Tijd voor een een toffe shoot 'em up voor je Xbox One!

• Gebalanceerde gameplay
  • Geen gimmicks
  • Toffe sountrack
  • Niet zo lang
  • Geen multiplayer

Je hebt fans van verticale shoot ‘em ups en horizontale shoot ‘em ups. Ik ben doorgaans meer een liefhebber van het verticale type, maar dat doet niets af aan Rigid Force Redux. Eind 2018 kwam Rigid Force Alpha al uit voor de PC en nu is er beter gebalanceerde, ietwat uitgebreide versie verschenen op de Xbox One en Switch. Dit spel heeft driedimensionale graphics, maar speelt als een klassieke tweedimensionale horizontale shmup. Als je daar niet vies van bent, dan zou ik zeker verder lezen!

De perfecte balans

Het is altijd moeilijk om je vinger er precies op te leggen wat de ene shooter echt geslaagd maakt en de andere niet. Voor mij is Rigid Force erg geslaagd en ik denk dat de oorzaak vooral ligt bij de zeer goed ontworpen levels en de perfecte balans in de gameplay. Het spel is niet makkelijk, maar ook niet oneerlijk moeilijk en er is geen focus op allerlei gimmicks om het spel anders dan de concurrentie te maken. De gameplay staat gewoon als een huis en de framerate is daarbij zo soepel als je hem maar zou willen hebben.

Rigid Force heeft wat totaal onnodige verhaalstukken, maar die zijn makkelijk te negeren. In feite zijn er zes levels die je door moet zien te spelen. Er is daarbij keuze uit drie moeilijkheidsgraden; op de laagste is het spel voor ieder met enige oefening prima door te spelen, maar op de hogere niveaus zul je van betere huize moeten komen. Je hebt een beperkt aantal levens en credits, dus je zult op ‘normal‘ of ‘hard’ meer dan eens opnieuw moeten beginnen. Je kunt gelukkig wel extra credits verdienen om je het leven wat makkelijker te maken.

R-type?

De gameplay van Rigid Force is nog het beste te vergelijken met de klassieker R-type. Je hebt namelijk keuze uit slechts drie soorten wapens en drie soorten raketten en kunt daarnaast alleen een soort pods krijgen die met je mee vliegen en je vuurkracht vergroten. Je hebt maximaal vier van deze pods en het leuke is dat je ze van voor naar achter kant bewegen in verschillende posities. Ze hebben op deze manier nut als schild, maar zijn ook noodzakelijk om bijvoorbeeld achter je te kunnen vuren. Gelukkig liggen alle powerups nog in beeld als je doodgaat. Dus met wat behendigheid kun je meteen weer door en ben je nooit kansloos.

De enige andere twist is nog dat je energiebolletjes kunt oprapen en dat deze energie te gebruiken is om tijdelijk extra krachtig te vuren of om kogels af te weren (net als in Radiant Silvergun). Ik vind het altijd fijn als je geen flauwe bommen hebt die het hele scherm leegmaken en de gameplay niet afhangt van allerlei veel te omslachtige mechanieken.

Snel op uitgekeken?

Het risico met dit spel is dat sommige mensen er misschien snel op uitgekeken zullen zijn. Twintig euro is op zich een redelijke prijs, maar je moet het dan wel hebben van het opnieuw spelen van het spel en het opzoeken van steeds meer uitdaging. De zes levels duren niet lang, waardoor je op ‘easy’ binnen no time de credits zal zien. Er is helaas geen mogelijkheid om het spel met twee spelers te spelen, maar je kunt wel enkele andere modi proberen. Zo is er de bekende boss rush. Deze functioneert prima, maar ik vind de bazen niet het meest bijzondere element van het spel. Ik vond het wel erg leuk dat een van de bazen een directe verwijzing lijkt naar het stokoude Blasteroids (oa. arcade en Commodore 64). Toffer is de arcademodus. Deze laat je steeds een los level kiezen dat je met de story mode al doorgespeeld hebt. Gelukkig speel je dan niet gewoon het zelfde level opnieuw, want er zijn nu andere uitdagingen te vinden. Er zijn astronauten te redden en groene capsules te vernietigen; bovendien krijg je een beoordeling aan het eind. De bazen doen helemaal niet mee in deze modus.

Een stapje leuker dan het lijkt

Rigid Force is zo’n spel dat extra leuk wordt door de geweldige soundtrack. De elektronische beats zijn zeer effectief en passen perfect bij een shooter. Zet het geluid dus lekker hard en draai de bas nog net iets hoger en je kunt helemaal los. Elk level heeft zijn eigen muziek en is stuk voor stuk de moeite waard. Daarnaast zijn er wat stemmen te horen en hier je wat standaard schietgeluiden. Ik had het volume van deze geluidseffecten gewoon wat zachter gezet om beter van de muziek te kunnen genieten.

Grafisch is het spel zeer verzorgd, maar niet opzienbarend. Zoals eerder gezegd is er gekozen voor een driedimensionale look. De levels hebben elk een herkenbaar thema en het scheepje ziet er tof uit. Het moet wel gezegd worden dat het schip nogal groot is en er ook een ongewoon grote hitbox is. Je zult dus goed je best moeten doen met het ontwijken. Het is jammer dat alles er grafisch gewoon wat standaard uit ziet. Er zijn geen toffe effecten of echt mooie details of texturen. Simpel, maar effectief is het devies.

Rigid Force Redux is een prima shooter. Als je van dit soort spellen houdt, dan is dit een prima aankoop. Het spel doet de belangrijkste dingen goed: het spel speelt heerlijk, de uitdaging is goed en de soundtrack tilt alles naar een hoger niveau. Het belangrijkste kritiekpunt is wel dat Rigid Force vrij kort is en dat het mogelijk na een weekje spelen weer naar de achtergrond zal verdwijnen.