• Leuke grafische stijl
  • Interessant verhaal
  • Veel humor
  • Sommige puzzels zijn vergezocht
  • Weinig invloed op het hoofdverhaal
  • De besturing kan beter

Onsterfelijkheid is een fictief begrip. Toch heeft iedereen zich weleens afgevraagd hoe het zou zijn om onsterfelijk te zijn. Dan heb je alle tijd van de wereld om mooie reizen te maken, te gamen en vele andere dingen, waar je nu de tijd niet voor hebt. Dat moet toch geweldig zijn, of niet? Onsterfelijkheid wordt dan ook vaak gebruikt in films, boeken en games. Ook Yesterday Origins vertelt het vreemde verhaal van het onsterfelijke koppel John Yesterday en Pauline Petit. Dit stel bewijst in een point-and-click avontuur dat het niet altijd rozengeur en maneschijn is om onsterfelijk te zijn...

Yesterday Origins werd ontwikkeld door Pendulo studios. Deze Spaanse studio heeft in het verleden al enkele point-and-click games gemaakt, waaronder in 2012 Yesterday. Yesterday Origins is hiervan de sequel, maar wel hun eerste consolegame. Hierdoor is de game afzonderlijk te spelen, want het vertelt een volledig nieuw verhaal. Het hoofdpersonage heet John Yesterday. John is 500 jaar geleden door een duivels ritueel onsterfelijk geworden. Hij kan wel sterven, maar iedere keer als hij dood gaat, komt hij terug tot leven op de leeftijd die hij had toen hij de eerste keer stierf. Hieraan is echter één groot nadeel verbonden: Hij vergeet altijd zijn verleden. Door het verhaal heen ga je op zoek naar de afkomst van John en hiervoor reis je over de wereld en door de tijd.

Puzzelen, puzzelen en nog meer puzzelen

Om verder te geraken in de game moet je door een beperkte ruimte heen als John, of als zijn vriendinnetje Pauline, op zoek naar aanwijzingen om een probleem op te lossen. Deze aanwijzingen verkrijg je door de omgeving te verkennen, te praten met de andere personages en het oprapen van spullen. Het probleem wordt dan opgelost door het juiste gebruik van de attributen. De puzzels die je moet oplossen zijn vaak wel erg vergezocht. Als ik eerlijk moet zijn, en dat hoort zo in een recensie, heb ik in het eerste level, na een uurtje zoeken, even YouTube gebruikt om te kijken wat ik moest doen. De rest van de game blijft listig, maar omdat je vanaf dan weet wat je mag verwachten, lukt het meestal wel. Het spel helpt je niet rechtstreeks met het zoeken naar een oplossing en kan daarom frustrerend traag vooruit gaan voor onervaren gamers in dit genre.

Koele minnaars

De voorwerpen die je kunt bekijken, worden aangeduid door het groene “A”-symbool van je controller. De besturing om deze dingen te onderzoeken, werkt niet handig. Zo moet je met je personage juist op de goede plek staan en daarenboven nog eens goed mikken op het juiste object om dit te selecteren. Je merkt dat het spel op dat vlak beter tot zijn recht komt in de computerversie. Je kunt als John en Pauline praten met personages in de omgeving. Tijdens deze gesprekken moet je een onderwerp selecteren waarover je wilt praten. Soms kom je dan informatie te weten over wat je moet doen, maar vaak gaat het ook maar over koetjes en kalfjes. Doordat je in de gesprekken kan kiezen waarover je eerst wilt praten, springt de conversatie dikwijls van de hak op de tak. Tijdens deze gesprekken zijn de emoties van de personages vaak ongevoelig. Vooral wanneer je als John met Pauline praat, is dit opvallend. Als ik zo een koele relatie met mijn vriendin had, regelde ik vandaag nog een afspraak met de relatietherapeut. Ook John zelf lijkt een stijve hark. Zo loopt hij rond alsof zijn kledinghanger nog in zijn hemd hangt. De omgevingen zijn dan wel weer sfeervol en de vormgeving van de tussenfilmpjes is origineel. Het spel maakt gebruik van een leuke, cartoonachtige grafische stijl. Ook de audio past goed bij spel. Wanneer je even aan het zoeken bent, kan het geluid wel gaan tegensteken. Je hoort namelijk steeds hetzelfde geluidje op dezelfde plaats.

Er zit leuke en subtiele humor in het spel. De personages hebben altijd wel een grappige anekdote of mening over hun omgeving. Zo kom je in de hedendaagse setting regelmatig moderne grapjes tegen over bijvoorbeeld Google en Facebook. Hedendaags mag je ook zeer letterlijk nemen. Zo moet je op zoek gaan naar een usb-poort in een televisie of je wifi-wachtwoord invoeren op je smartphone. Dat doen wij tegenwoordig toch ook dagelijks?

Toch jammer dat..

Ondanks dat er leuke plotwendingen zijn in het verhaal, vind ik dat er meer kon uitgehaald worden. John heeft door de eeuwen heen verschillende gedaantes aangenomen, maar je speelt enkel in de hedendaagse setting en het Spanje van de 15de eeuw. Het einde is wat verrassend, maar wordt opeens gehaast afgehaspeld. Een ander minpunt is dat deze setting zich voornamelijk bezighoudt met dagelijkse problemen die eigenlijk weinig bijbrengen tot de essentie van het verhaal. Zo zit je bijvoorbeeld twee uren bezig met een cadeautje in te pakken. Dit gaat niet vervelen, maar het is jammer dat de belangrijke zaken voornamelijk beleeft worden in de tussenfilmpjes. Hierdoor werd ik niet helemaal in het verhaal gezogen.

Uren en uren snuffelen

Het spel bevat 6 hoofdstukken en neemt, door de vele ingewikkelde puzzels, voldoende uren in beslag. Yesterday Origins kan je daarom enkel vergelijken met de oudere point-and-click-games zoals Monkey Island en Broken Sword. Het grootste minpunt aan het spel is echter de herspeelwaarde. Deze is quasi nihil. Het verhaal kent maar één einde en wanneer je de puzzels al eens hebt opgelost, zal je er geen plezier meer aan beleven om alles nog een keer te doorlopen. De achievements zijn leuk, maar je kunt geen hoofdstukken apart selecteren na het uitspelen. Als je dus een bepaalde achievement gemist hebt, moet je héél het verhaal opnieuw doorlopen.

Tussen al het heftig najaarsgeweld is Yesterday Origins een verfrissende nieuwe titel. Vooral de liefhebbers van de oudere point-and-click-games kunnen hun hart ophalen in het interessante avontuur van John Yesterday. Het spel is op zijn best als je na een tijdje zoeken eindelijk de oplossing beet hebt, maar kan ook voor frustraties zorgen als het je maar niet wilt lukken. De oplossingen zijn namelijk regelmatig vergezocht. Er zit behoorlijk wat humor in het spel en het maakt gebruik van een leuke, sfeervolle stijl. Toch zijn er enkele kleine minpunten. De besturing is namelijk niet ideaal en het verhaal wordt in de hedendaagse setting voornamelijk gedragen door de tussenfilmpjes.