• Fijne humor
  • Eiffeltoren stelen is leuk
  • Tutorial laat je in de steek
  • Grafisch verouderd
  • Je zit erg vaak in de talloze menu's
  • Komt beter tot zijn recht op PC

De Tropico-franchise is al aan zijn zesde deel toe. Dit lijkt veel, maar Tropico is dan ook eigenlijk al stokoud. Ik weet nog dat ik in 2001 met het eerste deel aan de slag ging op de computer. Het is voor mij de bouwsimulatiegame waar ik de eerste herinneringen aan heb. SimCity-games hebben me bijvoorbeeld nooit echt kunnen boeien. Wellicht zal het zonnige karakter van Tropico daar wel wat mee te maken hebben gehad.

Dictatortje spelen

Het huidige deel werd ontwikkeld door het Duitse Limbic Entertainent, een naam die me niet zoveel zei. Klaarblijkelijk hebben ze ooit gewerkt aan enkele Might & Magic Heroes-games. Toch voelt het spel al meteen bij het opstarten als een echt Tropico-spel. Deze herken je meteen aan de felle zomerse kleuren en de aanstekelijke Zuid-Amerikaanse muziek en natuurlijk El Presidente. El Presidente is het personage dat je sinds jaar en dag gestalte moet geven; een dictator die een staat wenst te creëren op een tropische locatie.

Dictatortje spelen kan in verschillende speltypes. Je hebt de “verhaallijn” waar je missies dient te voltooien, sandbox en een online multiplayer. Ik heb mij vooral bezig gehouden met de verhaallijn, maar niet voor ik eerst de urenlange tutorial doorlopen had. Het was namelijk een hele tijd geleden dat ik een game uit de serie gespeeld had. Helaas werd ik niet erg veel slimmer hiervan, integendeel. Je leert de menu's kennen en maakt weer kennis met de typische sfeer en humor. Zo kan je rekenen op je assistent Penultimo. De wisselwerking tussen El Presedente en Penultimo is leuk. Zelfs als je enkel Penultimo hoort. Penultimo zal je tips proberen te geven, maar zonder je proberen voor de borst te stoten. Dit zorgt voor humoristische situaties. Ik had er nogal een Mr. Burns – Smithers uit The Simpons gevoel bij. Helaas breng de tutorial voor de rest niet veel extra uitleg bij. Het is moeilijk een systeem te achterhalen, vooral in het managementgedeelte. Ik heb nog steeds geen idee hoe ik soms precies mijn volk gelukkig moet houden. Trail-and-error is helaas wat te vaak nodig.

Eilandjes overnemen of Eiffeltoren veroveren

Dit ervaarde ik ook tijdens de vijftien missies die het spel telt. Tropico 6 laat je bijzonder vrij, maar toch moet je ook met gigantisch veel zaken rekening houden. Eerst en vooral moet je je volk tevreden houden, maar je moet ook ruimer denken. Zo kan je kiezen met welke landen je handel drijft maar vanaf nu kan je ook kiezen om raids uit te voeren om pakweg je Eiffeltoren of het vrijheidsbeeld naar je eiland te halen. Als je geen plek genoeg hebt, kan je nu ook andere eilandgroepen of archipel overnemen. Dit kan je bereiken door het bouwen van een Teamster Port of een brug, al moet je hier wel rekening mee houden dat je hiermee niet oneindig lang mee kan bouwen.

Van kolonisatie tot de moderne tijd

Al bij al is dit slechts een greep van alles wat je kan en waar je rekening mee moet houden. Helaas is het soms teveel en te onduidelijk om constant plezier te beleven aan Tropico 6. Je bent namelijk net iets te veel in de vele menu's aan het zoeken naar een oplossing. Het is altijd een gevecht om de balans te kunnen houden tussen hetgeen dat je probeert te realiseren en het geluk van je volk of je reputatie met andere grootmachten. Hierdoor gaat veel sfeer van het spel verloren. Dit is nochtans één van de grootste pluspunten van het game. Zo kent het vier era's, gaande van de kolonisatie tot de moderne tijd met ieder hun eigen kenmerken.

Grafisch ziet het er nochtans niet bijzonder sterk uit, zelfs misschien wat gedateerd, maar de fijne soundtrack maakt quasi alles goed. Het genre komt sowieso beter tot zijn recht als PC-versie, die wellicht grafisch ook wat beter is.

Tropico 6 brengt enorme diepgang met zich mee. Zo heb je nu de kans om verschillende eilanden aan elkaar te koppelen, zijn er verschillende era's die je anders moet aanpakken, maar ook gigantisch veel andere zaken waar je rekening mee moet houden. Helaas is het, zelfs na uren spelen, niet altijd duidelijk wat je precies moet doen. De tutorial is al een huzarenstukje op zich en maakt je zeker niet alleswetend. In veel games is dit een pluspunt, maar bij Tropico 6 niet. Maar al te vaak heb ik maar wat geprobeerd om tot een oplossing te komen. Dit gaat vooral ten nadele van de bijzondere sfeer. Tropico 6 brengt je in een zomerse stemming en kent leuke humor. De tijd in de menu's kan misschien wat gereduceerd worden door het te spelen op de pc. Dit lijkt mij namelijk de beste manier om het spel te beleven. Grafisch is het namelijk ook niet echt sterk en ik neem aan dat de pc-versie er wel wat beter uitziet. Jammer, want de game kent zeker sterke (vernieuwde) punten. Zo is het gigantisch leuk om de Eiffeltoren proberen te stelen van de Fransen.