Railbound is een puzzelgame waarin je sporen moet aanleggen om de correcte treinvolgorde te krijgen, lees de recensie op Xboxworld!

• Genoeg breinbrekers
  • Mooie tekenstijl
  • Inconsistente moeilijkheidsgraad
  • Heeft weinig om het lijf
  • Lineaire progressie

Twee honden in een stoomtrein die door allerlei landschappen de wereld rondreizen in een puzzelspel? Dat klinkt nogal maf, maar ook wel interessant. Ik ben namelijk een geograaf en liefhebber van treinen en van dieren. Toch blijkt dit meer een soort aankleding, dan dat het echt van toegevoegde waarde is voor het spel. Railbound is een rustig puzzelspel zonder veel poespas.

Rails aanleggen

Het idee achter het spel is dat je wagonnetjes in de correcte volgorde achter de stoomtrein moet krijgen. De wagons rijden opmerkelijk genoeg zelfstandig, maar er ontbreken steeds rails om ze naar de trein te leiden. Het bord (landschap) is opgebouwd in vierkanten en je hebt een beperkt aantal stukken rails die je op deze plekken kunt neerleggen. Je moet hierbij op de juiste plaatsen bochten en wissels plaatsen, zodat de wagons niet alleen bij de trein komen, maar ook nog in de juiste volgorde.

Gedurende het spel krijg je steeds moeilijkere puzzels voor je kiezen, mede doordat er steeds meer spelelementen worden toegevoegd. Zo zijn er bijvoorbeeld tunnels, slagbomen, wissels en katten (?) die je op stations op moet halen. Dit alles maakt de puzzels soms erg pittig. Je moet echt blijven proberen en alle opties overwegen om sommige levels tot een goed einde te brengen. Het lastige is dat het pad door Railbound grotendeels lineair is; als je een puzzel niet snapt, dan kun je dus niet verder. Gelukkig zijn er wel wat zijroutes te nemen, die je moeilijkere puzzels voorschotelen in de al voltooide landschappen. Dit kan soms net wat frisse moed geven om de puzzel waarbij je vast zat nogmaals te tackelen. Helaas is er nogal een groot verschil in de uitdaging per level; soms is het zo makkelijk, dat het amper een puzzel te noemen is, terwijl het soms breinbrekers zijn. Je kunt tips vragen, die een paar rails alvast op de juiste plek zetten, maar dat verpest ook de lol van het spel. Als je bij een puzzelspel niet zelf wil puzzelen, waarom speel je het dan überhaupt?

Wisselende presentatie

Railbound heeft een prachtige cartooneske stijl. De omgevingen ogen charmant en de treintjes animeren mooi. Toch valt er maar weinig te zien. Na een puzzel of tien kom je steeds in een nieuw landschapstype, maar het verschil is niet groot genoeg om het echt fris te houden. Daarnaast krijg je een matige ansichtkaart te zien tussen de overgangen naar een nieuw landschap, waarop je de honden in de trein kunt zien. Wat is nu precies de toegevoegde waarde van het avontuur van de hondjes? Het had net zo goed niet in het spel kunnen zitten. Het zijn gewoon puzzels met rails, verder niets.

Tijdens het spelen speelt er rustige muziek, maar ik heb het wel eens mooier gehoord in dit soort spellen. Het gaat op den duur op de zenuwen werken. Er had meer variatie moeten zijn. De geluidseffecten spelen een minimale rol, maar zijn prima. Natuurlijk spreken we hier ook van een budget game, dus de verwachtingen zouden niet torenhoog moeten zijn. Toch denk ik dat de gevraagde 13 euro wat aan de hoge kant is.

Railbound wist mij niet echt te overtuigen. De puzzels kunnen leuk en uitdagend zijn en het spel ziet er op het eerste gezicht aantrekkelijk uit, maar er is te weinig substantie. Er is geen echt verhaal, er zijn geen filmpjes, de muziek is eentonig en je kunt het niet samen met anderen spelen. Ook het feit dat je de puzzels grotendeels op volgorde moet doen, terwijl de moeilijkheidsgraad zo variabel is, zorgt er voor dat veel mensen de moed zullen verliezen.