• On- en offline co-op
  • Aardig voor kinderen
  • Audiovisueel niet aantrekkelijk
  • Wordt snel saai
  • Weinig diepgang

Gespeeld op Xbox Series X

Het is altijd een discussie tussen mijn vriendin en ik: honden of katten. Natuurlijk zijn katten veel leuker dan honden, maar op de een of andere manier denkt zij daar heel anders over. Als er ergens een hond te zien is, dan gaat haar hart al sneller kloppen en als het zelfs een puppy is… nou hou maar op. Ik zag het spel PHOGS!, waarin je als een hond met twee hoofden en zonder pootjes moet spelen. Een coöperatieve platformer met puzzels en met honden, dat moest wel ideaal voor ons samen zijn.

Samen spelen

Je kunt PHOGS! zowel alleen als met een ander spelen. Wanneer je alleen speelt, dan bestuur je elk deel van de hond met een andere kant van de controller: de rechterkant is de rode, de linkerkant de blauwe. Je moet dus handig sturen met beide knuppeltjes en beide bumpers en triggers. Dit kan soms best lastig zijn, want ik vergat steeds welke stick, welke hond ook alweer bestuurt. Ze zitten immers aan elkaar en dus blijft de rode hond niet braaf altijd aan de rechterkant. Je kunt er zelfs voor kiezen om samen met een controller te spelen, maar gelukkig kun je er ook gewoon een tweede bij pakken. Sterker nog, je kunt zelfs online samen aan de gang.

PHOGS! Is duidelijk ontworpen als coöperatief spel, want als je het alleen speelt is de grootste gimmick van het spel weggevallen. Het idee is juist dat je samen aan het worstelen bent om de goede kant op te gaan en de boel in elk geval genoeg te coördineren om de puzzels op te lossen en niet (te vaak) van de platforms af te vallen.

Het spel heeft helemaal geen tutorials en is nooit erg moeilijk. De puzzels kunnen wel leuk en inventief zijn, maar meestal komt het op hetzelfde neer. Je blijft altijd aan elkaar vastzitten, kunt je aan dingen vastbijten en kunt uitrekken. Met die geringe hoeveelheid verschillende acties is nou eenmaal niet zoveel mogelijk. Op den duur werd het daarom ook erg saai voor ons om door te blijven spelen. Levels duren ongeveer een half uur en daarna waren we er elke keer ook wel klaar mee. Het is zeker geen verslavend spel.

Schattig?

PHOGS! gaat niet voor een realistische stijl. Er is gekozen voor felle pastelkleuren en voor weinig detail. Het stijltje moet schattig, kleurrijk en speels zijn. Dit is deels gelukt. De hondjes zijn niet zo schattig als ze hadden kunnen zijn, zelfs niet uitgerust met de verschillende hoedjes die je kan ontgrendelen. De omgevingen hebben steeds een thema: dromen, eten, strand en zijn met langnekdinosaurussen aan elkaar gelinkt. Je moet dan in de bek van een dino springen om naar de volgende plek te gaan of wordt weer terug naar de hubwerelden gebracht. Er zijn meer dan genoeg levels om de toch vrij hoge aanschafprijs van 25 euro realistisch te maken. Gelukkig staat het spel momenteel ook op Game Pass.

Helaas komt de stijl niet geheel over. De thema’s zijn wel leuk, maar echt mooi is het nooit. Een wereld vol eten zou bijvoorbeeld juist leuker zijn als het voedsel er realistisch uit zou zijn, zoals bijvoorbeeld in een spel als Pikmin. In PHOGS! ziet alles er meer goedkoop en simpel uit. Hetgeen wordt versterkt door de matige audio. Geluidseffecten stellen niets voor en de muziek is vooral saai. Ik denk dat PHOGS! vooral bedoel is voor kinderen die het leuk vinden om samen wat te puzzelen met de hondjes, maar niet voor kritische volwassenen.

PHOGS! was voor ons een tegenvaller. Het idee is leuk en we zijn altijd wel in voor een leuke coöperatieve game, maar audiovisueel is het pakket zwak en de levels worden vooral op den duur saai. Er is weinig variatie en weinig actie. Je worstelt je vrij letterlijk samen door de levels. Het is niet dat dit spel kapot is of verschrikkelijk is om te spelen, maar echt enerverend is het ook niet.