Casper Egas | woensdag 15 Feb 2023, 21:24

Een co-op puzzelgame van Nederlandse bodem, dat is We Were Here Forever!

• Zeer creatieve puzzels
  • Perfect voor met een vriend(in)
  • Niveau puzzels precies goed
  • Je moet altijd met een ander spelen

De Nederlandse studio Total Mayhem Games heeft de afgelopen jaren drie spellen uitgebracht in de We Were Here-reeks. Dit zijn spellen waarin je samen met een andere speler (online) puzzels oplost. Deze spellen zijn over het algemeen prima ontvangen en verkocht. Het succes brengt ons nu bij We Were Here Forever, het vierde deel in de franchise. Is vier spellen in enkele jaren een beetje veel van het goede, of kunnen ze met deze sterke spellen oneindig doorgaan?

De perfecte balans?

In We Were Here Forever speel je weer als twee ontdekkingsreizigers in een fantasiewereld. Je moet altijd met een ander spelen. Dit doe je online met iemand Xbox One, Xbox Series, PlayStation 4, PlayStation 5 of PC. Je zit hierbij nooit in een vaste party chat, omdat het spel een eigen systeem met een walkie talkie heeft. Let dus maar goed op je etherdiscipline. Het is veruit het leukste om te spelen met een van je vrienden, want voor dit spel is goede samenwerking extreem belangrijk. Omdat het spel maar 18 euro kost en je zelfs een bundel van alle vier de spellen in de reeks voor dertig euro kunt krijgen, is dit geen onoverkomelijke kostenpost. Je bent met elk spel ook makkelijk meer dan tien uur zoet, afhankelijk van je puzzeltalent en of je de oplossingen van puzzels gaat verklappen met hints in het spel of door online te zoeken. Probeer dit niet te doen, want de puzzels zijn waarom je We Were Here Forever speelt.

Tijdens het spel loop je met de twee ontdekkers soms samen, maar vaak word je van elkaar gescheiden. Na een tijdje de opvallend aantrekkelijk vormgegeven omgevingen verkend te hebben kom je steeds weer bij een nieuwe puzzel. Beide spelers zien meestal maar een deel van de puzzel, waardoor je met elkaar moet overleggen om samen tot de juiste oplossing te komen. Het gaat vooral om denkwerk, maar af en toe is wat snelheid en behendigheid ook nodig. Vaak bevatten puzzels meerdere stappen en moet je steeds weer iets nieuws doen of moet je verder met een variatie op de eerder geleerde technieken. Voor eindredacteur Jeroen Post en ik zijn de puzzels precies van het goede niveau. Zelden weten we meteen de oplossing, maar door goede communicatie en logisch nadenken komen we overal uit. Soms kost het een uur, maar daardoor geeft de uiteindelijke oplossing des te meer voldoening.

Wat moet ik me voorstellen bij de puzzels?

Ik zal een paar voorbeelden geven van de puzzels die je in het spel aantreft, zonder de clou te verklappen. De puzzels zijn vaak zeer creatief en gevarieerd, waardoor We Were Here Forever erg leuk is om te spelen. Een van de puzzels had te maken met een kerk, waarin allerlei poppen op specifieke stoelen moeten gezet worden. Je kreeg hierbij hints die aangaven welke combinaties van plekken en poppen wel of niet goed waren. Daarnaast moest je de poppen zien te herkennen aan de hand van incomplete hints, waarbij in vitrines bustes en wapenschilden te zien waren. Toen de poppen eenmaal goed zaten moest je samen een muziekstuk spelen, dat in elke generatie van personages (de poppen) steeds iets aangepast moest worden. Door slim de symbolen te ontcijferen konden de goede noten gespeeld worden.

Een andere leuke puzzel had te maken met een duikboot, waarop een grote inktvis was vastgebeten. Deze stelde vragen in codetaal, waarom door slim te zoeken en te bladeren in een codeboek de juiste antwoorden gegeven konden worden. Maak je de inktvis boos, dan is het bye bye duikboot! Ook leuk was een puzzel waarbij de ene speler steeds een scene te zien krijgt, maar waarbij de spelers geen hoofden hebben. De andere speler heeft allerlei verhalen die de personages beschrijven en kan de juiste hoofden aan de andere speler doorgeven, zodat het scenario goed uitspeelt.

Zo zijn er tal van puzzels, de een nog creatiever dan de ander. De presentatie is steeds erg leuk en voor een goedkope indiegame die gemaakt is met Unity is het audiovisueel van een hoog niveau. Af en toe zijn er natuurlijk puzzels die wat minder aanspreken of die ietwat te lang doorgaan met hetzelfde concept, maar over het algemeen is de variatie erg groot en het niveau uitdagend, maar haalbaar.

Als je samen met een vriend of vriendin een puzzelspel wilt spelen waar je echt aan het denken gezet wordt en waarbij communicatie een belangrijke rol speelt, dan is We Were Here Forever het spel voor jou. De eerdere delen in de reeks waren al erg leuk, maar deze nieuwe is de leukste tot nog toe. De puzzels worden steeds beter en de presentatie is steeds mooier. Wat leuk dat er tegenwoordig in Nederland van dit soort bijzondere games worden gemaakt. We zijn een eind gekomen sinds A2 Racer.