WRC Generation is de laatste WRC-game van deze ontwikkelaar. De moeite waard? Lees onze recensie!

• Speelt heerlijk
  • Heel veel goede modi
  • Verzameling van alle content
  • Weer erg veel herhaling in proeven
  • Weinig nieuws

Helaas is dit het laatste deel van de WRC games van Kylotonn Games uit Parijs. Ik ben al jaren fan van hun rally games, maar nu gaat de licentie helaas naar Codemasters. Kylotonn wil spectaculair afzwaaien en komt met WRC Generations, in plaats van WRC 11. Wat het verschil precies is, wordt niet gelijk duidelijk. Ik denk dat het vooral gaat om de content uit de eerdere delen die toegevoegd is aan deze nieuwe games, waardoor het een soort best of WRC game is geworden. Verder is de enige grote innovatie namelijk dat de hoogste klasse rallywagens nu hybride zijn.

Never change a winning team?

Of WRC Generations een sterk spel is, hangt af van jouw perspectief. Want ja, het spel lijkt weer erg op zijn voorgangers en is geen grote stap voorwaarts. De kritiekpunten die ik al jaren had zijn ook nu niet opgelost. Het belangrijkste probleem is dat de proeven steeds op elkaar lijken. Tijdens een rally zijn er bijvoorbeeld zes proeven, maar dan speel je er minstens twee van de zes achterstevoren en overlappen lange proeven de korte vaak. Ik begrijp dat het heel veel werk kost om deze hele lange en gedetailleerde omgevingen te maken om door te racen. Sommige proeven zijn namelijk meer dan twintig kilometer lang en kosten bijna twintig minuten om door te komen. Toch zou na zoveel edities van de franchise het probleem op zijn minst minder extreem moeten zijn.

Toch kan ik niet lang boos blijven, want WRC Generations is op andere vlakken net zo geweldig als zijn voorganger, of eigenlijk nog beter. Grafisch is het spel net iets beter geworden en ziet er zeer netjes uit, maar verwacht geen AAA-niveau. De optie om met 60 fps te spelen is overigens te prefereren boven de 4K modus. De audio is prima, maar niet opvallend. De auto’s hadden nog wat realistischer mogen klinken. Er is duidelijk geen grote stap gezet op dit vlak.

Nieuw is de mogelijkheid om online mee te doen aan leagues. Dus als je het graag tegen anderen op wil nemen en echt tijd wil steken in online competities, dan is dit een mooie toevoeging. Persoonlijk vraag ik mij af of dit echt goed van de grond zal komen. Je kunt overigens ook nog steeds reguliere online matches, co-drive matches en split-screen multiplayer spelen.

Er zijn dit jaar helaas geen totaal nieuwe rally's, maar de rally van Zweden is helemaal opnieuw ontworpen, met meer geloofwaardige sneeuw. Doordat vrijwel alle rally’s uit eerdere delen behouden zijn, zul je als veteraan van de franchise helaas veel races herkennen. Leuk is het wel dat er buiten de nauwelijks veranderde carrière en seizoensmodes, nu ook de rally’s uit landen die in eerdere jaren zijn aangedaan zijn te spelen. Zo kun je bijvoorbeeld terug naar Chili of Wales, terwijl deze dit seizoen niet worden verreden. Er zijn nu ook veel meer wagens te kiezen, inclusief de meeste bekende klassieke monsters.

Verder volgt het spel de innovatie uit de echte WRC, namelijk dat men is overgestapt op hybride motoren. Dit zorgt er voor dat auto’s wat zwaarder aanvoelen en dat je kunt kiezen hoe snel je de energie uit de elektromotor inzet. Dit geeft je wat strategische keuze, want bij een proef met veel haarspeldbochten bijvoorbeeld goed kiezen voor een heel agressieve boost, terwijl bij de lange rechte stukken, zoals in Finland, je beter de boost langer kunt sparen. Je kunt deze opties ook upgraden in de nog altijd erg leuke carrièremodus.

WRC Generations speelt nog steeds geweldig en laat je echt op het puntje van je stoel zitten. Je wordt echt helemaal in het spel gezogen, met oren gespitst om de instructies van de co-driver te horen en tegelijk helemaal gefocust op de weg om zo snel mogelijk door alle uitdagende omgevingen te komen, en dat alles zonder je auto te slopen. Gelukkig blijf je nu minder snel haken achter rotsen en is de frustratie daardoor lager.

WRC Generations is een kleine stap voorwaarts vergeleken met zijn voorgangers, maar in elk geval is het weer een stap vooruit. Dat is geen slechte zaak als de franchise al zo goed is en er maar veertig euro voor de game gevraagd wordt. Generations is een mooie manier om afscheid te nemen van deze ontwikkelaar, met vrijwel alle content uit de vorige delen. Je kunt dus heel lang zoet zijn met deze titel, al vind ik het wel wat jammer dat het probleem met de herhaling tussen proeven niet beter is aangepakt.