Casper Egas | zaterdag 5 Sep 2020, 21:50

Lekker door zanderige en modderige bochten scheuren in WRC 9!

• Rally zonder opsmuk
  • Heerlijke besturing
  • Bijna een kopie van WRC 8
  • Te weinig echt verschillende proeven

De kwaliteit van de vorige titel in de WRC reeks was zo groot, dat ik deze reeks van ontwikkelaar Kylotonn inmiddels leuker vind dan de DIRT games van Codemasters. WRC draait om rally zonder opsmuk, met een fatsoenlijke carrièremodus en een heerlijke besturing. Een jaar na WRC 8 is er nu al een WRC 9 en misschien is dat het hele probleem van dit spel. Het is namelijk bijna een kopie van zijn voorganger!

Zoek de verschillen

Je kent het cliché wel bij sportspellen; hebben ze alleen de licentie geüpdatet en verder hetzelfde spel uitgebracht? Meestal is dat wel wat gechargeerd en zijn er wel degelijk flinke verschillen te vinden. De zogenaamde Legacy-versies van FIFA zijn hierop een trieste uitzondering. WRC 9 komt hier helaas heel dichtbij. Vrijwel alles is hetzelfde gebleven: zelfde presentatie, zelfde laadschermen, zelfde carrière, vrijwel dezelfde graphics, dezelfde besturing en tien van de dertien rally’s zijn hetzelfde. Dat laatste is wel de grootste gemiste kans. Of moet ik het luiheid noemen?

Wat is er dan wel anders hoor ik je vragen. Nou, de pace notes worden door iemand anders voorgelezen. Deze stem vind ik eerlijk gezegd minder fijn, maar gelukkig is de timing wel vaak beter. Ben je nog niet onder de indruk van deze grote verandering? Nou, dan heb ik er nog eentje: er is andere muziek tijdens de menu’s! Ook is de tussentijd nu te zien bij checkpoints, en dat is wel degelijk een heel fijne toevoeging. Er zijn nog wat minieme aanpassingen aan de carrièremodus gedaan, er zijn een paar nieuwe wegwerpmodi (zoals de challenge modus) toegevoegd en er zijn wat meer klassieke auto’s toegevoegd. Natuurlijk zijn ook de rijders en teams aangepast aan het huidige seizoen, maar dat spreekt voor zich.

Je zou natuurlijk kunnen zeggen, ‘if it ain't broke, don't fix it’ en dat is tot op zekere hoogte ook wel zo. Het vorige deel was een erg leuk rallyspel, dus dat is WRC 9 ook. Je zou een punt bij de score op kunnen tellen als je het vorige deel nog niet gespeeld hebt. Het grootste nadeel van dat spel vond ik echter dat de proeven op den duur erg in herhaling vallen. Het lijkt zo tof, dertien landen met elk zes proeven. Maar in feite zijn veel proeven gewoon achterstevoren gezet en komen ze tijdens de carrière heel vaak terug. De variatie valt daardoor echt tegen. Het is wel te begrijpen, omdat sommige proeven maar liefst twintig kilometer lang zijn. Dus het zal ongetwijfeld een boel werk kosten om ze te maken. Maar toch vind ik het onacceptabel dat de tien landen die uit het vorige deel zijn overgeheveld, grotendeels exact dezelfde proeven heeft! Ik was uitgekeken op WRC 8 vanwege de repetitie van de proeven en nu krijg ik ze weer voor mijn kiezen!

Waarom toch spelen?

Als je serieus rally wilt rijden, dan is WRC 9 simpelweg een prima game. De besturing is heerlijk, de uitdaging is groot, maar ook niet te groot en er is een officiële licentie. De drie nieuwe landen, Japan, New Zeeland en Kenya zijn ook stuk voor stuk toffe toevoegingen. Vooral Kenya biedt een heel andere rally-ervaring, met zijn brede paden over de savanne. Ook grafisch is het spel lang niet slecht, met geloofwaardige omgevingen en veel details. Jammer genoeg is het nog altijd zo dat de schaduwen en objecten echt in het zicht poppen. Ik ben erg benieuwd of dat op de Xbox Series X ook zo zal zijn. WRC 9 is, mits je de luxe editie koopt, namelijk ook gratis op de Xbox Series X te downloaden. Volgens mij is dit het eerste spel dat deze functie nu al ondersteunt.

Dit is een prima rallygame, maar ook vrijwel een directe kopie van het vorige deel. Dat maakt het geen fantastische aankoop voor veteranen van de serie. Heb je al jaren geen WRC-spel gespeeld, dan biedt WRC 9 een prima rally-ervaring, met slechts enkele kleine minpunten. Het is vooral erg zonde dat er niet meer variatie in de proeven is aangebracht en dat veel proeven zelfs helemaal niet zijn aangepast ten opzichte van het vorige deel.