Casper Egas | donderdag 23 Jul 2020, 12:13

Puzzels oplossen, waarbij samenwerken echt essentieel is. Klink dat goed? Check dan We Were Here Together.

• Ideaal voor met een vriend of vriendin
  • Uitdagende puzzels
  • Ernstige bugs
  • Niet altijd helder

Nederlandse ontwikkelaar Total Mayhem Games heeft nu ook het derde deel van de We Were Here coöperatieve puzzelserie van de PC naar de Xbox gebracht. Het eerste deel is al eens een Game with Gold geweest en het tweede deel We Were Here Too is ook nog voor een zacht prijsje verkrijgbaar. Is het nieuwe deel minstens net zo’n leuk puzzelavontuur, of is het vooral meer van hetzelfde?

Samen op avontuur

De naam zegt het eigenlijk al; dit is een spel om samen met iemand te spelen. Dit doe je altijd online en ik zou je aanraden een medespeler te vinden waar je vaker mee speelt. Je kunt net als in de eerdere delen niet in een party chat blijven, want het spel heeft een eigen communicatiesysteem. Je moet namelijk via een walkietalkie met elkaar praten. Je kunt dus nooit tegelijkertijd iets zeggen en de ander horen; denk dus goed aan de etherdiscipline. Dit is niet zomaar een gimmick, omdat het spel draait om goede communicatie om zodoende twee helften van een puzzel op te kunnen lossen. Meestal ben je daarbij op een compleet andere locatie, maar vooral aan het begin van deze game ben je ook dikwijls samen (together).

Goedkope productie?

Je ziet snel dat We Were Here Together geen enorm grote productie zal zijn geweest. De vrij minimalistische muziek is mooi en sfeervol, maar grafisch oogt alles wat simpel. Het moet gezegd worden dat het in elk geval een stuk mooier is dan de vorige delen. De sneeuwlandschappen buiten hebben vooral wel wat. Het is ook niet zo dat het grafische niveau storend is, maar verwacht geen echte eye candy.

Zo nu en dan is er ook een tussenfilmpje waarin het een en ander gezegd wordt. Vaak is daarbij het verhaal wat slecht te volgen, zeker omdat je allebei andere stukken te zien krijgt. Natuurlijk komt alles aan het eind wel bij elkaar, maar het verhaal biedt al met al geen grote toegevoegde waarde.

Keihard puzzelen dan maar!

Ik zal er maar geen doekjes om winden, We Were Here Together draait echt om de tien grote puzzels. Tien maar? Nou ja, je bent vaak meer dan een uur met een puzzel bezig en het spel kost ook maar 13 euro.

De puzzels zijn vaak aanvankelijk erg lastig te tackelen. De omgeving is vaak vrij ruim opgezet en het is vaak nog maar de vraag wat de puzzel überhaupt is. Of moet ik zeggen puzzels? Soms bevat een puzzel meerdere stappen en soms zijn er in een ruimte wel drie grote puzzels te vinden. Deze moeten vaak op een vaste volgorde worden opgelost, waardoor je als speler soms overdreven lang aan het rondzoeken bent. Goed moeten nadenken over de oplossingen van een puzzel is een ding, maar een half uur tijd verspillen, omdat je niet weet waar je moet beginnen is heel iets anders.

Als je eenmaal echt bent begonnen zijn de puzzels vaak leuk en lekker complex. Ten minste, vaak lijken ze een stuk ingewikkelder dan ze zijn. Achteraf geeft het tegelijk een gevoel van, waarom hadden we dat niet eerder gedaan, maar ook van genoegen dat het eindelijk gelukt is. Soms waren we wel bijna twee uur bezig met een flinke puzzel. Je zult dus wel een boel geduld moeten opbrengen om lol met dit spel te hebben. Dit geduld werd bij ons extra op de proef gesteld door ernstige bugs die puzzels onmogelijk maakten. Het duurde soms wel meer dan een half uur, voordat we eindelijk door hadden dat het niet aan ons lag, maar aan een bug in het spel. Opnieuw opstarten hielp in alle gevallen uiteindelijk gelukkig wel.

Het leuke aan de puzzels is vooral dat goede communicatie de sleutel is. Wat zie jij op jouw locatie? Beschrijf dat schilderij eens goed? Kun je vanaf jouw kant bij die lift komen? Kun je mij snel redden, want ik verdrink! Als je beide perspectieven van de spelers in een beeld zou vangen, dan zijn de meeste puzzels ineens kinderspel. Het gaat er juist om dat je alle informatie als een soort legpuzzel in elkaar zet. Dat is niet altijd makkelijk, want hoe beschrijf je bijvoorbeeld een bepaald geluid?

Ik heb wel lol gehad met We Were Here Together met mijn vriendin en met mederedacteur Jeroen Post. Vooral mijn vriendin raakte echter nogal eens gefrustreerd, omdat ze niet wist wat ze moest doen. Niet omdat de puzzel zo moeilijk was, maar omdat het niet duidelijk was wat de puzzel precies was. Ook de bugs maakte het avontuur duidelijk minder leuk. Toch vind ik dat er zeker een plaats is op de markt voor dit spel. Het is ideaal voor met een goede vriend of vriendin en biedt een pittige uitdaging. Ook de lage vraagprijs maakt het een redelijke aanrader voor wie dit een interessant concept lijkt.