Een Wii launch-titel in een nieuw HD-jasje? Lees hier onze recensie van Super Monkey Ball: Banana Blitz HD!

• Het concept blijft sterk
  • Te duur
  • Veertig minigames weg
  • Geen online multiplayer
  • Besturing minder leuk

Gespeeld op de Xbox One X (en vergeleken met de Wii-versie)

De launch van de Wii, dat is al even geleden! Dat was 2006 om precies te zijn. Een van de beschikbare titels was Super Monkey Ball: Banana Blitz, wat op zijn beurt een vervolg was op Super Monkey Ball, dat weer een launch titel was voor de GameCube in 2002. Deze franchise van behendigheidsspellen was een groot succes, maar is nu al een jaar of zeven niet meer gezien. Het is dus hoog tijd voor een nieuwe Super Monkey Ball en ondanks dat de serie wat saai begon te worden, werd hij toch wel gemist. Helaas is het geen nieuw spel dat nu verschijnt, maar een remaster van Banana Blitz. Het is mij een raadsel waarom juist deze titel gekozen is. Het origineel was gericht om motion controls en is niet ontvangen als een van de beste delen van de serie. Ik had persoonlijk liever het eerste deel terug gezien.

Remaster?

Het woord remaster kan heel veel betekenen. Soms is een spel totaal onder handen genomen en soms zijn alleen de graphics ietwat opgepoetst. In dit geval zit het er een beetje tussenin. Alle acht werelden zijn overgezet van het origineel en zien er nu een stuk beter uit. Ten eerste is de resolutie nu een stuk hoger, al is het zonde dat de Xbox One X niet ondersteund wordt. De levels zijn echter ook voorzien van nieuwe details en betere texturen. Je kunt nog wel zien dat het hier een oud spel in een nieuw jasje betreft, maar grafisch oogt alles toch meer dan voldoende. Ook de menu’s zijn onder handen genomen, compleet met nieuwe muziek.

Helaas zijn de veel minigames die het origineel kende sterk teruggebracht in aantal. Er waren er vijftig en dat zijn er nu nog slechts tien. Nu is tien geen slecht aantal, maar als je gaat vergelijken kom je toch bedrogen uit. Gelukkig zijn deze minigames nu speelbaar als decatlon (alle onderdelen op rij) en zijn er online leader boards. Helaas is online tegen elkaar spelen geen optie! Wel is er een time trial-modus, waarin je de gewone levels zo snel mogelijk moet afleggen en wordt ook hier je tijd online gedeeld. Natuurlijk zijn er ook wat Achievements toegevoegd die je er toe aan kunnen zetten om nog even door te blijven spelen.

Het belangrijkste verschil met het origineel is de besturing. Niet langer speel je het spel met de bewegingen van de Wii Remote, je zult het gewone stickje moeten gebruiken. Meestal zou ik zeggen dat al die motion controls spellen niet bepaald versterken, maar in dit geval vind ik het spel lekkerder spelen op de Wii. De besturing is vreemd genoeg natuurlijker en preciezer. Het is niet dat de controller niet werkt, maar het voelt niet als een verbetering. Dat geldt in het bijzonder voor de minigames. Geen wonder dat er veertig geschrapt zijn. De overgebleven spellen zijn wel leuk, maar niet meer dan een aardigheidje. Met anderen samen op de bank is er wat meer plezier aan te beleven.

Nog steeds leuk?

De remaster is dus niet helemaal geslaagd, maar is het spel alsnog de moeite waard voor veertig euro? Om eerlijk te zijn, nauwelijks. Het concept van Monkey Ball, waarbij je niet de aap beweegt, maar het hele level kantelt is de ideale adaptatie van de oud Hollandse doolhoven met een balletje. Aan het begin is het spel nog zeer eenvoudig, maar later wordt de uitdaging erg groot. Het spel vraagt echt wat van de speler om alle acht de werelden succesvol te volbrengen. Dit kan dus veel voldoening geven. Zeker omdat de presentatie de typische SEGA vrolijkheid ademt.

Maar, en natuurlijk is er een maar, zijn er meerdere problemen. Ten eerste zijn veel van de levels wel tof, maar wordt er te vaak gekozen voor flauwigheden die je niet van te voren had kunnen zien aankomen. Je hebt bijvoorbeeld een hele sneller knikkerbaan en dan zit er ineens een gat in de baan. Hoe kan ik me daar nou op voorbereiden? Dan wordt het een kwestie van onthouden in plaats van vaardigheid. Ook zijn er aan het eind van elk level bazen, en deze passen eigenlijk niet goed in het spel, waardoor Monkey Ball regelmatig frustrerend wordt. Als er dan als klap op de vuurpijl veertig euro gevraagd wordt voor een opgepoetst oud spel dat eigenlijk minder goed is als het origineel (dat je voor een paar euro kunt vinden), dan is de missie niet geslaagd.

Super Monkey Ball: Banana Blitz HD is een welcome terugkeer van deze leuke franchise. De kracht van de serie is onmiddellijk weer duidelijk en de grafische make-over is ook geslaagd. Toch kan ik dit spel niet warm aanbevelen voor de huidige prijs, omdat het minder minigames bevat dan het origineel en zelfs niet online gespeeld kan worden. Ook vind ik de besturing verrassend genoeg op de Wii leuker dan de nieuwe, meer traditionele besturing op de Xbox One.