Casper Egas | Thursday 30 Oct 2025, 0:59
NASCAR 25 racet naar je Xbox, wij keken of dat een goed plan is of niet!
Gespeeld op Xbox Series X.
We vragen op de redactie heel wat spellen aan bij de distributeurs. Op een gegeven moment weet je een beetje of je erop kunt rekenen dat je een recensie-exemplaar zal ontvangen of niet. Bepaalde uitgevers zijn heel betrouwbaar en de PR-mensen reageren altijd meteen. Soms denken mensen dat sites verplicht zijn om spellen een mooie beoordeling te geven, en ze anders geen niet materiaal meer ontvangen, maar dat is vrijwel nooit het geval. In bijna 25 jaar Xboxworld is het slechts enkele keren gebeurd dat een uitgever kritiek had op de gegeven cijfers. Ze kijken vooral of je überhaupt tijdig een artikel plaatst. NASCAR games behoren tot de groep die we vaak wel aan hebben gevraagd, maar nooit kregen, omdat we hier in Nederland niet de juiste doelgroep zijn. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor NFL games. Maar verrassend genoeg kwam NASCAR 25 wel aan! Dus, ladies and gentlemen, start your engines!
Het is niet moeilijk om te begrijpen waarom Nederland geen grote markt is voor NASCAR. Veel meer Amerikaans wordt het namelijk niet. Overal wapperen grote Amerikaanse vlaggen terwijl moderne country muziek speelt. De mensen spreken met een platte zuidelijke tongval, er zijn overal dikke wagens en pick-up trucks en de circuits zijn vrijwel allemaal ovals (simpele rondjes). In Europa zijn we gewend dat je in een race zowel links als rechtsaf moet sturen. Een volle race in NASCAR kan soms wel 500 rondjes duren. Je zou er bijna duizelig van worden.
Als je de sport echter een kans geeft, dan zie je dat het toch verdomde spannend kan zijn. Het rondjes cirkelen zorgt er namelijk ook voor dat iedereen doorgaans dicht bij elkaar kan blijven. Je hebt dan maar liefst veertig auto’s die allemaal proberen te slipstreamen en elkaar veelvuldig voorbij steken. Een foutje zit in een klein hoekje, want je raakt elkaar gemakkelijk en dan spin je zo de muur in. Je hebt de hele tijd een spotter in je oor, die laat weten waar andere auto’s zich te opzichte van jou bevinden, zodat je niet per ongeluk een aanrijding veroorzaakt. De verschillen aan het eind van een race zijn vaak miniem en het zoeken van positie maakt het racen vaak erg spannend.
Ik kreeg wel sterk het gevoel dat het spel nog een stuk leuker had kunnen zijn als een soort Destruction Derby, gezien het type auto’s en tracks, maar daar is ten eerste het schademodel veel te beperkt voor en ten tweede is dit spel de officiële NASCAR licentie. Je kunt spelen met bestaande coureurs uit vier verschillende raceklassen (die elk sterk op elkaar lijken): the NASCAR Cup Series, Xfinity Series, Craftsman Truck Series, and ARCA Menards Series. Daarnaast zijn er meer dan twintig verschillende, officiële parkoersen beschikbaar. De meeste zijn zoals gezegd ovals, maar er zijn ook enkele andere tracks, zoals Watkins Glen, Detroit en het onlangs in de F1 gereden COTA. Je kunt dus in elk geval niet klagen over een gebrek aan content.
De hoofdmoot van NASCAR 25 is de career mode. Je kunt natuurlijk ook losse races rijden, of gewoon een championship zonder extra gedoe kiezen. Multiplayer is alleen online mogelijk, maar het moet worden gezegd, dat is een modus die je echt niet over moet slaan. Ik ben doorgaans niet zo’n grote online gamer meer, dus een spel moet echt iets bijzonders weten te bieden, wil het mij overtuigen om flink online aan de gang te gaan. Dat deed NASCAR zeker, want het is echt tof om met veertig mensen in een grote groep de oval over te scheuren. Iedereen zoekt zijn plekje en probeert zijn weg naar voren te vinden. De spanning is om te snijden, want een klein foutje kan je zomaar de overwinning kosten. Je krijgt gelukkig ook een rating op basis van je netheid, want anders zouden mensen anderen gewoon uit de race proberen te kegelen.
De carrière is niet het meest innovatieve deel van het spel. Je kunt simpele upgrades kopen voor je team en je moet de auto op tijd laten repareren. Af en toe gebeurt er iets simpels, zoals een nieuwe sponsor die een bepaalde target vaststelt, maar het geheel blijft erg oppervlakkig. Het kost aardig wat uurtjes om achtereenvolgend vier seizoenen met alle klassen te gaan rijden, waarbij ik mij overvraag of mensen niet veel eerder afhaken. De besturing van het spel is namelijk misschien wat aan de simpele kant, waardoor mensen die op zoek zijn naar veel realisme misschien niet helemaal aan hun trekken komen. Dat betekent natuurlijk wel dat het spel voor beginners goed op te pakken is. Normaal gesproken race je misschien 4% van de lengte van een normale wedstrijd, want anders ben je elke keer grofweg twee uur kwijt. Het jammer is wel dat met hele korte races de strategie van pitstops wegvalt, dus misschien moet je ergens een middenweg zien te vinden.
Er is een ding dat ik nog niet besproken heb, en dat is de technische kant van NASCAR 25. Voor een spel van zestig euro moet ik zeggen dat je echt meer zou mogen verwachten. De belichting is wat klinisch en onrealistisch en de omgevingen ogen redelijk, maar niet meer dan dat. De wagens zijn het mooiste, maar dat is natuurlijk logisch. De mensen buiten de auto’s kunnen echt niet meer anno 2025. Wat vooral problematisch is, is dat de haperingen erg zichtbaar zijn. Het viel mijn (niet gamer) vriendin ook meteen op. Het verschilt per parkoers, maar soms is de framerate echt heel laag. Natuurlijk zijn er veertig auto’s op de baan, maar dat was een gegeven waar de ontwikkelaar vanaf het begin rekening mee kon houden. Het snelheidsgevoel is zelfs echt beperkt.
NASCAR 25 is echt wel leuk om te spelen, zelfs als je sceptisch bent over het sterk Amerikaanse karakter van het spel. De races zijn vaak erg spannend en met name online komt dat echt goed uit de verf. Toch is de vraagprijs van zestig euro mijns inziens te hoog en de prijs van 85 euro voor de luxe versie met season pass is afzetterij. Wachten op een prijsdaling lijkt dus slim, maar het is dan natuurlijk de vraag of de leuke online modus dan nog genoeg spelers heeft.