Een van de verrassingen uit het Playstation 4-tijdperk is nu ook op de Xbox te krijgen! Puzzelen en draaien tot je ervan droomt.

• Toffe effecten
  • Gave muziek
  • Inclusief PvP en co-op
  • Het is gewoon Tetris met effecten
  • Weinig toegevoegde content

Tetris is een van de grootste klassiekers ooit. Tetsuya Mizuguchi, het brein achter bijzondere games als Rez en Lumines dacht, daar kan ik wel wat mee! In 2018 verscheen dan ook het bijzonder goed ontvangen Tetris Effect op de PlayStation 4. Na twee jaar is er nu een opgewaardeerde versie, compleet met multiplayermodi, op de Xbox platformen en de PC. Het is een launch game voor de Xbox Series en is ook te spelen via Game Pass. De nieuwe modi komen volgend jaar ook beschikbaar op de PlayStation 4.

Tetris, maar dan met effecten

Iedereen weet hoe Tetris werkt, dus dat hoef ik niet uit te leggen. Het gaat hier om de moderne variant, waarbij je een blokje kunt bewaren en je blokjes ook met een druk op de knop kunt laten vallen. Het is ook mogelijk om het spel naar wens aan te passen en dus ook op klassiek Tetris te spelen, maar dat is niet waar dit spel in uitblinkt.

Als je wel eens Rez of Lumines gespeeld hebt, dan herken je gelijk de geluidseffecten en de grafische stijl. Ook de focus op muziek is typisch voor de maker. Het daadwerkelijke speelscherm is erg klein en een groot deel van het beeld vult zich met allerlei fantasietaferelen. Denk hierbij aan een bos, een oceaan of de ruimte en dat alles begeleid met prachtige muziek met vocalen. Terwijl je speelt vibreert de controller op het ritme van de muziek. Ook het bewegen van de blokjes geeft geluid dat past bij de muziek, waardoor je eigenlijk de muziek zelf aanvult.

De hoofdmodus is de Journey Mode. Het avontuur bestaat uit een aantal reeksen van verschillende achtergronden met elk eigen muziek. Zet het geluid hard en je kunt echt opgaan in het spel. Jammer genoeg is de tocht niet zo lang en zie je na korte tijd al de credits over je scherm rollen. Je kunt natuurlijk doorspelen om hogere scores te halen en je kunt proberen alle reeksen op rij door te spelen, maar als je eenmaal gewend bent aan alle effecten, dan blijft het in feite gewoon Tetris zoals je het al kent. Het titel van het spel geeft precies aan wat je krijgt: Tetris met effecten en je kunt je verbinden met andere spelers.

We're all connected in the world

Nieuw in deze versie van Tetris Effect is de mogelijkheid om met anderen te spelen. Je hebt drie verschillende modi om het on- of offline tegen anderen op te nemen. Je kunt daarbij variëren tussen moderne (met of zonder speciale aanvallen) en een klassieke vorm van Tetris. Je kunt ranked matches spelen, maar je kunt het natuurlijk ook tegen vrienden opnemen. Fijn is het daarbij dat je spelers een voor- of nadeel kunt geven. Zo kun je het spel ook spelen met iemand die minder ervaring heeft.

Leuker vond ik het echter om de Connected modus te doen. Hierbij moet je het met zijn drieën opnemen tegen een serie AI gestuurde bazen. Als je niet met drie spelers bent, dan kun je zelfs AI toevoegen die aan jouw zijde mee puzzelt. Het is de bedoeling om snel punten te scoren met jouw team; dit doe je het beste met de begeerde Tetris, waarbij er vier lijnen tegelijk verdwijnen. Elke keer als iemand scoort bouwt een metertje op en als deze eenmaal vol is, dan komen alle drie de schermen van de spelers samen in een groot speelveld. Je hebt dan beperkte tijd om zoveel mogelijk lines te maken met zijn drieën. Je moet wel goed samenwerken, want je kunt alleen om beurten een blokje laten vallen. Er zijn daarbij ook paarse blokjes die in stukje naar beneden kunnen vallen en gaten uitstekend kunnen opvullen. Heb je aan het eind van de tijd veel lines, dan krijgt de tegenstander deze voor zijn kiezen.

Tetris Effect Connected is een heel toffe Tetris game. In de basis is het gewoon Tetris, maar dan met toffe muziek, mooie effecten en rumble op de beat. Nieuw is nu ook de mogelijkheid om met of tegen anderen te spelen. Vooral de Connected modus, waarbij je het met drie spelers tegen een aantal bazen opneemt, vind ik erg geslaagd. Het moet echter gezegd worden dat alle drukte in het spel ook erg kan afleiden. Al ben je niet zo van style over substance, dan kan dat gaan storen. Toch denk ik dat Tetris Effect Connected zonder meer het proberen waard is.