• Prachtige grafische stijl
  • Passende muziek
  • Origineel thema
  • Vechten niet zo leuk
  • Te grote focus op vechten
  • Puzzels en sprongen te makkelijk

Wat weet de gemiddelde Nederlander van het Hindoeïsme? Ik denk niet veel! Om toe te geven weet ik er zelf ook niet het fijne van. Raji: An Ancient Epic vertelt vele verhalen over het Hindoeïsme en zijn vele goden, demonen en halfgoden. In de basis staat een verhaal over een tweetal wezen, het oudere meisje Raji en haar jongere broertje Golu. Aan het begin van het spel wordt Golu door demonen ontvoerd en Raji gaat met hulp van de goden naar hem op zoek. Het hele avontuur is doorspekt met allerlei religieuze symboliek.

Princess of India

Je zou kunnen zeggen dat Raji een beetje speelt als een soort Prince of Persia, maar dan met een grotere focus op vechten. Je zult moeten springen en klimmen, omgevingen moeten verkennen, puzzels moeten oplossen, verhalen moeten aanhoren en moeten strijden.

Je zal het misschien niet vaak horen bij een indie game, maar in dit geval is de presentatie van het spel echt geweldig en is het juist de gameplay die te wensen overlaat. Ik vraag me echt af hoe deze onbekende studio zo’n mooi product heeft kunnen maken. Raji zit vol detail en is artistiek verbluffend. Technisch is het ook indrukwekkend, al zouden texturen soms van een hogere resolutie mogen zijn. Ook is er vrij veel sprake van clipping, waardoor je soms deels in objecten staat. Dit kan echter niet wegnemen dat een flink deel van de lol in dit spel zit in de presentatie. De fantasielandschappen zijn zo mooi en passen perfect bij de Indiase mythologie. Er is ook bijzonder weinig herhaling, met enorm grote levels vol prachtig artwork. Het spel hoeft ook vrijwel nooit te laden.

De presentatie wordt verder verrijkt door zeer sfeervolle en mooie Indiase, traditionele muziek en goed ingesproken stemmen. Delen van het verhaal worden uit de doeken gedaan door middel van traditionele poppenspelen (Wajang). Ik vond het soms wel wat lastig om echt geïnteresseerd te blijven in alle complexe verhalen over alle hindoegoden; het is niet het eerste waarover ik me graag zou inlezen.

Uit balans

Het is zo zonde dat Raji de belofte van zijn sublieme presentatie niet waar kan maken. Het verkennen van de omgeving is erg leuk, maar er is weinig te vinden. Er zijn wel orbs te vinden die jouw aanvallen kunnen verbeteren, maar dit systeem is wel erg simpel. Hetzelfde geldt voor de puzzels: deze zien er prachtig uit, maar zijn zo makkelijk, dat je het bijna geen puzzels meer kunt noemen. Draai wat schijven, schuif wat radertjes en voila.

Het platformen had mijns inziens de basis van het spel moeten zijn. De animaties zijn mooi en de omgevingen lenen zich voor een Uncharted-achtige ontdekking. Het is echter zo makkelijk om van A naar B te komen, dat de uitdaging ontbreekt. Je zal vooral doodgaan door slordigheid of doordat het spel niet helemaal goed reageert. Er is gekozen om de balans helemaal richting het vechten door te laten slaan. Dit had ook leuk kunnen zijn, maar het vechten is simpelweg niet leuk genoeg. Er is meestal een klein afgebakend veld om de strijd met demonen in aan te gaan. De tegenstanders verschijnen daarbij uit het niets. Je hebt een aantal verschillende wapens en aanvallen tot je beschikking, maar je kunt grotendeels gewoon op knoppen rammen. Het raken van tegenstanders voelt niet lekker en mist echte impact. Het is alsof je gewoon wat in de lucht aan het meppen bent.

Raji is een bijzonder spel, mede doordat het thema (Hindoeïsme) origineel is en doordat de presentatie boven verwachting indrukwekkend is. Voor een indie game van een euro of twintig kun je doorgaans veel minder verwachten. Het spel is echt minder leuk om te spelen dan om te bekijken. Er moet veel te veel worden gevochten, en als het vechten dan dermate matig is, dan levert het spel echt wat in. Ik denk echter dat veel mensen het niet al te lange spel toch wel met plezier zullen doorspelen.