• Speelt heerlijk
  • Precies de goede balans
  • Locale co-op
  • Verslavend!
  • Zo intens dat ik vergeet te knipperen
  • Geen online multiplayer

10tons kwam eerder al met het erg goede Neon Chrome en nu is er een nieuwe twin stick shooter genaamd Tesla Force. Dit lijkt zo’n tussendoor titeltje dat voor zeventien euro uitgebracht wordt. Ik had er ook geen hoge verwachtingen van, mede doordat de screenshots in de Store er zo matig uitzien. Gelukkig overtreft Tesla Force al mijn verwachtingen en blijkt het een fantastisch spel te zijn dat iedereen shooterliefhebber meteen zou moeten kopen!

Intens veel plezier

Soms kan een spel heel simpel in zijn opzet zijn, maar daarom des te leuker zijn. In Tesla Force speel je aanvankelijk Nikola Tesla, die met zijn Teslatoren per ongeluk een poort naar een andere dimensie vol monsters heeft geopend. Na een korte tutorial, die meteen al leuk is, kun je ook al een ander personage spelen. Later ontgrendel je nog meer historische figuren om mee te spelen.

De basis van de gameplay is simpel. Je hebt een kaart van een gebied en kiest daar steeds een level, met een keuze uit een aantal verschillende speltypen. Ook de beloningen kunnen variëren. Wat de missie ook is, je speelt altijd in een relatief kleine arena vol monsters. De tegenstanders spawnen erg snel en al snel zul je totaal omsingeld worden. Het is dus zaak om keihard te knallen en door te rennen en ondertussen kristallen, batterijen en allerlei wapens en upgrades te pakken. Oja, je moet de missie ook niet vergeten: duistere beelden slopen, een apparaat in elkaar zetten met los te verzamelen onderdelen, het sluiten van scheuren in de dimensie, het overleven van een horde, het verslaan van een groot monster en ga zo maar door. Het doet er eigenlijk niet zo heel veel toe wat de opdracht is, als je maar overleeft. Het gaat er vaak zo wild aan toe, dat ik regelmatig vergeet te knipperen. Aan het einde van de oh zo lange speelsessies had ik dan ook droge ogen waar je u tegen zegt.

Tesla Force heeft de structuur van een rogue like. Elke keer dat je speelt verzamel je meer kristallen en kun je meer upgrades ontgrendelen. Je kunt vrijwel alles aan jouw personages opwaarderen, zoals bijvoorbeeld meer levensenergie, meer kans op loot, meer schade doen, betere wapens en meer perks. Er zijn drie verschillende kaarten beschikbaar waarin je de uitdaging aan kunt gaan. Elke kaart is duidelijk anders en is in moeilijkheidsgraad precies het juiste stapje moeilijker. Tesla Force is pittig, maar nooit oneerlijk; de balans is precies goed. Het maakt daarbij ook veel uit welk personage je kiest. Zo heeft Nikola Tesla bijvoorbeeld een mech waarin hij een level begint en tijdelijk gebruik van kan maken. Mary Shelley heeft bijvoorbeeld een robot die met haar meeloopt en met haar meevecht. Ook verschilt het sterk hoe snel, sterk en vitaal de personages zijn.

Als je vrienden in de buurt hebt, dan kun je zelfs met zijn vieren samen spelen. Dit moet echter wel op de bank, want online kan Tesla Force niet gespeeld worden. Niet erg handig in deze tijden. Ik heb deze optie dus ook niet kunnen proberen. Gelukkig is het spel in je eentje ook al tof genoeg. De ontwikkelaar heeft ervoor gezorgd dat je nooit wil stoppen. Dood!? Helaas, dan nog maar een keer proberen met die nieuw gekochte perks. De laadtijden zijn miniem en je bent in no time weer middenin de actie. Zelfs na de drie gebieden is het spel niet af, want je kunt dan gewoon verder op een nieuwe moeilijkheidsgraad. Er zijn dan nieuwe monsters en nieuwe upgrades, dus het werd voor mij nog lang niet saai.

Passende presentatie

Tesla Force is geoptimaliseerd voor Xbox Series, maar verwacht geen ultieme graphics. Het spel draait prima, laadt vrijwel onmiddellijk en ziet er strak en verzorgd uit. Het ietwat wazige filter vind ik minder charmant en het monster- en omgevingsontwerp is wel aardig, maar ook niet bijzonder. Ook jouw eigen personage had wel wat mooier gekund.

Het verhaal is minimaal en wordt met wat tekeningen, als een soort strip, uitgebeeld. Niet geweldig, maar ook niet echt nodig. Het spel draait om non-stop actie en daar zijn ze bij 10tons heel duidelijk over. Het is juist het intense tempo en de sublieme balans die het spel zo sterk maken. Het helpt hierbij ook dat audio de actie kracht bij zet. De eenvoudige, wat drukke muziek past uitstekend bij de actie en het geknal heeft lekker veel bas en klinkt goed door. Als je het spel echter te lang speelt, ligt hoofdpijn op de loer.

Soms moet je het niet ingewikkelder maken dan het is. Dat hebben ze met dit spel immers ook niet gedaan. Dit is gewoon een ijzersterke twin stick shooter. Als je houdt van dergelijke spellen, dan is dit misschien wel de beste titel die tot nog toe op de Xbox Series is uitgekomen (met optimalisatie). Met zijn lage prijs is het een koopje, want je blijft het maar spelen. De presentatie had iets beter gekund en het is jammer dat je niet samen online kunt spelen, maar met een zo mooi uitgebalanceerde en soepele gameplay is dat geen probleem.