Een klassieker komt weer terug op je Xbox! Lees hier onze recensie van The Oregon Trail.

• Zeer ontspannend
  • Steeds genoeg te doen
  • Je blijft spelen
  • Goed geschreven
  • Aan de makkelijke kant
  • Minigames kunnen beter

Je speelt niet vaak een spel dat zijn wortels al in 1971 heeft. De Oregon Trail was namelijk een educatieve tekst-adventure die gebruikt is op scholen. Later is het spel veelvuldig geüpdatet en meermaals commercieel uitgebracht. Vaak waren eerdere versies beschikbaar op Apple computers; maar ook andere computers en zelfs de Wii hebben een versie gekregen. Deze huidige variant van The Oregon Trail verscheen vorig jaar al op Apple Arcade, maar is nu ook beschikbaar op de Xbox One en Xbox Series consoles.

Pionier op de gamemarkt over Amerikaanse pioniers

Oorspronkelijk was The Oregon Trail dus bedoeld als educatieve software; maar ik denk niet dat het spel nu nog echt heel leerzaam zal zijn. Het is hooguit een uitgangspunt om zelf meer op te zoeken over de tijd van de pioniers in Amerika. Aan het begin van de negentiende eeuw wilde de kolonisten in Amerika zich steeds verder in het westen vestigen, aan de vruchtbare landen aan de Grote Oceaan in Oregon of op zoek naar goud in California en de Rocky Mountains. Er was veel te verdienen, maar ook veel te verliezen, want de lange tocht met huifkarren door de wildernis was zeker niet zonder risico’s. Bergen, woestijnen, rivieren, ziekten, wilde dieren en de zelf steeds meer in de verdrukking rakende indianen waren allen een mogelijk gevaar.

Het spel laat je in de schoenen stappen van de pioniers. Je stelt een groep van vier mensen samen, met aandacht voor de verschillende vaardigheden en karaktereigenschappen van de reizigers. Je koopt vervolgens een huifkar met genoeg voorraad voor een deel van de lange reis. Onderweg zul je echter moeten jagen, verzamelen en moeten handelen om levend in Oregon aan te komen. Het spel bestaat grotendeels uit het maken van keuzes. Op basis van de goed geschreven conversaties en verhaallijnen kies je bijvoorbeeld je route en wie je al dan niet wil helpen. Ook krijg je onderweg tegenslagen te verwerken, die elk om een intelligente oplossing vragen. Soms fix je het probleem simpeltjes, maar soms is het een keuze uit meerdere slechte oplossingen. Is het wijs om uit een poel met muggen te gaan drinken als je bijna om komt van de honger? Gooi je al het meel weg, omdat er een beetje schimmel in zit? Kun je de rivier door waden met een beschadigde wagen met gaten erin?

Je krijgt steeds heel wat voor je kiezen, zodat je steeds lekker bezig blijft. Het is echter ook niet zo dat je overladen wordt met problemen. Het is ook leuk om af te wegen welke route je wil nemen, hoeveel eten je de pioniers laat eten, wanneer je rust neemt en welke personen voor bepaalde taken het beste in te zetten zijn. Het spel is super ontspannend en tegelijk heel erg verslavend. Een hele tocht (die onderweg opgeslagen wordt) kan wel een uur of zeven speeltijd duren, maar ik speelde het toch gemakkelijk in twee sessies door. Elke keer had ik weer het gevoel van, nog even door totdat ik bij die plaats ben. Een klein punt van kritiek is dat het spel wat aan de makkelijke kant is. Als je verstandige keuzes maakt, dan is de route redelijk goed te overleven. Daarnaast zijn de minigames voor het jagen, vissen en varen over de rivier wat aan de simplistische kant. Ze zijn best leuk om te spelen, maar er had hier toch wel meer in gezeten.

Je bent gelukkig niet klaar als je Oregon bereikt hebt, want er is heel wat te ontgrendelen en te kiezen. Zo kun je het spel (gelukkig) moeilijker maken, uitdagingen proberen en zelfs andere routes afleggen. Er zijn ook nog wisselende online uitdagingen en er is nog DLC beschikbaar voor een vrij schappelijke vijf euro. Het spel zelf heeft een adviesprijs van dertig euro (digitaal). Je bent in een mum van tijd wel een uur of twintig aan het spelen, dus ik vind het een aantrekkelijke prijs.

Door bijzondere landschappen

The Oregon Trail wordt weergegeven in 2,5D met tweedimensionale personages en dieren in een 3D-wereld, waarbij je altijd van rechts naar links loopt. Het lopen gaat automatisch, je maakt alleen keuzes. De landschappen zijn aantrekkelijk, maar niet buitengewoon mooi. Er is in elk geval wel veel variatie en detail aanwezig. Ook leuk is dat er allerlei dieren rondlopen. Deze kun je spotten en dat wordt dan vervolgens voor je bijgehouden. Je kunt vervolgens over alles wat je tegengekomen bent nog een stukje extra (historische) informatie lezen.

De hele reis wordt begeleid door sfeervolle muziek, maar er zijn geen stemmen aanwezig. Gelukkig is de tekst van de conversaties wel erg goed geschreven en zijn de verhalen interessant en beknopt, waardoor ik ze met liefde bleef lezen. Vaak houden ze het midden tussen serieuze onderwerpen, zoals ziekten, dood, wraak en de problemen van de indianen, tot grappige ontmoetingen. De sfeer wordt nooit heel zwaar en blijft tegelijk geloofwaardig genoeg om je op te laten gaan in de historische tijd.

Dit is nou het soort spel waar ik blij van word. De huidige gamemarkt weet mij vaak niet meer zo te inspireren, dus dan is het leuk als een echte pionier in een nieuw jasje verrassender en origineler is dan menig nieuwe game. Een spel dat super vermakelijk, verslavend, ontspannend en nog enigszins leerzaam is; wat wil je nog meer?