Hijs het anker en zet het kanon klaar! Lees hier de recensie van Sea of Thieves!

• Leuk met vrienden
  • Alles is zo leeg
  • Te weinig variatie
  • Voortgang te traag
  • In je uppie oersaai
  • Te duur

Rare, de studio die door velen zo geliefd was op de Super Nintendo en Nintendo 64 en door velen zo verguisd is sinds Microsoft ze opkocht, is nu terug met een ambitieus project. Sea of Thieves werd jaren geleden zelfs aangekondigd als veruit het meest ambitieuze spel dat Rare ooit ontwikkeld heeft. De verwachtingen waren hooggespannen. Ik bleef echter wat sceptisch, omdat Rare mij meestal niet echt heeft weten te overtuigen, zelfs niet in hun zogeheten glorietijden. Toch spreekt het concept mij erg aan; samen als een team van piraten op een schip en niet door het spel geleid worden, maar zelf je avontuur op de open zee tegemoet gaan.

Sea of Thieves speel je altijd online, zelfs als je in je uppie op een schip zit. Enkele andere schepen met menselijke bemanning worden automatisch aan je gematcht en zwerven in dezelfde zeeën rond. Het is echter meer dan aan te raden om met minstens één andere speler samen uit te varen, want in je eentje ben je erg kwetsbaar en daarbij wordt het spel bijzonder saai. De kracht van Sea of Thieves zit hem namelijk in het teamspel.

Stijlvolle piraat

Wanneer je wilt beginnen, kies je eerst een leuke piraat. Deze zijn allesbehalve realistisch, maar kennen een mooie, gelikte stijl. Eenmaal in het spel zelf blijft deze strakke stijl consistent overeind, waardoor het spel een aantrekkelijke look heeft. Vooral de zee zelf ziet er zeer indrukwekkend uit; de golven zijn overtuigend en schuimen en hebben de juiste kleur. Dit wordt gecompleteerd door prachtige lichtval. Het spel is vooral met HDR belichting op de Xbox One S of X erg charmant. Op de Xbox One X is alles net een stuk strakker, door de weergave in 4K-resolutie.

Er is nauwelijks muziek aanwezig tijdens het spel, tenzij je als speler zelf een instrument pakt om een piratenlied te spelen. Het zijn de geluidseffecten die het spel extra sfeer geven; de golven, het kraken van het hout en de bliksem die inslaat, alles brengt het juiste gevoel over.

Met je vrienden op avontuur

Er is keuze uit een kleine sloep met een mast of een galjoen met drie masten. Het laatste schip is het meest geschikt als je minstens met drie spelers speelt, maar maakt de ervaring extra leuk. Het is tof om samen te werken en het schip van A naar B te krijgen. Je hebt een kompas en een kaart tot je beschikking om te navigeren en het is wijs om wat kanonskogels, planken en bananen mee te nemen voor je reis. De bananen zullen je gezondheid herstellen, de planken zijn nodig voor reparaties aan het schip en de kanonskogels om een andere schip tot zinken te brengen. Aan het roer heb je weinig zicht en daarbij kun je moeilijk tegelijk de zeilen hijsen en goed positioneren. Ook het anker is belangrijk om te voorkomen dat je niet per ongeluk het schip op de klippen laat lopen. Ieder op het schip heeft dus zo zijn taak, maar ondertussen is er tijd om lekker over je headset te kletsen. Speel je met onbekenden, dan moet je geluk hebben dat mensen hun microfoon aan hebben staan en goed samen willen werken.

Een groepje vrienden bij elkaar? Dan kun je op avontuur. Dit kun je op goed geluk doen, al zul je dan merken dat het erg lang duurt voordat je interessante zaken weet te vinden. Je kunt dus beter een missie accepteren. Deze bestaan uit schatzoeken, skeletten verslaan en kippen en varkentjes vangen. Aanvankelijk zijn deze missies buitengewoon eenvoudig en is het geen punt om de goede locaties te vinden, maar nadat je meerdere missies voltooid hebt, worden deze stap voor stap moeilijker en ingewikkelder. Zo krijg je later bijvoorbeeld geen kaartje met een kruis meer om een schat te vinden, maar krijg je een ietwat cryptische aanwijzing. De schrijfstijl is sterk en past goed bij het thema. Ook de Achievements kennen deze leuke stijl.

Het probleem van de queesten is dat ze vaak veel tijd kosten en weinig opleveren. Je moet vele uren grinden om een hoog niveau te behalen en zodoende de leukste missies te kunnen accepteren. Tijdens dit lange traject verdien je geld om jouw schip en piraat anders uit te dossen. Sterker word je hier gelukkig nooit van, dus het blijft met tegenspelers altijd eerlijk. Toch is hier een probleem: de prijzen zijn vaak zo exorbitant hoog, dat je tientallen uren moet sparen om je hele schip naar wens uit te dossen.

Naast zelf een missie accepteren is het ook mogelijk om de schatten van andere spelers af te pakken en hun schip tot zinken te brengen. Ik ben zelf hier niet bewust naar op zoek gegaan, dus was ik vooral het doelwit. Wanneer je een boel schatten in je ruim hebt en je een vijandig schip ziet aankomen stijgt de spanning gelijk. Vluchten of vechten? Soms liep dit goed af en gaf dit ons groepje een goed gevoel, maar we bleven ook wel eens leeggeroofd en kapot achter. We konden weer een heel stuk opnieuw beginnen. Als piraat kun je moeilijk klagen.

Enorme leegte

Sea of Thieves lijkt dus aanvankelijk een leuk spel. De eerste avonturen zijn bijzonder en het is leuk om nieuwe dingen te ontdekken. Al snel vervaagt het plezier echter. De wereld is niet zo groot en vooral erg leeg. Veel eilanden lijken op elkaar en je ziet steeds dezelfde wezens: kippen, varkens, skeletten en slangen. Afgezien van de Outposts, waar de winkels staan en waar de havens zijn, is er naast deze vier soorten, waarvan er slechts twee gevaarlijk zijn, niets anders. Ook kun je alleen bananen eten en grog drinken en zijn er slechts vier soorten wapens en twee soorten schepen. Geen van de missies hebben een verhaallijn, waardoor het spel al snel doelloos aanvoelt.

Hoe lang blijft het leuk om rond te varen in een grotendeels lege wereld op zoek naar wat schatten, skeletten en kippen? Niet zo lang. Rare zegt dat er in de toekomst meer te doen zal zijn, maar dat neemt niet weg dat het spel nu verkocht wordt voor de volle prijs. Ik zag ook aan mijn medespelers dat de verveling toesloeg. Gapen waren te horen en het enthousiasme om verder te spelen droogte beetje bij beetje op.

Sea of Thieves is een goed concept en de presentatie is prachtig. Het is daarom zo jammer dat het spel zo leeg is, waardoor de verveling snel zal toeslaan. De eerste uren is het met een groep vrienden leuk om het schip te besturen en echt het avontuur tegemoet te gaan, maar al snel zul je realiseren dat er niet zoveel te doen is. Keer op keer dezelfde skeletten verslaan en kistjes zoeken en uitgraven blijft simpelweg niet leuk genoeg. Misschien dat er in de toekomst meer te doen zal zijn. Wacht dus vooral totdat het zover is en de prijs gezakt is.