Een spel waarin je de pixels kan tellen, waarin het gaat om overleven. Dat is The Survivalists op de Xbox One!

• Leuk met vrienden
  • Laagdrempelig
  • Zelf ontdekken
  • Niet zo complex
  • Besturing wat lomp

Team 17 is altijd wel een van mijn favoriete uitgevers. Vaak zijn de spellen onmiddellijk herkenbaar en dat is ook bij The Survivalists het geval. Het is een overlevingsspel dat je het beste met anderen online kunt spelen. Vooral als je met een vast groepje vrienden speelt komt het spel tot zijn recht.

Op een onbewoond eiland

Loopt niemand voor je neus. Ja, je voelt je d’r blij want, lekker leven is de leus. Nou ja, misschien ook niet, want het is in The Survivalists een strijd om te overleven. Je bent gestrand op een tropisch eiland dat grotendeels onbewoond is. Aan het begin heb je wat voorraden die te vinden zijn op jouw kapotte vlot, maar verder moet je het zelf maar uitvogelen. Er zijn tutorials beschikbaar, maar deze zijn wat ouderwets en bestaan vooral uit tekst. Het is leuker als je zelf op ontdekkingstocht gaat en gewoon wat probeert. Als je er dan echt niet uitkomt, kun je altijd nog opzoeken wat je moet doen. Het ontdekken is een belangrijk deel van de ervaring.

Je kunt aanvankelijk slechts enkele voorwerpen verzamelen en maken, maar elke keer als je iets nieuws produceert komen er nieuwe opties bij. Je wordt dus niet meteen overspoeld met mogelijkheden en zal geleidelijk kunnen wennen. Er zijn ook gevaren op het eiland, maar je wordt niet meteen van alle kanten aangevallen. Aan het begin gaat het vooral om eten verzamelen en zorgen dat je een soort van kamp, dat beetje bij beetje in een huis verandert, te maken.

De lol van het spel zit hem er vooral in om samen met een tot drie vrienden op avontuur te gaan en samen te overleven. Zet hiervoor wel alle opties open, want anders kunnen anderen in een game niet zomaar zelf iets bouwen of zelfs gebruik maken van de beschikbare spullen. Het spel onthoudt helaas je voorkeur niet, waardoor je elke keer opnieuw dingen moet instellen. Het spel is ook een beetje lomp qua besturing. Het concept is zo simpel, maar je hebt toch verschillende knoppen voor het maken van verschillende soorten spullen. Het is niet altijd even overzichtelijk. Ook het richten van een aanval is niet altijd even makkelijk. Eenmaal gewend kun je steeds verder gaan verkennen, dungeons in en zelfs gaan varen naar andere eilanden. Uiteindelijk is het de bedoeling om te ontsnappen en weer terug naar huis te varen.

Laagdrempelig of simpel?

The Survivalists is een spel dat je prima kan spelen met mensen die geen hardcore gamers zijn. Je hebt niet veel haast en je kunt samen rustig de basis leren. Elke keer als je gaat slapen slaat het spel op, dus er is ook geen man overboord als het misgaat. Als je dood gaat kom je overigens ook gewoon terug in je bedje te liggen en moet je alleen jouw spullen opnieuw verzamelen in de buurt van waar je stierf. Voor deze review heb ik samengespeeld met mijn vriendin. Denk er wel aan dat het spel alleen online met anderen te spelen is.

Het simpele van het spel kan ook mensen tegenstaan. Je kunt bijna zeggen dat het een eenvoudigere en tweedimensionale versie van Minecraft is. Heel origineel is het dus allemaal niet. Grafisch ook het ook wel schattig, maar niet bepaald indrukwekkend. De geluidseffecten en de muziek zijn ook niet meer dan aardig.

Een leuke twist is de toevoeging van aapjes. Deze aapjes kun je vinden op het eiland en kun je met eten lokken. Deze vriendjes zijn niet alleen schattig, je kunt ze gebruiken als slaven. Hier geldt het principe ‘monkey see, monkey do’, dus kun je iets demonstreren en het aapje gaat het nadoen. Dan hoef je dus niet zelf meer al die bomen om te hakken, maar kan je het een aap voor je laten doen.

Ondanks de simpele opzet van het spel blijft het wel leuk om te spelen met anderen. Ook de leuke Achievements kunnen daarbij helpen. Het is een lekker spel om regelmatig een uurtje te spelen en weer wat meer te ontdekken en jouw huis verder op te bouwen.

The Survivalists is voor een prijs van 25 euro een leuke, maar niet enorm verrassende aankoop. Als je van plan bent in je eentje te gaan spelen, dan zou ik passen, maar als je met een groepje van twee tot vier mensen aan de slag wilt, dan kun je heel wat uurtjes rondsjouwen op de tropische eilanden in het spel.