• Interessante proeven
  • Focus op rally
  • Officiële licentie
  • Presentatie kan beter
  • Blijft het leuk?
  • Multiplayermogelijkheden beperkt

De WRC-serie loopt inmiddels al sinds 2010 en wordt al sinds 2015 ontwikkeld door Kylotonn. Het is de officiële serie van het World Rally Championship, maar staat in de schaduw van de beter gewaardeerde DIRT-serie. Na afwezigheid van een jaar is WRC echter terug en is beter dan ooit. Kylotonn heeft er hard aan gewerkt om de minpunten van vorige delen weg te werken.

Focus op rally

In de DIRT games vind ik het persoonlijk jammer dat de focus niet op rally ligt, maar dat er allerlei onderdelen zijn die de echte rallyervaring verdunnen. Ook de schreeuwerige, Amerikaans aandoende presentatie ligt mij niet. In WRC 8 ligt de focus wel op rally en niets dan rally en de presentatie is rustig en meer Europees. Deze presentatie is echter niet het sterkste punt van de titel, want alles oogt ietwat goedkoop. Ook de stem van de navigator klinkt niet bepaald prettig.

Grafisch is het spel duidelijk verbeterd ten opzichte van het zevende deel, maar toch is het niet van de bovenste plank. De resolutie op de Xbox One X is hoog en de auto’s (inclusief het schademodel) zijn er prachtig uit. De omgevingen zien er helaas wat meer wisselend uit. Soms zijn er mooie uitzichten of leuke dorpjes, maar regelmatig vallen de lelijke planten op en zie je duidelijk dat het detailniveau in de verte verspringt. Grafisch is het dus geen slecht spel, maar er is nog steeds ruimte voor verdere verbetering.

Carrière zoals in Formula One

Alle modi hebben de eerder genoemde focus op rally, er zijn geen andere onderdelen. WRC 8 kan gespeeld worden met een gedeeld scherm en ook online spelen is een optie, maar de mogelijkheden zijn beperkt en online is het zeker geen drukte van jewelste. Het zou leuk zijn als je ook met anderen een kampioenschap kan rijden of de carrièremodus kan spelen. Een losse race of een tijdproef voor een leaderboard blijft nou eenmaal niet lang leuk.

Je zou dus kunnen zeggen dat WRC 8 een spel is dat vooral alleen gespeeld zal worden. Gelukkig is er dan wel genoeg te doen. Je kunt kampioenschappen rijden, maar vooral de nieuwe carrièremodus is zeer de moeite waard. Je kunt daar beginnen in de Junior WRC of een proef rijden om meteen in de WRC 2 te kunnen aanschuiven. Het gekozen team maakt hierbij echt uit, omdat ze niet alleen een andere auto hebben, maar ook een andere focus.

Het is natuurlijk de bedoeling dat je goed presteert en je uiteindelijk opklimt naar de WRC en daar kampioen wordt, maar om dat voor elkaar te krijgen zul je het vertrouwen moeten winnen van de teams. Je hebt beperkt geld tot je beschikking en kan daar bijvoorbeeld de auto mee repareren of personeel inhuren. Met goed personeel kun je bijvoorbeeld het weer beter voorspellen, snellere reparaties laten uitvoeren of de kosten verlagen. Ook is er een agent die je helpt met het zelf vullen van de kalender. Je gaat dus niet als een zombie van rally naar rally, maar kan tussendoor bijvoorbeeld racen in zeer slecht weer, trainen, de auto laten repareren, het personeel laten rusten of een klassieke rally rijden. Bij deze laatste optie is er echter wel maar een zeer kleine selectie auto’s beschikbaar.

Als je goed presteert zal je team tevreden zijn en je graag behouden voor een volgend seizoen, maar het is ook van belang om test events te rijden, om zodoende de interesse van andere constructeurs te wekken. Ben je echter steeds met andere teams beter, dan zal het moraal van je huidige team dalen. Bij goede prestaties zal je ook R&D points verzamelen. Deze kunnen een team nog verder versterker. Je bent dan vrij om te kiezen of je bijvoorbeeld het team zelf versterkt, het personeel verder versterkt, de prestaties van de auto verhoogt of de betrouwbaarheid verbetert. Dit systeem dit mij erg denken aan het eveneens leuke systeem in de Formula One-reeks van Codemasters.

Heerlijke besturing

WRC 8 heeft mij zeer positief verrast. Niet alleen vanwege de toffe carrièremodus, maar ook omdat het spel heerlijk bestuurt. Misschien is dit wel de beste besturing in een rallyspel ooit. Er is een prachtige mix gekozen tussen simulatie en toegankelijkheid, met een redelijke moeilijkheidsgraad. De auto voelt echt tof om in te rijden. Het snelheidsgevoel is goed en de proeven zijn zeer interessant. Je merkt het echt goed wat het oppervlak is waar je op rijdt. Zelfs verschillende soorten grind zijn goed te bemerken. De rumblefunctie van de controller is hier ook zeker van toegevoegde waarde, en datzelfde geldt voor de goede geluidseffecten.

Het schademodel versterkt het rallygevoel verder. De schade is overtuigend en ook de zorgvuldig gekozen banden verslijten merkbaar. De keuze is extra van belang door het dynamische weer. Tijdens een proef kan het weer namelijk plotseling omslaan, waardoor de uitdaging veel groter wordt. Bij harde regen zullen bijvoorbeeld plassen ontstaan die je actief moet ontwijken, want als je er met volle snelheid doorheen sjeest, dan heeft dat flinke invloed op de besturing. Je voelt de auto een ruk opzij maken als je door een diepe plas racet.

WRC 8 is dus in de basis een fantastisch spel, maar toch is er nog wel wat op af te dingen. Ik doel dan niet op de graphics die wat beter kunnen, maar op de herspeelbaarheid. Ik vraag me af hoe lang het spel leuk blijft. De proeven zijn namelijk zonder twijfel veel toffer dan in eerdere delen en bieden een goede variatie in omgevingen, oppervlakken en bochten, maar ze vallen ook in herhaling. Het komt niet zelden voor dat je direct na elkaar het zelfde parkoers nog een keer moet afleggen, maar dan in omgekeerde richting. Ook komt het racen in de drie raceklassen grotendeels op hetzelfde neer. Daar is Spanje weer en dan weer Portugal enzovoorts, en elk land heeft maar een handvol verschillende proeven. Ik begrijp dat het ontwerpen van dit soort grote spelomgevingen veel tijd kost, maar het is wel een van de belangrijkste elementen van het spel.

WRC 8 is een sterke verbetering ten opzichte van zijn voorgangers, en is dus een prima rallyspel. De besturing is fantastisch en de proeven zijn uitdagend en interessant. Ook de carrièremodus is erg de moeite. Jammer genoeg valt het spel op den duur nogal in herhaling. De multiplayermogelijkheden zijn namelijk wat beperkt en het aantal proeven is niet indrukwekkend. Toch kan ik WRC 8 warm aanbevelen aan rallyfans die op zoek zijn naar een toegankelijke simulatie van de sport.