Na een stijlvol avontuur, vijf jaar geleden, zijn onze helden weer terug in Ori and the Will of the Wisps.

• Prachtige graphics
  • Geweldige audio
  • Mooi verhaal
  • Bugs en crashes
  • Haperingen

Ori and the Blind Forest kwam vijf jaar geleden uit op de Xbox One en werd een culthit. Het was een metroidvania game in 2D die audiovisueel boven de concurrentie uitstak. Ik heb het spel echter niet gespeeld. Toch was ik benieuwd naar het langverwachte vervolg. Ori and the Will of the Wisps belooft nog mooier te zijn en nog beter te spelen. De release is echter niet helemaal soepel verlopen, met de nodige haperingen en bugs nog aanwezig.

Wat een pracht!

Gelukkig zijn we tegenwoordig meestal niet meer zo kortzichtig om te denken dat alleen dure 3D-producties grafisch de moeite zijn. Ori and the Will of the Wisps is grotendeels 2D, al zijn sommige elementen in 3D weergegeven. De gameplay is echter wel volledig 2D. De ontwikkelaar heeft de omgevingen zo prachtig opgebouwd in lagen, dat er een dermate overtuigend parallax effect is ontstaan, dat het moeilijk te zien is dat het in feite tweedimensionale graphics zijn. Het is bijvoorbeeld heel gaaf hoe personages vanuit de voor of achtergrond op de speelbare laag komen, waardoor het een echt levende sprookjeswereld lijkt.

Elke omgeving in het spel heeft zijn eigen feeling en ziet er bijna uit als een soort schilderij. Het is echter geen statische kunst, want vrijwel alles in de wereld animeert en reageert op jouw acties. Het enige nadeel is dat het soms ietwat onduidelijk kan zijn waar je jezelf wel en niet aan vast kunt grijpen en wat schade kan doen.

De presentatie is niet alleen vanwege de grafische pracht een geweldige ervaring, want de audio is van hetzelfde niveau. Wanneer het titelscherm op prachtige wijze in beeld komt en de muziek begint te spelen ben je al verkocht. De audio ondersteunt Dolby Atmos, waardoor je met de juiste speakers geluid krijgt uit alle richtingen, inclusief van bovenaf. Je wordt daardoor echt ondergedompeld in het geluid. Vaak komen geluiden als de wind van boven of van achter, terwijl de muziek van de voorkant af komt. De muziek zelf zal ook met een ouderwets speakertje nog prima overeind blijven. Ik zou de muziek beschrijven als vrij minimalistische, klassiek aandoende muziek met een fantasietint.

Het zielige uiltje

De hele productie doet me wat denken aan een goede Pixar/Dreamworks-film. Dit gaat verder dan de audiovisuele presentatie. De verhalende stukken dragen een Bambi-achtig drama met zich mee. Ik vond het vrij minimale verhaal toch erg de moeite en bij vlagen zelfs ontroerend.

Je speelt Ori, een kleine vriendelijke geest. Ori woont met zijn vrienden in het bos, waar hij op een dag een ei vindt. Uit het ei kruip een klein uiltje genaamd Kuh. Kuh en Ori worden goede vrienden, maar op den duur wordt het uiltje toch steeds verdrietiger. Hij heeft namelijk een rafelige vleugel en kan niet vliegen, hoe hard zijn vrienden hem ook proberen te helpen. Het is zeer sneu om te zien hoe hij bij zonsondergang kijkt naar de trekkende ganzen. Ori bedenkt zich dat hij een veer heeft van de moeder van Kuh, die magische krachten lijkt te hebben. Een van de vrienden van Ori maakt de veer vast aan de kapotte vleugel van Kuh. Dit is de oplossing, want voordat je het weet zit Ori achterop Kuh en vliegen ze door de prachtige wereld.

The end? Nee, natuurlijk niet! Ze komen in een storm terecht en verliezen de veer, waarna ze allebei op een andere plek neerstorten. Op dit punt begint het spel pas echt. Ori moet zo snel mogelijk Kuh terug zien te vinden voor er iets met hem gebeurt. Dit wordt steeds lastiger, omdat het licht in de wereld langzaam uit begint te gaan. Het licht heeft zich verspreid in kleine wisps die je ook moet zoeken, want anders zal de wereld voorgoed ten onder gaan aan de duisternis.

De wereld ontdekken

Zoals het een metroidvania betaamd ontdek je beetje bij beetje de wereld en krijg je steeds meer nieuwe krachten. Ook ontmoet je andere personages die je door het verhaal leiden en je ook simpele queesten geven. Zo moet je bijvoorbeeld helpen om The Glade weer helemaal op te bouwen door bouwmaterialen te vinden en moet je een voorwerp gedurende het hele spel doorgeven, zodat je aan het eind een mooie verrassing krijgt. Je wordt in Ori and the Will of the Wisps in elk geval heel goed bezig gehouden. Ik was met rustig spelen (zonder guide) ruim vijftien uur bezig om het spel uit te spelen.

Ori is een leuke uitdaging. Je zult regelmatig dood gaan en dan een stukje terug worden gezet, maar de uitdaging is vooral leuk en speels. De besturing is sterk en op den duur krijg je er erg feeling mee. Je leert steeds weer iets nieuws bij, waardoor je jezelf steeds beter een weg kunt banen door de ingewikkelde omgevingen. Het zijn in Will of the Wisps vooral deze omgevingen die het spel tricky maken, want de tegenstanders spelen een bijrol. Af en toe krijg je wel te maken met een baas; al moet je die niet altijd bevechten, want regelmatig volgt er een snelle ontsnapping van Ori. Deze stukken kunnen soms wat frusterend zijn, net als de snelheidsuitdagingen die je af en te kunt spelen.

Toch bleef ik het spel urenlang achter elkaar spelen. Ori and the Will of the Wisps kan echt verslavend zijn. Zo krijg je steeds maar weer iets nieuws dat het spel voortstuwt en is het echt leuk om de kaart langzaam helemaal in te kleuren en alle geheimen te vinden. Ook de verhaalstukken zijn steeds weer tof, ook omdat ze zo mooi in de gameplay verweven zijn.

Bugs en haperingen

Ori moet dus wel een geweldig spel zijn, maar toch is niet alles geslaagd. Ten eerste zijn de laadtijden vaak net lang genoeg om storend te zijn, vooral omdat je de kaart vaak nodig hebt bij het vinden van geheimen en er elke keer opnieuw geladen moet worden. Ook kun je niet naadloos doorspelen als je dood gaat, waardoor de flow verstoord wordt. Dood gaan zal je namelijk regelmatig doen, zeker als je een hogere moeilijkheidsgraad kiest.

Erger is dat het spel veelvuldig hapert. Voor een reactiespel als Ori is het zeer onhandig dat je niet op het spel kunt rekenen. Vooral bij transities staat het beeld vaak even stil. Ook de framerate weet op de Xbox One X zeker niet stabiel te blijven. Op de Xbox One S is het zelfs nog slechter. Al moet gezegd worden dat de prachtige graphics wel heel goed overeind blijven op het oudere systeem. Daarbovenop heb ik tweemaal te maken gehad met een crash en zijn enkele Achievements niet ontgrendeld en kan ik een van de uitdagingen niet spelen. Het was voor Microsoft zelfs een reden om reviewers te vragen om te wachten op de patch. Dit heeft echter mijn problemen niet opgelost.

Ook vind ik dat het spel op den duur iets verzwakt, vooral doordat je later wel erg goede krachten krijgt. Het hoort bij het genre dat je dezelfde omgevingen keer op keer opnieuw moet verkennen, en dat je met nieuwe vaardigheden op nieuwe plekken kan komen en nieuwe geheimen kunt ontdekken, dus dat had ik niet anders verwacht. Soms was het zo dat ik een nieuwe kracht kreeg en duidelijk vanaf dat moment pas op bepaalde plekken had moeten komen, een beetje verpest was, omdat ik me al een weg langs de obstakels had geforceerd. Het moet mijns inziens niet mogelijk zijn om zo vaak met wat wilskracht langs barrières te kunnen komen. Het is echter vooral jammer dat je op een gegeven moment zo makkelijk kunt voortbewegen, bijvoorbeeld met een gratis boost in een zelf gekozen richting in de lucht, dat hierdoor gebieden, die ooit pittig te navigeren waren ineens een eitje worden. Ik had liever gezien dat het systeem met vaste punten om heen te teleporteren wat was uitgebreid en wat beter was toegepast.

Als je van het genre houdt, dan is Ori and the Will of the Wisps een dikke aanrader. Het spel kost maar dertig euro en biedt niet alleen urenlang plezier, het is audiovisueel ook nog eens van de hoogste plank. Het is jammer dat de afwerking van het spel te wensen over laat. Ik hoop dus van harte dat de ontwikkelaar er alles aan zal doen om de plooien in de toekomst nog glad te strijken.