Review

Rating 8/10
User rating 0/10
  • Veel content voor een lage prijs
  • Een horror multiplayer game
  • De graphics zijn niet van deze tijd

Dorian de la Fosse | zaterdag 25 Nov 2017, 10:20

Een online multiplayer horrorgame. Hoe eng kan dat nou zijn? Lees hier de review en kom er achter.

Gamers zijn inmiddels gewend geraakt aan het idee om horrorgames alleen te spelen (tenzij je iemand gek genoeg heb gekregen om naast je te komen zitten). De sfeer en muziek van de games zorgen voor een continu “opgejaagd” gevoel. Iedereen weet dat horror minder eng is als je met meerdere mensen bent, dus met die gedachte lijkt het vreemd om een online multiplayer horrorgame te maken. Toch is hij er: White Noise. In dit geval al de tweede game in de serie, welke zijn weg naar de consoles heeft gevonden.

REVIEW

Licht leidt de weg

In White Noise 2 ga jij, samen met drie andere spelers, op zoek naar aanwijzingen om het portaal te sluiten waar een eeuwenoud, kwaadaardig monster uit verschijnt. In elk level zijn er acht van dit soort aanwijzingen te vinden. Natuurlijk is het niet zo simpel als het lopen van punt A naar punt B, het monster loopt namelijk ook los rond en het zal er alles aan doen om je te stoppen. Dit is echter niet je typische horror survival game! Je hebt geen geweren of superwapens om je te beschermen. In White Noise 2 is het enige wat de monsters kan vertragen licht. Je raadt natuurlijk al dat deze game zich niet overdag afspeelt, dus de enige lichtbron die je tot je beschikking hebt, is je zaklamp. Door op het monster te schijnen, vertraag je het monster en na een geruime tijd zal hij ook weg moeten gaan om weer op kracht te komen. Dit zijn de momenten die je kunt gebruiken om de aanwijzingen te vinden en de poort te sluiten.

Monstertrucjes

Het klinkt allemaal heel simpel, maar dat is het zeker niet. Het monster staat namelijk bovenaan de voedselketen, dus je wordt continu opgejaagd. Als het monster je te pakken heeft dan kunnen jouw teamgenoten op het monster schijnen om hem te laten verdwijnen, maar dit lukt maar twee keer. Als hij je voor de derde keer pakt, dan is het game over en gaat je lichtje uit. Daar komt nog bij dat je ook niet te lang naar het monster kunt kijken, want dan word je (tijdelijk) krankzinnig en heb je (wederom tijdelijk) geen controle over je character. Het vergt dus veel teamwork om de levels te doorkruisen. Het is me overkomen dat de groep waar ik in zat zichzelf had opgesplitst, waardoor er dus drie groepen waren. Ik hoef denk ik niet uit te leggen hoe dat is afgelopen. Het monster heeft ook de mogelijkheid om “idols” in het level te plaatsen. Deze idols laten je exacte locatie zien als je te dichtbij komt en ook hiervoor geldt: kijk er niet te lang naar. Idols dragen ook bij aan het verhogen van je krankzinnigheid. Het monster wint als alle mensen aan het kortste eind hebben getrokken.

De situatie lijkt hopeloos, maar er is natuurlijk ook een manier om te winnen als één van de vier mensen. Door het hele level zijn artefacten verstopt, een totaal van acht stuks. Als ze alle acht gevonden zijn, dan is het portaal zichtbaar op de kaart. Eenmaal aangekomen bij het portaal, moet je een aantal objecten vernietigen door er op te schijnen met je zaklamp, waarna het portaal sluit en het monster is verslagen. Het enige probleem is dat het monster zoveel sterker is dan jij zelf bent. Zonder teamwork kun je al dag zwaaien met beide handjes; je gaat het dan simpelweg niet halen. Zelfs als je als groep bij elkaar blijft, is het extreem lastig om niet te bezwijken. Mocht je toch onder de groene zoden belanden, dan betekent dat niet automatisch dat je uit het spel bent. Om de invesitgators een eerlijke kans te geven, is het mogelijk om als geest door te gaan. Als geest kun je je nog levende vrienden helpen. Je kunt ze zien, ongeacht waar ze zijn en het is mogelijk om de idols van het monster onschadelijk te maken. Je hebt ook nog de mogelijkheid om een lichtbol op de grond achter te laten, zodat het monster sneller verdwijnt, maar er is één probleem: Als geest kun jij het monster niet zien. Communicatie is dus het belangrijkste wat er is als je het potje wilt voltooien.

Mogelijkheden

White Noise 2 beschikt over een groot scala aan maps, modi en investigators. Het spel kent een levelling systeem waarmee het één en ander ontgrendeld kan worden. Dit zijn niet alleen outfits voor je characters, maar ook hele nieuwe investigators en zaklampen. Ieder personage heeft zijn eigen specialiteit, maar daar staat ook weer een negatief aspect tegenover. Neem bijvoorbeeld Vincent. Zijn vaardigheid verhoogt het Exploration aspect van alle investigators als ze binnen achttien meter staan, maar omdat hij wat ouder is kan hij maar twee keer gegrepen worden door het monster. De verschillen bij de zaklampen zit hem ook niet alleen in de vorm. De ene zaklamp heeft een breed verlichtingsspectrum, maar gaat veel sneller door zijn batterij heen en de ander is veel zwakker, maar je kunt hem veel langer gebruiken. Alle parameters zitten tussen deze gevallen in. Zo is het handig om op de voorhand te bespreken welke personages en welke zaklampen gebruikt gaan worden. Dat voorkomt in ieder geval weer een aantal verrassingen.

Er zijn natuurlijk ook een aantal verschillende monsters om uit te kiezen, met elk hun eigen vaardigheden. Zo heeft Olkoth (deze is aan het begin beschikbaar) twee vaardigheden: Stigma en Rancor. Stigma zorgt er voor dat alle investigators die hij al te pakken heeft gehad acht procent langzamer zijn. Rancor zorgt er op zijn beurt weer voor dat alle skills van Olkoth twintig procent sneller opladen als hij is verbannen. Zei ik skills? Dat klopt. Elk monster beschikt ook nog over een aantal verschillende skills waarmee ze het leven van de investigators nog zuurder kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan het uitzetten van alle zaklampen.

White Noise 2 beschikt over een aantal multiplayer modi en de mogelijkheid om alleen te spelen. Het is ook mogelijk om als monster te spelen in White Noise 2. In dat geval speel je met een groep van vijf personen en heb je zelf de mogelijkheid om de anderen de stuipen op het lijf te jagen. Alle modi kunnen plaats vinden op één van de acht beschikbare maps die gelijk vanaf het begin beschikbaar zijn.

Conclusie

Voor de prijs is White Noise 2 een waar festijn aan content. Het horror gehalte is hoog, zelfs wanneer je met een groep speelt. Als investigator kun je alleen overleven als je goed samenwerkt. Mocht je dood gaan, dan is het spel nog niet afgelopen voor je. Dit gebeurt niet vaak en het maakt het ook leuker om het potje tot het einde uit te zingen, aangezien je zelf een bijdrage kunt leveren. Voor de rest is de game uitdagend, maar nooit oneerlijk.

Reacties

Login of registreer om te reageren.