• Gameplay zoals in Wildlands
  • Zonder vrienden, geen plezier
  • Vol met bugs
  • Onoverzichtelijke menu's
  • Microtransacties

Gespeeld op Xbox One X door Casper Egas, Joeri Tits en Jeroen Post

Twee jaar geleden was Ghost Recon Wildlands een van mijn meest gespeelde spellen. Het spel was vooral als je coöperatief speelde zeer verslavend. In de enorme wereld kon je gemakkelijk honderd uur zoet zijn. Nu is er een direct vervolg, dat niet Wildlands 2 heet, maar Breakpoint. Er is geluisterd naar een deel van de kritiek op Wildlands en grafisch heeft het spel een enorme make-over ondergaan. Maar is het spel er daarmee ook op vooruit gegaan?

Gamepje bashen

Online krijgt Breakpoint een enorm pak slaag van veel recensenten en consumenten. Van de pers krijgt het spel veel onvoldoendes en magere voldoendes en van consumenten dikke onvoldoendes. Wat is er misgegaan? Is het spel echt zo slecht of is er hier iets anders aan de hand?

De woede richt zich het meest op de microtransacties, waar het spel vol mee zou zitten. Nou ben ik ook absoluut geen voorstander van microtransacties, met name niet in een spel dat voor de volle prijs verkocht wordt en zelfs een Ultimate Edition heeft met een prijs van een schokkende 120 euro. Maar gelukkig is het echt zo erg niet. Het is een beetje zoals in andere recente titels van Ubisoft. Je kunt ongeveer alles dat je maar wilt kopen met echt geld: wapens, cosmetische zaken, uitrusting, in game geld en meer. Komisch is dat er wordt gerefereerd naar tijd bespaarders, alsof het spel saai is en je door geld te betalen er gelukkig snel doorheen kan komen. Ik vind de ophef overtrokken, omdat je al deze onzin niet nodig hebt. Je kunt in het spel zat spullen vinden, er is geen enkele noodzaak om iets bij te gaan kopen met echt geld.

Wat een belangrijker kritiekpunt is, dat zijn de vele bugs die het spel kent. Ubisoft is berucht als het gaat om het publiceren van totaal onafgemaakte spellen vol bugs en dit keer hebben ze hun reputatie nog overtroffen. Weet je nog hoe het zat met Assassin’s Creed: Unity? Zoiets dus. Je valt door de grond, missies triggeren niet, checkpoints verdwijnen, berichten blijven in beeld staan, de AI slaat op hol en ga zo maar door. Ook word je dikwijls op de meest vreemde plekken neergezet als je dood bent gegaan. Breakpoint was duidelijk nog niet klaar om uitgebracht te worden en dat is op zijn minst niet netjes naar alle mensen die een boel geld voor deze release hebben betaald.

Waarom dan toch een zeven?

Breakpoint heeft zeker zijn fouten, maar gelukkig is het spel zeker niet zonder zijn leuke kanten. Ten eerste ziet het spel er mooi uit. De omgevingen zien er erg goed uit, met creatief ontworpen gebouwen (en interieurs) en met prachtige natuur. Alle planten zien er niet alleen fantastisch uit, ze bewegen nog mooi in de wind ook en de belichting is prachtig. Ook erg tof is dat de grond kan vervormen. Je ziet dus echt sporen in de modder en je kunt jezelf zelfs ingraven. Dat zouden meer spellen moeten doen! Er is dus niet gekozen voor een veilig vervolgje op Wildlands, maar het spel is echt onder handen genomen. Jammer genoeg zien de personages er nog steeds erg matig uit. Daar is dus nog werk te doen.

Ook tof is de missiestructuur. Het spel heeft wederom een grote open wereld, die interessant is om te verkennen. Overal is wel wat te doen of te vinden. Je kunt zelf gaan verkennen of je kunt kiezen uit een enorm aantal missies, die verdeeld zijn in hoofdmissies, zijmissies en factiemissies. De laatste categorie wordt periodiek vervangen door nieuwe seizoenen, waardoor je eigenlijk (vrijwel) nooit uitgespeeld bent. De andere missies zijn ook lang en kostten dikwijls meer dan een uur om te voltooien. Het verhaal is hierbij meestal weer weinig boeiend, maar de missies zijn leuk om met anderen samen te spelen.

Het spelen met vrienden samen is sowieso het hoogtepunt van Breakpoint. De hele gameplay is gericht op het samen spelen. Het schieten is leuk, het sluipen is leuk en het helpen van elkaar ook. Je kunt nu niet alleen nieuwe vaardigheden krijgen als je een niveau stijgt, maar kunt ook een specialisme kiezen en krijgt uitrusting en wapens met een bepaalde zeldzaamheid. Het spel lijkt hierdoor misschien wat veel op The Division, maar het verzamelen van steeds betere spullen is in de basis nog altijd een leuk spelelement.

Ook leuk is dat je nu de optie hebt om de eeuwige stip op de kaart uit te zetten. In veel moderne games komt het er simpelweg op neer dat je van A naar B gaat met een grote pijl in beeld. Nu kun je ook spelen met hints. Er worden dan aanwijzingen gegeven waar je moet zoeken, maar je mag wel zelf blijven nadenken. Vaak is het niet reuze moeilijk om de doelen te vinden, maar het verkleint de monotonie in dit soort spellen zeker.

Er is nu ook een Ghost War-modus, waarin je het tegen anderen op moet nemen. Dit functioneert als een soort Call of Duty, maar dan met het oog op sluipen en waarbij je maar een leven hebt. Je kunt elkaar helpen, maar het is voorzichtigheid dat de klok slaat. Persoonlijk ben ik geen speler die gelukkig wordt van dit soort gevechten tegen elkaar, maar er zijn vast mensen die er anders over denken. Dit lijkt me een redelijke toevoeging, die niet het niveau haalt van de toppers uit het genre.

Wat is er verder op af te dingen?

Ghost Recon Breakpunt is echt niet leuk zonder andere spelers. Je kunt wel in je eentje op avontuur, maar dan voelt het spel erg leeg en soms te moeilijk. Je hebt geen team van Ghosts, zoals in de eerdere delen, je bent moederziel alleen. Veel muziek is er ook niet te horen, waardoor het vaak alleen de wind is die door de speakers schelt. Schoten en ontploffingen klinken wel goed, maar verder is de audio ondermaats. Gesprekken verlopen bijvoorbeeld heel raar: ‘’Tell me what I want to know!’’ ‘’I told you all I know!” En plots heb je de informatie die je nodig hebt.

Daarnaast vind ik dat het spel te groot is. Al heb je geen zeeën van tijd, dan is het uitspelen van Breakpoint iets dat je uit je hoofd moet zetten. Je bent zondermeer vele tientallen uren zoet. Ik vind dat Ubisoft zijn spellen eens onder de loep moet nemen en de leukste elementen eruit moet pikken en de enorme opvulling overboord moet gooien. Het spel wordt daar een stuk leuker en meer behapbaar van. Bovendien is er dan tijd voor het netjes afwerken van het spel.

Een andere toevoeging in Breakpoint is de thuisbasis. Dit is een dorpje in een grot, dat sterk doet denken aan Tomb Raider. In dit dorpje kun je bijvoorbeeld spullen kopen en missies starten, maar zie je ook alle andere online spelers. Een spel als Ghost Recon heeft deze massaliteit niet nodig; dat doet alleen afbreuk aan de ervaring.

Het laatste minpunt dat ik wil noemen, zijn de lange laadtijden. Waarom duurt alles zo extreem lang? Zodra alles is ingeladen valt ook op dat er grote pop-in is van texturen en elementen in de verte. Is het spel iets te veel van het goede voor de huidige hardware of is het niet zo goed geprogrammeerd? Op de Xbox One X kun je kiezen voor een hogere resolutie (top!) of betere graphics (zie je amper).

Mening Jeroen Post

Laat ik beginnen met een korte zin; ik ben het eigenlijk volledig met Casper eens. Verreweg het grootste gedeelte van onze speelsessies met deze game waren met elkaar, en ik kwam dezelfde punten tegen. In de eerste plaats is het goed om te zien dat Ubisoft daadwerkelijk punten heeft verbeterd, ten opzichte van Wildlands. Vooral grafisch is er een flink verschil te merken. De game is, zoals Casper al zei, absoluut gemaakt voor het spelen met anderen. En dan natuurlijk met vrienden, zodat je kan overleggen. Co-op spellen zoals deze liggen echt in mijn straatje, en als je het leuk vindt om een tactische shooter te spelen – in plaats van het schieten op alles dat beweegt in bijvoorbeeld Call of Duty – is dit het spel voor jou. Erg jammer dat er echt veel rare bugs in het spel zitten (de voorbeelden die Casper aanhaalt kan ik over meepraten), anders had dit spel absoluut een hogere score verdient. Hopelijk worden er nog wat bugs via patches aangepakt!

Wat overigens ook nog het vermelden waard is; de menu's zijn niet overzichtelijk. Er staan bovenin wel iconen, maar geen tekst, en bovendien is het soms lastig te zien welk icoon je nu hebt geselecteerd. Ook staat er tijdens de missies vaak teveel tekst in beeld. Je kunt de gegevens (waar moet je heen, wat moet je doen en dergelijke) van meerdere missies tegelijk in beeld krijgen, en dat is erg verwarrend soms. Je kunt dit rangschikken en aan- en uitzetten, maar ook dit is niet heel intuïtief.

Ghost Recon Breakpoint heeft de verwachtingen niet waargemaakt. Er zijn stappen in de goede richting gezet, maar er zijn meer stappen achteruit gezet. Dit neemt niet weg dat je met een groep vrienden vele tientallen uren plezier kunt hebben. De gameplay en graphics zijn grotendeels goed te noemen, maar niet alle ideeën zijn geslaagd en de afwerking van het spel is ondermaats.