De klassieke Spellforce-serie komt voor het eerst naar de consoles!

• Mooie audiovisuele presentatie
  • Veel content
  • Simpele besturing...
  • ... die daardoor wel wat diepgang mist
  • Je raakt makkelijk het overzicht kwijt

De Spellforce serie is een reeks games die traditionele RPG-gameplay combineert met de strategische gameplay van RTS-games. Op de pc doen ze dit al ruim twintig jaar, maar voor het eerst in de geschiedenis van de serie is er nu een console port gemaakt van het derde deel: Spellforce III: Reforced. Xboxworld dook voor jullie in de verbeterde versie van deze klassieker en zocht voor jullie uit of de game goed speelt.

Verschillende stijlen

De transitie van muis en toetsenbord naar controller is niet per se makkelijk. We hebben in het verleden al vaker te maken gehad met RTS-games die lastig te besturen waren met twee joysticks en een paar knoppen. Gelukkig valt Spellforce III niet in die categorie. Zoals gebruikelijk start de game met een tutorial en deze is ook hard nodig om alle kneepjes van de game te leren. Tijdens de tutorial speel je als een personage genaamd Sentenza Noria, een legendarische generaal die samen met zijn gezelschap op zoek is naar een kwaadaardige magiër. De game begint dus ook als een RPG, maar na een aantal lessen verandert dit al snel. Opeens dien je een basis op te bouwen en eenheden te trainen om de grotere gevechten te kunnen winnen en een vesting te kunnen infiltreren. Dit lijkt aan het begin wat overweldigend, maar de ontwikkelaar heeft goed werk geleverd door de besturing simpel te houden. De triggers en bumpers van de controller openen diverse wielen waaruit je gebouwen kunt bouwen en door op de individuele gebouwen te focussen kan je een menu openen voor zaken als trainen en resource management. De overgang van RPG naar RTS gebeurt ook bijna naadloos in de game.

Natuurlijk speelt het verhaal een grote rol in Spellforce III, het is immers ook een RPG. De generaal en zijn gezelschap vinden in de vesting van de magiër een persoon genaamd Tahar. Tahar is het hoofdpersonage en deze is dus ook naar smaak aan te passen. Na de tutorial mag je met jouw eigen variant van Tahar aan de slag. Je krijgt diverse missies gedurende de game en het is hier waar Spellforce III soms niet de potentie waar weet te maken. Zonder te spoilen is het verhaal degelijk genoeg om een playthrough te verantwoorden. Het kent hoogtepunten en is goed genoeg geschreven dat je met de hoofdpersonages meeleeft, maar het bereikt niet het niveau van een Baldur’s Gate of Divinity 2. Dit heeft voornamelijk te maken met de combinatie van gameplay. Waar het RPG-gedeelte op verhaalgebied wellicht wat minder sterk is, ontbreekt het bij het RTS-gedeelte voornamelijk aan diepgang. De simpele besturing werkt prima, zeker in de hybride stijl van de game, maar juist door de hybride stijl zijn er wat concessies gedaan waardoor de hardcore RTS-spelers wat minder geneigd zijn bij de game te blijven.

Mogelijkheden

Het komt misschien wat negatief over, maar dit is puur bekeken met een bril van elk individueel genre. Gecombineerd, zoals in Spellforce III, is het makkelijker te vergeven omdat de game met beide genres flirt. Dit doet Spellforce III vaak ook goed, maar er is één probleem waar ik tegenaan liep tijdens de speelsessies en dat is overzicht. Vooral als je meerdere units moet managen valt op dat je het overzicht snel weg is. Als jouw hero bijna dood is kan je door gebruik van vaardigheden of medicijnen jouw personages helen, maar in de hitte van de strijd is dit met een controller veel lastiger dan met een muis, waar je met een paar simpele kliks jouw handelingen uit kunt voeren. Dit zorgde er voor dat ik zo nu en dan een hero verloor. Je hebt gelukkig een bepaalde tijd om hem/haar weer tot leven te wekken, dus het is niet het einde van de wereld. Je kan jouw personages ook langer laten leven door ze aan te passen. Geheel in RPG =-stijl kan je ze voorzien van pantsers, wapens, spreuken en voorwerpen om ze beter te beschermen tegen de gevaren die je tijdens jouw reis tegenkomt. Daarnaast zijn er de welbekende skill trees beschikbaar, waardoor je jouw versie van Tahar en zijn metgezellen eigen kunt maken.

Aangezien we hier te maken hebben met een remaster, aangeduid door “Reforced”, zijn er natuurlijk nog wat andere zaken toegevoegd. Zo is wellicht de meest interessante modus die de game kent een modus genaamd Journey Mode. In deze modus maak je een volledig eigen personage met keuze uit alle rassen en klassen uit de game. Je neemt als huurling diverse contracten aan die je naar alle uithoeken van de gamewereld stuurt om zo een personage te maken die zich makkelijk kan meten met de sterkste personages uit het hoofdverhaal. Hier zal je waarschijnlijk meer tijd doorbrengen dan in het hoofdverhaal, welke enigszins lineair is. Als je een nog grotere uitdaging zoekt dan is er ook nog de Skirmish Mode, waarin jouw personage uit Journey Mode het online opneemt tegen een speler in een gevecht dat nog het meest doet denken aan Age of Empires. De herspeelbaarheid van de game is dus voornamelijk te vinden in deze twee modi.

Al het mooie en goede

Spellforce III: Reforced ziet er op de Xbox Series-consoles zeer goed uit. Personages zijn gedetailleerd, omgevingen zijn goed uitgewerkt en gevarieerd en de cutscenes kunnen zich meten met de grote namen in beide genres. Op het gebied van geluid is er ook niks te klagen. Geluidseffecten zijn goed, elk gebied heeft zijn eigen sfeervolle omgevingsgeluiden en de stemacteurs hebben puik werk geleverd in het tot leven wekken van de personages in de game. Als ik iets aan te merken moet hebben op de algehele audiovisuele ervaring van de game dan is het alleen dat het overzicht soms makkelijk te verliezen is, zoals al eerder aangegeven. Dit komt echter meer door de hoeveelheid personages in het scherm en is dus niet aan te rekenen op de algehele presentatie van de game.

Hou je van traditionele Role Playing Games en van RTS-spellen? Dan is Spellforce III Reforced voor jou de beste keuze. Hoewel de game qua gameplay en diepgang nooit het niveau bereikt van de beste games in de individuele genres, is het uitermate knap dat de ontwikkelaar al geruime tijd deze twee populaire genres op de PC heeft weten te combineren, en nu ook naar de consoles heeft gebracht.