Dorian de la Fosse | Monday 20 Jan 2025, 11:26
Een nieuwe Sword Art Online multiplayer game? Lees hier wat wij ervan vinden!
Gespeeld op Xbox Series X
Een klein jaar geleden werden we getrakteerd op een nieuwe game in de Sword Art Online-reeks, genaamd Last Recollection, welke worden uitgegeven door Bandai Namco. Hoewel ik me prima heb vermaakt met die game, was ik verbaasd om te zien dat er een jaar later weer een nieuwe game op de planning stond. De aankondigingstrailer liet mij achter met gemengde gevoelens, maar als liefhebber van de Sword Art Online manga en animereeks kon ik deze niet aan mij voorbij laten gaan. Maar de twijfel bleef bestaan tot het punt dat ik mijn eerste missie voltooide in deze nieuwe game. Want wat blijkt? Het is wederom een hele solide game.
Sword Art Online: Fractured Daydream is de naam van de laatste nieuwe game in de reeks. Zoals je wellicht gewend bent van de SOA-games is er ook nu weer van alles aan de hand in de digitale werelden waarin Kirito en zijn vrienden graag rondhangen. Maar de grootse open gebieden van de gebruikelijke games hebben nu plaatsgemaakt voor een level gebaseerd systeem. Hierover later meer. Er is uiteraard wel een verhaal aanwezig die alle bekende personages weer bij elkaar brengt, inclusief wat verrassingen. Dit keer is er een probleem ontstaan die alle gamewerelden, en dus ook de bijbehorende personages, met elkaar verweeft. Het is dus weer aan jou als speler om dit mysterie tot de bodem uit te zoeken en de werelden te herstellen.
Wat Fractured Daydream uniek maakt in de wereld van SAO is dat je dit keer niet alleen Kirito bestuurt, iets dat alleen eerder voorkwam in de game Fatal Bullet. De game is opgedeeld in hoofdstukken met in elk hoofdstuk een aantal missies en zijmissies. Deze hoofdstukken hebben als doel om jou als speler het verhaal langzaam te vertellen en je ondertussen kennis te laten maken met alle personages die je onder de knoppen kunt krijgen. Elke missie geeft jou één of meerdere personages om uit te kiezen. Eentje om te gebruiken en de rest om een team mee te vormen. Elk personage is ingedeeld in een klasse. Deze zijn vrij standaard, zoals Tank, Support, Rogue enzovoorts. Het is dus belangrijk om een goed team samen te stellen, zeker als je het verhaal speelt op Hard. Je bent echter niet klaar na het uitspelen van het verhaal. Nadat je deze hebt voltooid zijn alle personages beschikbaar zodat je mee kunt doen aan het belangrijkste aspect van de game: De multiplayer. Maar voor je hier in duikt kan je een bezoekje brengen aan de wapensmid. Hier kan je jouw zuurverdiende geld uitgeven aan het maken van wapens en accessoires voor de verschillende klassen. Deze voorwerpen werken volgens het welbekende systeem van gradaties in zeldzaamheid, maar je hebt tot zover ik heb kunnen zien niet heel veel invloed op de voorwerpen die gemaakt worden. Het is dus altijd een verrassing. Daarnaast kan je ook in (bijna) elk level verzamelobjecten vinden die je nieuwe stickers of outfits geven. Elk level geeft je ook een waardering en als je een level voltooit op met een S-waardering, dan krijg je nog extra voorwerpen en geld als beloning. Het loont dus om alle levels volledig uit te spelen.
De multiplayer van Sword Art Online: Fractured Daydream is een bijzondere. Er zijn meerdere modi om uit te kiezen en een aantal zijn alleen beschikbaar tijdens bepaalde evenementen, maar ze hebben allen een ding gemeen: Het draait om samen spelen. Een soort van. Er zijn geen echte PvP modi, iedereen werkt in essentie met elkaar samen, maar alle teams van vier worden wel apart beoordeeld. In de standaard modus, Co-op Quest, speel je met twintig spelers (vijf teams van vier) op een kaart naar keuze waar je meerdere missies moet voltooien om de deur naar de baas te openen. Ondanks dat je samen werkt met vier andere teams, zijn er wel speciale beloningen te verdienen als jouw team de MVP is. Er is zelfs een extra beloning als jij de laatste klap uitdeelt aan de baas, een leuke knipoog naar de eerste serie van Sword Art Online. De samenstelling van jouw team is wel belangrijk, het is daarom niet mogelijk om meerdere keren hetzelfde personage te kiezen. Het is wel mogelijk om dezelfde klasse te kiezen. Dit kan handig zijn, want wat goed is aan Fractured Dream is dat er niet alleen een verschil is tussen de personages gebaseerd op hun vaardigheden, maar ook op hun algemene speelstijl. Zo kan Leafa - een personage uit de support klasse - vliegen terwijl Yui – die ook een supporter is – het over het algemeen moet doen met rennen. Ondanks dat het beiden supporters zijn, spelen ze compleet anders. Leafa kan teamgenoten genezen met een vaardigheid, maar beschikt ook over een zwaard waarmee ze degelijke schade kan doen. Hierdoor zijn haar twee andere vaardigheden gebaseerd op aanvallen. Yui is daarentegen meer gefocust op het helpen van teamleden en het toebrengen van statuseffecten op tegenstanders. Het is dus belangrijk om jouw team te balanceren. Er is ook een verschil tussen melee- en vuurwapen personages. Personages met vuurwapens hebben de vrije controle om te richten, de gameplay is bijna gelijk aan die van Fatal Bullet en dat is goed. De andere personages hebben de standaard lichte en zware aanvallen en de mogelijkheid om te focussen op vijanden zodat de camera vast staat.
Een andere leuke modus is de Boss Raid. Hierin neem je het samen met negentien andere spelers op tegen een eindbaas uit de campagne van de game. Ook hiervoor geldt dat samenwerken en teamcomposities enorm belangrijk zijn, maar in tegenstelling tot de kleinere bazen in de co-op quests, zijn de Boos Raid bazen hele andere koek. Deze zijn gigantisch en hebben arena vullende aanvallen die je kunt blokkeren door een speciale tegenaanval uit te voeren. Je kunt ook onderdelen kapot maken om ze kwetsbaar te maken of om extra schade aan te richten. Denk bijvoorbeeld aan een grote robot die minimale schade oploopt van jouw aanvallen tot je alle blauwe bollen op zijn armen hebt vernietigd. Dit vergt een hele andere tactiek dan de andere modus en het is leuk om de juiste personages voor het juiste moment te vinden. Er zijn echter wel twee dingen die me tegenvallen van de multiplayer-modus. Het eerste is het gebrek aan spelers. Het was vrij normaal om vijf minuten te moeten wachten tot er genoeg spelers waren om de vijf teams aan te voeren. De overige spelers worden dan ingevuld door bots. Dit is een prima oplossing om games toch van start te kunnen laten gaan, maar persoonlijk vind ik het erg jammer dat er op het moment van schrijven weinig spelers online zijn. Het andere punt is iets waar de ontwikkelaar wel iets aan kan doen. Als je naar de winkelpagina gaat op het platform van jouw keuze dan valt je op dat Bandai Namco de volle prijs rekent voor de game. Dit is prima, want er is genoeg content om je mee te vermaken, maar het is dan extra jammer om te moeten zien dat ze een aparte valuta hebben toegevoegd aan de game die alleen te krijgen is door nog meer geld uit te geven. Dit is geen verplichting, want je kan er tot nu toe alleen outfits, stickers en wapens krijgen. De wapens zijn willekeurig, maar zijn wel standaard legendarisch. Maar ondanks dat is het toch altijd vervelend dat je potentieel meer geld uit kan geven aan een game die je al voor de volle mep hebt aangeschaft.
Gameplay is natuurlijk belangrijk, maar een minstens zo belangrijke toevoeging is hoe een game eruit ziet en klinkt. Sword Art Online: Fractured Daydream heeft zijn zaken goed op orde op het gebied van geluid. De geluidseffecten zijn goed, de stemmen (Japans) zijn origineel en meer dan prima en de diverse soundtracks zijn subliem. Deze variëren van bombastische muziek tijdens gevechten tot aan rustige klanken tijdens het exploreren. Op grafisch gebied zal de game geen prijzen winnen. De personages en vijanden zien er prima uit, maar de omgevingen zijn niet altijd hoog gedetailleerd of gevarieerd. Nu is dit voor een game als dit niet het belangrijkste aspect, maar het is wel goed om het benoemd te hebben. Het menu is intuïtief, hier zit geen vertraging in en de algehele user interface tijdens missies is wat rommelig, maar hier wen je al snel aan.
Sword Art Online: Fractured Daydream is een prima game in de SAO-reeks. De focus ligt meer op de multiplayer en dat is ook een waar genot om te spelen. Helaas worden de servers geplaagd door een gebrek aan spelers en worden spelers geplaagd door microtransacties in een game die de volle prijs kost. Maar ergens hoop ik dat de game meer spelers aan zal trekken in de toekomst zodat deze nog lang mee kan.