ook een levelsysteem en een skill tree waar je vanalles kan vrijspelen door middel van vaardigheidspunten. De diepgang die je op verschillende niveau's kan vinden is voor mij persoonlijk de grootste verrassing. Dit had ik niet verwacht toen ik het game opstarte en het fleurige en kinderachtige menu zag.

Wie tijd heeft om zich te verdiepen in de wondere wereld van My Time At Portia, komt niet bedrogen uit. Een trailer is vaak een goede indicatie, maar voor deze game gaat die niet op. Het game is niet kinderachtig en niet eenvoudig. Je moet nadenken over wat je wanneer gaat doen, je moet out of the box denken, je moet relaties onderhouden en je moet hetzelfde doen met jezelf en met je boerderij. Het verhaal is misschien nog de grootste ontgoocheling, maar dat heb je eigenlijk niet nodig om veel plezier aan deze game te beleven.