• Customization
  • Tutorials
  • Power-ups zijn niet allemaal even eerlijk
  • Grinden voor het openen van spelers

Dorian de la Fosse | woensdag 14 Nov 2018, 20:16

Basketbal op een kleine schaal werkte prima in het eerste deel. Kan het tweede deel hier nog iets aan toevoegen?

Het is niet ongewoon om een spin-off serie te maken van een goedlopende gameserie. Kijk bijvoorbeeld maar naar Drakengard, Forza Motorsport of Shin Megami Tensei. 2K heeft hetzelfde gedaan met hun NBA licentie door NBA 2K Playgrounds uit te brengen. Inmiddels zitten we al bij het tweede deel in de serie.

Karikatuur basketbal

Het tweede deel in de reeks bouwt voort op wat het origineel bracht. Dat betekent dus in het kort basketbal op een kleine schaal. Wat mooi is aan deze versie van basketbal is dat je niet zo zeer een basketbal fan hoeft te zijn om van de game te genieten. Natuurlijk is een beetje voorkennis mooi meegenomen aangezien het voornamelijk Amerikaanse teams betreft. Basketbal is daar nou eenmaal groter dan hier. Zelfs zonder kennis is er echter enige vorm van herkenning in sterren zoals Shaquille O’neal.

In de game wordt gebruik gemaakt van een karikatuur variant van professionele basketballers. Iets wat we eerder hebben gezien in games zoals F1 Race Stars. In de regel maakt het de games wat toegankelijker voor alle leeftijden. Wat ook helpt is dat je maar één helft speelt in de game, waardoor de potjes lekker snel gaan.

It takes 2 to… play basketball

De velden in Playgrounds 2 zijn klein, waardoor je maar twee man nodig hebt om een potje te spelen. Twee man per team wel te verstaan. In de basis blijft het natuurlijk gewoon basketbal, dus je moet zorgen dat je zoveel mogelijk punten scoort. De bekende manoeuvres zitten erin, zoals de slam dunk (daar heeft iedereen wel eens van gehoord). Uiteraard zijn er ook 3 punters en 2 punters te behalen, maar los van de standaard gameplay hebben ze ook power-ups in de game gestopt. Die power-ups, welke activeren nadat je een aantal keer hebt gescoord, zijn gevarieerd, maar soms zijn ze wel een beetje oneerlijk. Zeker voor beginnende spelers. Er is bijvoorbeeld een power-up die de basket van een team beschermt. Je moet drie keer de bal op de basket spelen om deze te ontdooien, maar dan loop je wel het risico dat de tegenstander al een aantal punten heeft behaald in de counter. Er is ook een power-up die alle statistieken van je spelers maximaliseert voor dertig seconden. Als je nog een beginner bent, maak je geen schijn van kans tegen deze spelers, omdat ze direct naar de diamant klasse worden geüpgraded, terwijl je zelf nog maar bronzen spelers hebt. Dit gebeurt helaas vaker dan je zou willen.

Hippe basketballers

De game zelf heeft verassend veel te bieden, zeker voor de prijs. In het menu hoor je een basketbal dribbelen terwijl je door de schermen gaat, wat voor de fans zeker een leuke toevoeging is. Naast de standaard Exhibition Match is het ook mogelijk om een heel seizoen uit te spelen. Als je goed presteert, dan kan je zelfs meedoen met de Play-offs. Als dat niet helemaal jouw ding is dan kan je ook nog online spelen tegen andere spelers. Het is ook mogelijk om samen met je vrienden te spelen als de online community niet helemaal meewerkt met je overwinningen. En als de “gewone” modi je niet kunnen bekoren dan is er altijd de mogelijkheid om een drie-punter minigame te spelen tegen de computer of je vrienden.

Playgrounds 2 maakt ook gebruik van een kaartensysteem zoals we dat kennen van bijvoorbeeld Fifa. Uiteraard zitten er in de boosters nieuwe spelers waar jij als gamer gebruik van kunt maken. Er zijn diverse soorten boosters beschikbaar die ieder de kans op legendarische spelers vergroten. Als je echt geen zin hebt om willekeurig spelers te openen kan je er ook voor kiezen om voor 5000 in-game currency alle beschikbare spelers te kopen. Zoals je zou verwachten beschikt de game dus ook over micro transacties. Het is mogelijk om alle spelers te openen door gewoon te spelen en dit is natuurlijk ook leuker, maar niet iedere gamer heeft evenveel tijd. Iets om over na te denken. Naast spelers kunnen er ook nieuwe outfits in de boosters zitten. Hiermee zijn de spelers aan te passen naar je eigen (wan)smaak. Persoonlijk ben ik geen fan van deze manier van customizen, aangezien je toch weer (in-game) geld betaalt voor boosters zonder te weten wat er in zit. Je kan zomaar nog langer bezig zijn om je favoriete basketballer te openen en niet iedereen is daar een fan van.

Ik heb een reeks spelers! En nu?

Het simpelweg openen van spelers kan leuk zijn, afhankelijk van wie je het vraagt. Als je echter na hard ploeteren (of kopen) eindelijk je “Legends” hebt geopend dan ben je er nog niet. ALLE SPELERS beginnen namelijk op het bronzen niveau. Dit houdt in dat ze aan het begin minder goed zijn dan ze daadwerkelijk zijn. Om spelers beter te maken, dien je ze te gebruiken in je matches. Aan het einde krijgen ze exp gebaseerd op hun prestaties. Zo kunnen ze van brons uiteindelijk helemaal doorgroeien naar diamant, de hoogste klasse voor de spelers. Dit kan aardig in de tijd lopen, wat op zich geen probleem is natuurlijk, maar dat maakt het voor de gamers die geen basketbal fans zijn misschien minder aantrekkelijk. Daar komt ook nog bij dat er tutorials in de game zitten, wat top is. Ware het niet dat de tutorials alleen bestaan uit plaatjes, wat minder top is. Gelukkig is er een Practice modus, dus als je echt alle mechanieken van de game wilt leren, dan kan je beter daar beginnen.

Over het algemeen is NBA 2K Playgrounds 2 een vermakelijke game die menig gamer een aantal uur zoet kan houden. Er is genoeg content voor zowel single- als multiplayer, zij het online of offline. Er zijn wat keuzes gemaakt die niet heel handig zijn. Zoals tutorials in de vorm van afbeeldingen. De power-ups zijn erg leuk om te gebruiken, maar niet alles is even eerlijk. Vaak komt het voor dat je het tij niet meer kan keren als je tegenstanders ver voor staan dankzij een power-up. Hier kom je wel overheen, maar het zorgt er wel voor dat de game niet voor iedereen is weggelegd.