• Nog betere besturing
  • Audiovisueel verbeterd
  • Erg leuk om te spelen
  • Herhaling in proeven
  • Niet bugvrij
  • Nieuwe modi niet overtuigend

De zeer sterke WRC-franchise is terug met een aantal verbeteringen en nieuwe modi. Het World Rally Championship bestaat al sinds 1973, vandaar dat WRC 10 nu de vijftigste verjaardag viert met een speciale Anniversary modus. Oh wacht, 2021-50=1971! Nou ja, iedereen houdt van een feestje! Is deze feestelijke editie een wat grotere stap vooruit dan WRC 9 was, of is het weer een kwestie van consolidatie?

Audiovisuele verbeteringen

WRC 10 is een mooi spel. De omgevingen zien er realistisch en natuurlijk uit en geven echt een indruk van het land waarin je racet. De texturen zijn duidelijk scherper geworden en geven een betere illusie van diepte. Ook de belichting is verbeterd, waardoor het geheel er soms prachtig uitziet: vooral met een laagstaande zon door de bomen. Als je echter heel kritisch gaat kijken, dan zie je dat vooral huizen soms wat vreemd belicht zijn, waardoor die je uit de illusie brengen en ook de pop-up is niet geheel verholpen. In sommige landen is het geen probleem, maar er zijn ook tracks waarbij je de struikjes veel te dicht bij je auto ziet verschijnen. De laadtijden, die in de vorige editie op de nieuwe consoles sterk verkort waren, zijn nu weer wat langer geworden en haperen soms ook wat. Hij sprint dan naar 20% en dan weer naar 8% en ga zo maar door. Eenmaal liep het spel zelfs vast tijdens het laden.

De ontwikkelaar zegt ook dat de hele audio-ervaring is vernieuwd. Tijdens het begin van een proef speelt er inderdaad een sfeervol muziekje en ook de muziek in de menu’s is eindelijk veranderd. Tijdens het racen valt op dat de wagens iets dieper klinken, dat je de ondergrond onder je wielen beter hoort en dat de rare audio-bugs nu na jaren eindelijk verholpen zijn. Doordat ook de trillingen in de controller nog beter zijn, voelt het rijden over het grind echt heel tof. De vernieuwing in de stem van de bijrijder vind ik minder geslaagd, want deze roept nu naast zijn instructies hier en daar wat andere dingen, die je meer onder zouden moeten dompelen in de rallysfeer. Maar wat slecht geacteerde en vaak herhalende uitroepen als “I am okay, how are you?”, ‘’That was a bit enthousiastic” en “Ouch” doen het niet echt voor mij. Gelukkig kun je deze functie ook uitzetten.

Dezelfde carrière?

Als je met de hoofdmoot van het spel begint, dan zie je meteen dat er heel weinig veranderd is. Er zijn wat subtiele aanvullingen en aanpassingen tijdens de carrière en het hoofdkwartier oogt wat beter, maar eigenlijk is niets echt substantieel. De belangrijkste innovaties zijn dat je nu voor een rally moet kiezen welke banden je meeneemt en dat je kan kiezen hoe lang de rally’s moeten duren. De keuze van de juiste banden, waarbij je ze zelfs kunt mixen, geeft een extra strategische laag, maar het spel verzuimt je voor de rally alle nodige informatie te geven. Je kunt met een goede meteoroloog wel zien welk weer er verwacht wordt, maar hoe lang de proeven duren is een raadsel.

Met het kiezen voor lange of zelfs realistische (zeer lange) rally’s wordt een probleem dat de franchise al sinds het begin dwarszit versterkt. De proeven zijn namelijk erg mooi en tof om te racen, maar ze vallen enorm in herhaling. Als je bij een medium rally van vier proeven al elke keer een proef krijgt die herhaalt wordt in het donker en van achter naar voor, dan kun je jezelf misschien voorstellen hoe veel herhaling een rally van twaalf proeven bevat. Dit is al jaren mijn grootste kritiekpunt op WRC, want de proeven worden zelfs voor ongeveer de helft overgeheveld uit eerdere edities. Je rijdt zo vaak weer dezelfde bekende routes, dat het echt avontuur uit het spel weghaalt. Ik begrijp echt wel dat het veel werk is om parkoersen van soms meer dan twintig kilometer te ontwerpen, maar als je een serie al zoveel jaren uitgeeft, dan moet daar gewoon meer werk in worden gestopt. De nieuwe rally’s dit jaar zijn Estland en Kroatië, maar helaas is de laatste wat suf en lijkt Estland wat te veel op Finland. Ik ben blij met de nieuwe proeven, maar het is geen spectaculaire toevoeging.

De laatste echte vernieuwing in de carrière is de mogelijkheid om je eigen team te runnen, in plaats van in dienst te treden bij een bestaand rallyteam. Je moet dan bijvoorbeeld je eigen auto kopen en een livery ontwerpen. Om een of andere duistere reden heeft de ontwikkelaar deze optie echter vergrendeld en zal vrijwel geen enkele speler hem ooit kunnen kiezen. Je begint dus de carrière dus gewoon weer zoals in voorgaande jaren in een lagere klasse en moet jezelf opwerken. Als je dit voor de eerste keer speelt, dan is het echt heel tof, maar als je elk jaar WRC speelt, ken je het kunstje nu wel. Als dan ook nog last krijgt van rare bugs, zoals een auto die plots uit elkaar valt, een crash en een negatieve mail van de teamleiding die ik na elke rally kreeg, zelfs als ik ruim had gewonnen, dan heeft KT Racing zich er wat te makkelijk vanaf gemaakt.

Vier het feestje!

Het is gemakkelijk om negatief te worden over WRC 10, maar ik vind de franchise nog altijd echt heel leuk. De besturing is nu nog wat gevoeliger en realistischer dan vorig jaar, waardoor de balans tussen toegankelijkheid en simulatie echt subliem is. Het racen is gewoon fantastisch. Ik zit altijd op het puntje van mijn stoel en de uitdaging is erg leuk. Ook het schademodel is top, waardoor je altijd moet afwegen hoeveel risico verantwoord is.

Ook leuk is dat er nu meer klassieke rallywagens dan ooit aanwezig zijn. Vrijwel alle klassiekers zijn aanwezig en er zijn zelfs enkele oude proeven toegevoegd, zoals San Remo en Acropolis. Helaas is men hebberig geweest en moet je vijf euro extra (per stuk) betalen als je ook de Impreza en de Lancer wilt rijden. De oude auto’s kun je gebruiken in losse races, uitdagingen, kampioenschappen of online en zelfs in de carrière zijn er speciale uitdagingen voor opgenomen. Ze shinen echter pas echt in de Anniversary mode, waarin je historische rally’s moet naspelen. Er is wat informatie beschikbaar en dan moet je proberen de proef in een bepaalde tijd af te leggen. Leuk, behalve dat de moeilijkheidsgraad hier niet aan te passen is en er na twee makkelijke races een bijna onmogelijke uitdaging volgt. Een grote gemiste kans, want de meeste spelers zullen hier vroegtijdig afhaken.

WRC 10 is weer een geweldig rallyspel geworden. De besturing en presentatie zijn verbeterd, maar verder is de vernieuwing erg gering en is de plank bij enkele nieuwe modi/opties misgeslagen. Voor een nieuweling is dit alsnog een grote aanrader; je kunt makkelijk een punt bij de score optellen, maar voor oudgedienden is er te veel herhaling in de proeven en zijn de vernieuwingen niet spectaculair genoeg om een prijs van zo’n vijftig euro te rechtvaardigen.