• Leuke coöperatieve modi
  • Technisch simplistisch
  • Wat eentonig
  • Niet alle renners met echte namen

Casper Egas | maandag 5 Sep 2016, 20:00

Een nieuwe Tour, een nieuwe Tour de France game. De franchise begon slecht, maar hoe staat het er nu mee?

Al een aantal jaar komt Focus Home Interactive met een nieuw deel in hun Tour de France-serie. Ook dit deel is weer ontwikkeld door Cyanide Studios. Ik heb zelf al twee eerdere delen in de serie gespeeld en was benieuwd welke verbeteringen de ontwikkelaar aangebracht heeft. De eerdere delen zaten namelijk wel vol potentie, maar voelden zeer goedkoop aan, met extreem gedateerde graphics.

Er is nu duidelijk te zien dat er over de jaren veel vorderingen zijn gemaakt. De basis van het spel is hetzelfde, maar het spel is nu stukken completer en ziet er veel mooier uit. Dit betekent echter niet dat het spel nu technisch bij de tijd is. De framerate is niet stabiel, de omgevingen zijn wat simpel, het publiek animeert slecht en de renners zijn nog altijd allemaal vrijwel identiek. Een gemiste kans voor een serie die al jaren mee gaat.

Toch is het spel grafisch ook best charmant. Het is een mooi gezicht om over bergen, langs akkers en bossen en door pittoreske dorpjes in het Franse landschap te fietsen. Ook een massaal peloton is best indrukwekkend. De sfeergeluiden van de omgevingen en het publiek brachten me wel in de sferen van de Tour de France. Muzikaal wordt hier helaas vrijwel niets aan toegevoegd. Maar misschien past dat ook wel bij wielrennen.

Arcade of simulatie?

Le Tour de France 2016 weet op een slimme manier de Tour toegankelijk te maken voor beginnende spelers die wat van wielrennen af weten en heeft tegelijkertijd genoeg diepgang voor de geoefende spelers. De besturing is simpel en heb je in een mum van tijd onder de knie, maar de tactiek goed uitvoeren is een heel ander verhaal.

Het is in het spel belangrijk rekening te houden met wielerwetten. Zo kun je gaan voor een snelle ontsnapping, als je al van het peloton weg weet te komen, maar is dat niet bij elke etappe en met elke renner even zinvol. Ook moet je zorgen dat je zoveel mogelijk uit de wind blijft rijden en samenwerkt met jouw ploeggenoten of medevluchters. Een bergetappe heeft een totaal ander verloop dan een vlakke of heuvelachtige rit.

De etappes zijn vorm gegeven aan de hand van de echte etappes van zowel het Critérium du Dauphiné en de Tour de France van dit jaar. Natuurlijk zijn ze wel een heel eind ingekort. Een flinke etappe kost in het spel een half uur tot drie kwartier, tenzij je delen doorspoelt. Deze fikse lengte zorgt er voor dat tactische spelletjes gespeeld kunnen worden en dat het een uitputtingsslag wordt. Maar anderzijds kan een etappe ook wel saai worden, zeker wanneer het een vlakke etappe betreft. Gelukkig is doorspoelen een optie, maar ook dat voelt wat suf.

Steeds meer te doen

Met het uitrijden van alle ritten ben je al een flinke tijd bezig, maar er is nog zoveel meer te doen. Zo is het een absolute aanrader om het spel met een vriend of vriendin te spelen. Samenwerken in een ploeg werkt erg leuk en zelfs lange etappes voelen een stuk minder eentonig aan. Daarnaast zijn er nog uitdagingen voor afdalingen, uitgebreide editormodi en kun je een team managen. Hierbij kies je een fictieve ploeg en moet je met een zeer bescheiden budget renners contracteren. Hiermee moet je proberen prijzengeld te verdienen en allerlei renners te ontgrendelen. Beetje bij beetje wordt jouw team sterker en kun je meer en meer strijden voor de gele trui.

Helaas kan ik niet positief blijven. Het is wat mij betreft onvergeeflijk dat nog altijd een deel van de ploegen geen gelicenseerde renners heeft. Team Sky is daar een voorbeeld van. Zo heb je Froox in plaats van de Tourwinnaar Froome. Dat kan toch echt niet meer in 2016. Dat gezegd hebbende, is het wel mogelijk om namen naar wens aan te passen en kloppen de teamshirts en namen wel. Als het om de gameplay gaat is mijn voornaamste kritiekpunt, naast de soms wat langdradige etappes, dat het fietsen zelf niet realistisch genoeg is. Het energieverbruik klopt, het uit de wind moeten rijden en de grote verschillen tussen bergop en bergaf rijden zijn allemaal prima, maar het voelt toch wat teveel aan als een analoge stick heen en weer bewegen. Valpartijen zijn er nauwelijks en soms kets je als het ware af tegen betonblokken. Volgens mij zou de besturing iets realistischer kunnen, zonder dat het spel zijn toegankelijkheid verliest.

Ben je geïnspireerd geraakt door de aansprekende prestaties van Dumoulin, Poels en Mollema en lijkt het je een leuk idee om een virtuele tour te rijden? Dan zit je echt niet verkeerd met Le Tour de France: Season 2016. Verwacht geen topspel en geen technisch meesterwerk, dan kun je jezelf vele uren vermaken met een competent wielerspel met genoeg opties en erg leuke coöperatieve modi.