• Veel content
  • Klassieke en nieuwe manieren om te spelen
  • Engelse stemmen
  • Kan erg onoverzichtelijk zijn

Er zullen maar weinig gamers van weleer zijn die Bomberman niet kennen. De iconische witte helm en het blauwe pak hebben bij velen voor uren aan speelplezier gezorgd. Na de Nintendo Switch is het nu de beurt aan de andere platformen om met het nieuwste avontuur aan de slag te gaan.

Bommenverhaal

Wie bekend is met Bomberman weet dat de game het vooral moet hebben van de multiplayer sessies vanaf de bank. Dit heeft Konami er echter nooit van weerhouden om een verhaal toe te voegen aan bepaalde games in de serie. Zo ook aan Super Bomberman R. In het verhaal is het aan jou en je zeven broers en zussen om het universum te redden van de Five Dastardly Bombers en hun leider Emperor Buggler. Om dit te doen reis je van planeet naar planeet, elk met meerdere levels, om de planeten te bevrijden.  In deze levels krijg je een opdracht die je uit moet voeren om het volgende level te bereiken. Dit is helaas niet heel afwisselend, aangezien je in de meeste gevallen alle tegenstanders op dient te blazen, met in enkele gevallen andere missies, zoals alle knoppen overhalen in een level. Wat een leuke toevoeging is, is de mogelijkheid om je reeds aangeschafte personages en accessoires te gebruiken in het verhaal, waardoor je niet alleen afhankelijk bent van de Bomberman Bros. Ook kan het verhaal volledig doorlopen in coöp.

Ondanks dat de verhaalmodus optimaal gebruik maakt van de gameplay van Bomberman, raakte ik toch licht geïrriteerd op bepaalde momenten. Dit had niet allee door mijn eigen bommen, omdat ik net niet goed een hoekje om kon lopen door een voorwerp op de kaart welke niet goed zichtbaar was. Uiteindelijk wist de verhaalmodus niet genoeg te overtuigen om de game interessant te houden, maar het mooie aan deze game is, dat het eigenlijk geen verhaal nodig heeft.n te maken met de Engelse voice-acting, welke niet echt goed is. Er zijn veel momenten geweest waarop ik werd opgeblazen.

Chaos op de bank

Waar Super Bomberman R in uitblinkt is de multiplayer. Je kunt met maar liefst 8 spelers tegelijk deel nemen aan een gevecht, wat garant staat aan een explosieve chaos. Er zijn twee modi om uit te kiezen: Battle Royale (ieder voor zich) en Team Battle. Daarnaast ben je vrij om zelf de regels voor het slagveld te bepalen. Zo kun je bijvoorbeeld de speelduur per ronde en het aantal te behalen sets instellen. Het principe is simpel, zorg er voor dat jij (of jouw team) als enige overblijft voordat de tijd om is. Dit doe je door bommen op een strategische locatie te plaatsen, zodat jouw tegenstanders uit de arena worden geblazen. Dit klinkt simpel, maar dat hoeft het niet altijd te zijn. Het is namelijk mogelijk om weer terug te keren in het veld, nadat je er uit bent geknald. Dit is de zogeheten Revenge Kart. Dit zorgt er voor dat zolang er geen sudden death is, dat je langs de rand van de arena rond kunt zweven in een karretje en bommen kunt gooien naar de overlevende spelers. Als je iemand weet te raken, dan neem je zijn/haar plaats in op het veld. Zodra de timer de laatste minuut aangeeft, verdwijnen alle Revenge Karts en vallen er stekels uit de lucht die langzaam het veld overnemen. Zodra deze op je vallen ben je uitgeschakeld.

Naast de traditionele multiplayer is er ook de mogelijkheid om online te gaan. De modi zijn nagenoeg hetzelfde, alleen kan je je tegenstanders niet recht in hun gezicht uitlachen, nadat je als enige over bent gebleven. Los van de normale multiplayer beschikt Super Bomberman R ook over een zogeheten Grand Prix mode (offline en online). Hierin strijd je in teams van drie tegen elkaar om zoveel mogelijk punten te verzamelen. Dit kan in de vorm van kristallen in het veld, checkpoints in de arena of de traditionele manier de dood van je tegenstanders. De levels hebben hier ook niet het standaard formaat, maar zijn daadwerkelijk gevormd als een soort arena, waarin je genoeg open ruimte hebt om het uit te vechten. Al met al een leuke toevoeging aan de game.

Jouw Bomberman, mijn Bomberman

Elke keer nadat je een multiplayer match hebt gespeeld, ontvang je muntjes. Deze muntjes kan je in de shop inwisselen voor nieuwe arena’s, accessoires of personages. De accessoires zijn niet meer dan balletjes, gitaartjes of andere voorwerpen die op je antenne worden geplaatst in plaats van het iconische oranje bolletje. De personages zijn een heel ander verhaal. Vanuit diverse Konami games zijn er personages toegevoegd, welke je voor niet al te veel muntjes kun t kopen. Zo is er bijvoorbeeld Simon Belmont en Dracula uit de Castlevania serie. Of wat denk je van Anubis en Jehuty uit Zone of the Enders. En Pyramid Head uit Silent Hill 2. Deze zijn allemaal aanwezig, maar wellicht de leukste toevoeging is de Xbox exclusive Master Chief Bomber, met de originele stem. (Research leert dat de Playstation en PC-versies van de game elk hun eigen unieke personage hebben). Een leuke toevoeging. Daarnaast worden er ook regelmatig characters toegevoegd via updates dus er is voor ieder wat wils.

Super Bomberman R is een zeer vermakelijke game, als we de verhaalmodus niet meerekenen. Om er voor te zorgen dat de gameplay niet al te snel gaat vervelen zijn er diverse mogelijkheden om het spel aan te passen aan jouw voorkeur. Met een grote hoeveelheid bekende (en minder bekende) personages valt er ook nog genoeg af te wisselen. Het is alleen jammer dat de Engelse stemmen (behalve Master Chief) niet erg overtuigend zijn en dat de arena’s heel onoverzichtelijk kunnen worden (niet alleen in de singleplayer). De online multiplayer is een leuke toevoeging, maar de ware kracht van de game zit hem toch in het spelen vanaf de bank met je vrienden.