Ook dit jaar is er weer een vers deel in de NBA 2K-serie. Check hier de review van 2K22!

• Blijft een sterke basketbalsimulatie
  • Veel bugs
  • Suffe MyPlayer-modus
  • MyTeam nog steeds half geblokkeerd
  • Veranderingen niet altijd geslaagd

Gespeeld op Xbox Series X. Xbox Series-versie getest; ook beschikbaar op Xbox One.

Dit is alweer het 23e deel van de NBA 2K-franchise, dat ooit zo verrassend begon op de SEGA Dreamcast. Al vanaf het begin is het de beste basketbalsimulatie die er te koop is. Dit jaar ben ik echter teleurgesteld. Volgens mij is dit een van de minst goede jaargangen die men uitgebracht heeft. Het spel voelt onaf en is op net zoveel vlakken verbeterd als verslechterd. Dat is de hoge aanschafprijs niet waard.

He shoots, he... misses!

Ontwikkelaar Visual Concepts heft getracht het spel meer gebaseerd te maken op vaardigheden en minder op geluk. Dat klinkt in de basis misschien leuk, maar dat maakt het toch al vrij ontoegankelijke spel nog lastiger voor beginners, en zelfs voor gevorderden. Op de redactie moesten wij enorm wennen aan het spel, ondanks dat we de franchise al vele jaren spelen. Timing komt nu heel nauwkeurig en als je niet goed timet, vergeet het dan maar met je schoten. Ook is het verschil tussen ongedekt en gedekt schieten vergroot, waardoor de kans op een raak schot vanuit de dekking vrijwel nul is, tenzij je precies op het groene punt weet te timen.

Na een aantal spelletjes begon ik er wel aan te wennen, maar echt heel fijn werd het nooit. Voor mijn collega was het nog vervelender, want die heeft het tot op heden nog niet onder de knie gekregen, met veel frustraties tot gevolg. Als je steeds maar schiet en steeds maar mist, dan wordt het spel daar allesbehalve leuker van. Je kunt wel instellingen veranderen en het is natuurlijk mogelijk om een lagere moeilijkheidsgraad te kiezen, maar echt helemaal lekker speelde het nooit.

Toch is de gameplay niet alleen achteruit gegaan, want de balans tussen verschillende aanvalstechnieken is mijns inziens beter dan ooit. Je kunt nu minder makkelijk langs een verdediger glippen en het spelen onder de basket heeft nu meer zin. Alle spelers hebben zo hun waarde in het team en de statistieken aan het eind van een match zijn realistischer dan voorheen. NBA 2K22 is echt niet ineens een slecht basketbalspel geworden, maar ik vind het ook geen stap vooruit.

Slordige afwerking

Het ietwat teleurgestelde gevoel werd er niet beter op door de onafgewerkte staat waarin het spel verkeert. Als het nou een eerste deel in een franchise zou zijn, dan kan ik daar wat begrip voor opbrengen, maar dit is de 22e jaarlijkse update! Ten eerste heb ik nog steeds de Virtual Currency (VC) nog niet die bij mijn NBA 75th Anniversary Benelux Edition horen te zitten. Er werd vanuit 2K verzekerd dat dit een specifiek probleem was voor mijn recensie-exemplaar, maar online lees ik andere dingen. Al die VC zijn toch al een vreselijk concept en een enorme melkkoe en dan moeten mensen er ook nog achteraan, terwijl ze ervoor betaald hebben.

Tijdens de wedstrijden zelf ben ik ook een aantal bugs tegengekomen, met als ietwat grappige uitschieter: de situatie waarin een tegenstander de bal in moest nemen, maar gewoon besloot zelf aan de wandel te gaan het veld in (zonder dat er gefloten werd). De menu’s zijn nog onoverzichtelijk dan ze al waren en vreemd genoeg werken de transfers tijdens een online seizoen heel moeizaam en zijn niet alle opties beschikbaar. Niet direct een bug, maar wel triest is de bedroevende performance in de stad in de MyPlayer modus. Het hapert als een tierelier op zelfs de Xbox Series X en ondertussen oogt de omgeving nog lelijk ook!

Dat geldt overigens niet voor de rest van de presentatie, want NBA 2K22 is tijdens gameplay weer net zo prachtig als voorheen, met geweldig gelijkende spelers, super goede animaties en ook nog fantastisch commentaar, compleet met korte interviews met de echte spelers. De rapmuziek die speelt tijdens de menu’s is niet mijn ding, maar dat is een kwestie van smaak.

Weelde aan modi

In NBA 2K22 is natuurlijk weer meer dan genoeg te doen. Het spel is weer overcompleet. Jammer genoeg is de MyTeam modus niet noemenswaardig verbeterd of veranderd en is de player market nog steeds volledig gesloten in Nederland, zonder dat er een alternatief geboden wordt. Voor mij is daardoor deze modus al jaren niet meer de moeite waard.

Wat voor mij ook de moeite niet waard is, is de MyPlayer modus. Je kunt nu wat eenvoudiger en sneller een eigen personage maken en de spelomgeving is groter dan ooit. Deze is overigens totaal verschillend als je de Xbox One/Switch of PS4 versie koopt, want dan is het een cruiseschip in plaats van een hele stad. Je zou kunnen denken, een eigen personage maken met een verhaallijn en een enorm speelparadijs van een stad, wat wil je nog meer!? Ik zie genoeg mensen online die er veel lol mee hebben, maar voor mij is het echt niet geslaagd. De stad is ten eerste zo lelijk en belachelijk groot, dat het een hele sleur is om van A naar B te komen. Ook zijn de conversaties zo pijnlijk slecht, dat ik er vooral om moest lachen. Ik had een witte speler gemaakt, die vervolgens spreekt als een echte jongen van de straat en vooral een ster is op social media. Als het spel in het Nederlands zou zijn geweest, dan had hij waarschijnlijk in elke zin ‘ouwe’ gezegd en dat waarschijnlijk gecombineerd met een ernstige ziekte. Je kunt keuzes maken, bijvoorbeeld om eerst in college te spelen of naar de G-League te gaan, wat op zich leuk is, maar uiteindelijk niet zo veel voorstelt. MyPlayer? Geef mijn portie maar aan Fikkie.

Waar ik voor kom is zijn de gewone basketbalseizoenen. Je kunt naar hartenlust van alles instellen naar eigen voorkeur en kunt nu zelfs een volwaardig WNBA-seizoen spelen met alle opties intact. Ook kun je weer samen met vrienden een eigen league starten en zijn er meer taken om te doen als general manager. Een echt goede basketbalsimulatie zijn, dat is waarin NBA 2K22 uitblinkt. Ze zijn misschien door alle gekkigheid de focus wat verloren.

Ik heb een NBA 2K-spel nog nooit een zesje gegeven, maar ik vind echt dat 2K de plank heeft misgeslagen. Dat maakt dit geen slecht spel, want het biedt nog steeds een erg complete, super mooie en diepgaande basketbalsimulatie. Het is simpelweg niet goed genoeg om mensen weer om zeventig euro of meer te vragen, zeker als je bedenkt dat de afwerking te wensen overlaat en de gameplayvernieuwingen niet allemaal geslaagd zijn.