• Bijna alle bekende personages zitten in de game
  • Erg stabiele game
  • Simpele besturing
  • Multiplayer spelen is onnodig omslachtig
  • Verhaal is niet met meerdere mensen te spelen

Gespeeld op Xbox Series S. Geoptimaliseerd voor Xbox Series.

Oh PAW Patrol. Een baken van licht in het hart van menig kind sinds jaar en dag. De vrolijke pups en hun leider Ryder veroveren al jaren de hartjes van kinderen wereldwijd en dat doen ze niet alleen via het populaire televisieprogramma van Nickelodeon. Nee, ook in de gamewereld hebben we ze tussen neus en lippen door al een aantal keer voorbij zien komen met als meest recente voorbeeld een platformer. Nu mogen kinderen aan de slag met een ware racegame.

Kindvriendelijk en kleurrijk

Vandaag de dag verschijnen er steeds meer kindvriendelijke games. PAW Patrol heeft hier ook al meerdere keren op ingesprongen met hun vaak vrolijke en kleurrijke games met Ryder en de pups in de hoofdrol. Het is eigenlijk verbazend dat een racegame nog zo lang uit is gebleven. Maar nu kunnen we eindelijk aan de slag met PAW Patrol Grand Prix. Zodra je de game opstart wordt je begroet door veel kleur en vrolijke muziek, de ultieme trigger voor kinderen. Dit zet zich ook voort in de gameplay. Wie verwacht een Mario Kart-achtige game te spelen komt wellicht wat bedrogen uit, vooral vanwege het kindvriendelijke karakter van de game. Uiteraard begint het spel met een tutorial waarin de volledige besturing en alle spelmechanieken uit de doeken worden gedaan. Hier valt vooral op dat het allemaal wat traag oogt. Dit is uiteraard een bewuste keuze om kinderen bekend te laten raken met de diverse mechanieken die het spel kent. Volgens mijn testpanel (neefje van 4 jaar en nichtje van 6 jaar) is het spel makkelijk te leren. Dat belooft veel goeds voor de rest van de game.

Veel content, weinig variatie

Na de tutorial mag je aan de slag met het verhaal. In de verhaalmodus krijg je de keuze uit een grote hoeveelheid aan pups en Ryder. Volgens het testpanel (en fact checking op internet) zitten vrijwel alle pups in de game, behalve Liberty uit PAW Patrol: The Movie (2021). Elk personage heeft een eigen verhaallijn en deze leidt de speler langs zeventien races. De banen zijn allemaal relatief kort, dus na een kort uurtje heb je een enkel verhaal uitgespeeld.

Naast de verhaalmodus is er ook nog multiplayer mogelijk. Dit beperkt zich echter tot competitieve races tussen de spelers; het verhaal is niet speelbaar met meerdere mensen. Het is leuk dat de mogelijkheid wordt geboden om kinderen tegen elkaar te laten racen, maar de uitwerking laat wel wat te wensen over. Op de Xbox moet iedereen een Xbox-account hebben om mee te mogen spelen, er is namelijk geen gast-account dat gebruikt kan worden. Dat is echter niet het enige: Na elke race kom je weer terug in het hoofdmenu en moet iedereen zich dus weer opnieuw aanmelden voordat er een nieuwe race gekozen kan worden. Dit had heel makkelijk anders gekund door de mogelijkheid te bieden terug te keren naar het multiplayerscherm na een race.

Dit zijn de enige modi in de game. Hierdoor kan het spel wat eentonig worden, want na één verhaal uit gespeeld te hebben ken je elke baan wel. Toch blijft Paw Patrol: Grand Prix ondanks het gebrek aan variatie, wel leuk voor kinderen om naar terug te keren.

Moeilijk, maar toch niet moeilijk

Zoals verwacht van een kindvriendelijke game hoef je hier geen bijster moeilijke races te verwachten. De moeilijkheidsgraden zijn puur bedoeld om jouw kind op weg te helpen naar het beter worden in racegames, zodat ze daarna wellicht over kunnen stappen naar iets als Mario Kart of Crash Team Racing.

Ook de besturing is simpel te noemen, alhoewel dit zeker niet negatief bedoeld is. Elk personage heeft een speciale vaardigheid die gebruikt kan worden met de B-knop. Rij je door een PAW Patrol-embleem, dan krijg je een willekeurig voorwerp, welke je af kunt vuren met de X-knop. Met de A-knop geef je gas en de Y-knop zet jou weer terug op de baan.

Zoals eerder aangegeven oogt het allemaal wat traag, wat prima is voor kinderen, maar dit geeft de oplettende gamer de mogelijkheid om op andere dingen te letten, zoals het ontwerp van de levels. De banen zijn zoals je verwacht wat simpel en zullen je geen warm gevoel van binnen geven, al is het ontwerp van de omgevingen prima te pruimen. De game ziet er over het algemeen goed uit en ik heb geen vreemde glitches of bugs kunnen ontdekken in de gameplay, noch op grafisch gebied. Al met al is het dus een solide game en dat is zeker het benoemen waard.

PAW Patrol Grand Prix is een zeer sterke game voor het jonge publiek. Er zijn kleurrijke omgevingen, leuke muziek en genoeg herkenbare personages om je lang bezig te houden. Helaas is de verhaalmodus niet geschikt voor meerdere spelers en is het spelen van multiplayer nogal omslachtig. Dit zal menig kind echter koud laten; die willen alleen maar racen met hun favoriete pups en dat is precies wat de game biedt. Niets meer en niets minder.