• Weer eens wat anders
  • Grafisch ondermaats
  • Audio ondermaats
  • Geen echter spelersnamen of teams
  • Komisch onaf
  • Eenvoudig te manipuleren

Na al die afgezaagde videogamesporten, zoals voetbal, golf, honkbal en basketbal, is het altijd welkom als er iets originelers ten tonele verschijnt. Uitgever Bigben kwam de afgelopen twee jaar al met twee delen van Handball, met matig succes. Nu komen ze met volleybal. Spike Volleyball is niet de enige volleybalgame ooit; zo was Beach Spikers van SEGA op de Gamecube mijns inziens een echte klassieker. Zelf ben ik niet echt een liefhebber van de sport, maar er is al eerder bewezen dat het zich wel leent voor een tof computerspel. Helaas is bij Spike Volleyball zo’n beetje alles fout gegaan dat fout kon gaan.

Waar te beginnen

Zelden speel ik tegenwoordig nog een spel waar zoveel mis mee is, laat staan bij een spel dat fysiek voor zestig euro in de winkels ligt. De eerste indruk gaat nog wel. Grafisch ziet het spel er weliswaar erg gedateerd uit (net als in Handball), maar je krijgt meteen een turorial om het vrij complex ogende spel onder de knie te krijgen. Ik had aanvankelijk moeite om alles in de gaten te houden en de spelers effectief te gebruiken. Ik verloor mijn eerste twee wedstrijden dan ook.

Serveren doe je door te richten en tegelijk een knop ingedrukt te houden. Doe je dit lang, dan serveer je harder, maar moet je ook beter timen om de bal niet in het net of uit te slaan. Ontvangen doe je met A. daarna geef je een setup door de knop van de gewenste speler in te drukken. De aanval open je vervolgens door A of Y ingedrukt te houden. Ook hier telt dat langer indrukken een krachtigere bal oplevert met meer risico. Als verdediger kun je met X opspringen om te blokken.

In theorie levert dit een best leuk spel op, wanneer je alles eenmaal onder de knie hebt. Helaas is de uitvoering zo bedroevend slecht, dat het hele spel verder weinig zin heeft.

Totaal onaf

Dat een spel grafisch niet zo mooi is kan ik best accepteren, maar dan moet alles wel functioneren. Het commentaar is bijna niet aanwezig en lijkt totaal niet te passen bij de gespeelde wedstrijd. Er wordt alleen wat gezegd tijdens time-outs (altijd op dezelfde momenten) en voor en na een set. De audio is verder ook van slechte kwaliteit, met vreemd klinkende harde klanken van de bal en verder wat gepiep van de schoenen in de zaal en wat geluid van het publiek. Er is geen enkele persoonlijkheid of sfeer aanwezig.

Het gaat echter verder dan dat, want de animaties en physics zijn lachwekkend slecht. Soms besluit een speler gewoon niets te doen en kaatst de bal magisch toch terug of komt de bal zelf achter een speler uit en wordt hij uit het niets toch teruggespeeld. Soms is de bal in en wordt hij uitgegeven of de bal vliegt plots keihard een onverwachte kant uit of juist enorm hoog richting het plafond. De houterige spelers of speelsters kijken er als zombies naar, al moet gezegd worden dat de sportbh’s van de vrouwen hun werk erg goed doen.

Soms kon ik best lachen met alle gekkigheid op het veld, maar toen ik eenmaal doorhad dat het spel kinderlijk eenvoudig is te manipuleren was het gedaan met het restje lol. Zo kun je expres op het net serveren, waarna de bal achter het net valt en een ace oplevert. Dat lukt zo tien keer achter elkaar, waardoor elke match eenvoudig te winnen is.

Toch nog verder spelen?

De speler wordt aangemoedigd om toch vooral verder te spelen door verschillende modi voor te schotelen. Zo kun je het zowel offline als online ook opnemen tegen een andere menselijke speler. Online is echter niemand te vinden. Dat had de uitgever natuurlijk kunnen weten, dus waarom de moeite genomen is om deze optie toe te voegen is mij een raadsel. Had het spel liever afgemaakt.

Daarnaast kun je een wekelijkse uitdaging spelen. Dit is in feite gewoon een wedstrijd met een paar extra doelen. Sla drie aces, blok drie keer en dergelijke. Je kunt ook een eigen team maken, maar de mogelijkheden zijn daarbij erg beperkt. Ik koos een Nederlands team en koos een leuk shirtje en logo, maar kreeg een team van slechte spelers met buitenlands klinkende namen voorgeschoteld. Niet dat je met het kiezen van al in het spel aanwezige teams meer opschiet, want het zijn alleen landenteams zonder enige licentie, en dus zonder de echte namen of gelijkenissen. Was een volleyballicentie echt zo duur?

Je kunt met jouw team losse wedstrijden, toernooien en een carrière spelen. De carrière is op zich nog het meest interessant. Je kunt dan tussen de wedstrijden door spelers scouten, de opstelling wijzigen en spelers verkopen. Presteer je goed, dan kun je stijgen op de wereldranglijst. Het blijft allemaal nogal simpel en ik denk dat alleen wat Achievementjagers langer door zullen blijven spelen.

Spike Volleyball is een echt wanproduct. Zelfs als je een liefhebber van de sport bent, is het spel totaal af te raden. Het spel is audiovisueel niet alleen ruim onder de maat, het speelt ook totaal niet zoals de sport in het echt gespeeld wordt, noch weet het arcadeplezier te bieden. De onbedoelde gekkigheid op het veld is enige plezier dat is te vinden in Spike Volleyball.