• Intensieve gameplay
  • Goed ontworpen parkoersen
  • Steile leercurve
  • Screen tearing!
  • Beperkte carrière
  • Geluid is matig

Een liefhebber van rallyrijden en van de MudRunner-games? Dan is Overpass misschien wel iets voor jou. Het is namelijk de bedoeling om met een buggy of ATV zo snel mogelijk een zeer lastig begaanbaar parkoers af te leggen. Het is dus geen racespel waar je keihard kunt scheuren, maar een spel waarin je een weg moet banen door de modder, over rotsen, door het zand en over bergen, waarbij de snelheid eigenlijk nooit boven de honderd kilometer per uur komt.

Hobbelige weg

Wanneer je met Overpass begint, krijg je eerst een stevige tutorial voor je kiezen. Deze is echter niet overbodig, want het spel heeft een zeer steile leercurve. Je zult echt de smaak te pakken moeten krijgen. Er is keuze uit vier moeilijkheidsgraden, maar deze bepalen alleen de tijden van de tegenstanders. Je rijdt in Overpass namelijk net als in een rally een time trial.

Het is de kunst om een goede weg te zoeken over de vele parkoersen. Deze zijn goed ontworpen en bieden elk een eigen uitdaging. Zo heb je open landschappen, zoals bijvoorbeeld langs de Adriatische kust, maar je hebt ook krappe, modderige parkoersen in tropische bossen of uitdagende klimmen in een open steenkoolmijn. De omgevingen zelf zijn hierbij het grootste obstakel, maar er zelf ook extra hindernissen opgeworpen. Zo moet je bijvoorbeeld over stapels banden of boomstronken heenrijden of moet je op een soort wipwap gaan staan, waarna je pas je weg mag vervolgen. Lukken hindernissen je niet, of rijdt je buiten de baan, dan volgt straftijd. Soms zijn de banen heel krap en moet je jezelf echt een weg wurmen tussen bomen en rotsen, maar er zijn zeker zoveel open parkoersen, waarbij de uitdaging is om de slimste route te vinden.

Gewoon keihard scheuren is niet de weg naar de winst, want de auto’s slaan heel gemakkelijk over de kop en kunnen ook gemakkelijk vast komen te zitten. Het is dus taak om goed op te letten waar je precies met je wielen zit en hoeveel gas je precies moet geven. Aanvankelijk verloor ik de meeste wedstrijden, omdat ik simpelweg te veel haast had. Ik maakte daardoor veel schade en liet mijn wielen veel te veel slippen. De gouden tip is om heel vaak maar half gas te geven (of nog minder!) en heel goed te focussen. Als je eenmaal de smaak te pakken hebt zal de frustratie van de bijna niet te nemen hindernissen omslaan in genot. Ik zat urenlang op het puntje van mijn stoel om steeds maar weer te kunnen verbeteren. Overpass kan echt verslavend werken, maar kan zeker ook frustreren.

Over de bergen en dan...

Het leeuwendeel van het spel is de seizoensmodus. Er is hier gekozen voor een soort schematische kampioenschapsstructuur. Je kiest daarbij steeds een evenement met meestal meerdere races. Als je dan klaar bent komen er weer nieuwe mogelijkheden op het schema en als je bij de top drie eindigt ontgrendel je ook nog upgrades en outfits. Bij betere prestaties krijg je natuurlijk ook meer geld en zal ook jouw reputatie verbeteren. Met een goede reputatie kun je deelnemen aan speciale evenementen en sponsorcontracten binnenhalen. Het geld heb je nodig voor het repareren en opwaarderen van voertuigen en voor het kopen van nieuwe wagens. Na twaalf evenementen volgt een laatste kampioenschap, die wat langer is, mits je bij de acht beste coureurs zit in het algemeen klassement.

Het jammere is dat hierna de carrière zondermeer eindigt. Je kunt wel kiezen voor een nieuw seizoen, maar je behoudt dan alleen al je voertuigen en ontgrendelde upgrades en outfits. Verder blijft niets bewaard, zelfs niet jouw reputatie. Dit motiveert niet erg om door te spelen. De enige motivatie voor mij was dat ik inmiddels veel beter was geworden en ik mijn eerste resultaten graag wilde verbeteren.

Naast de seizoenen kun je natuurlijk ook losse parkoersen kiezen om te racen. Dit is vooral van toegevoegde waarde als je met anderen samen gaat spelen. Een week voor de release van het spel kon ik echter online niemand vinden, waardoor ik alleen met mijn vriendin met een gedeeld scherm kon racen. Op zich is het leuk om samen de uitdaging aan te gaan en om te zien wie het eerste het landschap weet te bedwingen, maar echte interactie heb je niet. Je bent voor de andere speler doorzichtig.

Verder is er niet veel te beleven in Overpass, waardoor ik mij wat zorgen maak over de houdbaarheid van het spel. Als ik twee keer een seizoen heb voltooid en wat met anderen heb gereden, dan is het daarmee wel klaar. Er is wel wat verschil in het spelen met de twee verschillende soorten voertuigen, maar persoonlijk vind ik de ATV de minder leuke optie, omdat deze nog minder snelheid heeft en nog sneller omrolt. Je kunt dan wel een beetje spelen met verdeling van je gewicht, door opzij te leunen, maar ik had toch meer lol met de sterkere voertuigen.

Modderige presentatie

Overpass moet het ook niet hebben van zijn flitsende presentatie, want het spel weet op dit vlak geen indruk te maken. Het is vooral het geluid dat mij stoorde. Je hoort steeds heel luid de lelijke bromtoon van je motor en verder is er vrijwel niets te horen. Alle hindernissen, de modder, het grind, het water, je hoort er allemaal bar weinig van. Dat is echt een gemiste kans voor een spel als dit en omdat er ook geen muziek op de achtergrond speelt voelt Overpass vaak leeg aan. In de menu’s is er juist wel drukke muziek aanwezig, die op zich goed past bij een extreme sport als deze, maar doordat de races zelf zo rustig zijn ook voor een raar contrast zorgt.

Grafisch is het spel redelijk verzorgd, met een ondersteuning van de Xbox One X. De obstakels en parkoersen zijn mooi ontworpen en de voertuigen ogen ook netjes. De belichting is echter schril en weet geen indruk te maken en vooral de extreem aanwezig screen tearing is zeer storend. Ook is het problematisch dat objecten van een afstandje in het beeld poppen, waardoor je bij hoge snelheid in de problemen kunt komen en ook een lelijke aanblik geeft. Vooral met gedeeld scherm is dit een probleem. De framerate had het hier ook van tijd tot tijd moeilijk.

Overpass is technisch niet zo indrukwekkend en had een beter uitgewerkte carrièremodus kunnen gebruiken. Maar toch is het spel de moeite waard, mits je tegen de steile leercurve opgewassen bent. Na verloop van tijd kreeg ik de smaak echt te pakken en vond ik de parkoersen een echt intense uitdaging worden. Als je tijdens het spelen van het spel constant op het puntje van je stoel blijft zitten, dan doet het toch wat goed. Daarbij is het ook leuk om weer eens wat origineels te spelen.