Terugblik

Dorian de la Fosse | vrijdag 21 Nov 2014, 17:07

Het is tijd voor een terugblik op de glorieuze Xbox 360!

Iedereen kan het zich nog wel herinneren. Alle tv-commercials en “Special Features” die werden uitgezonden door zenders zoals MTV. De Xbox 360 was sinds de aankondiging dé console om naar uit te kijken. Nu, bijna 10 jaar later, kijken we terug op de glorietijd van de 360.

Glory For The Masses?

Ik gebruik wel de term “glorietijd”, maar helaas is daar veel aan vooraf gegaan. De Xbox 360 had in eerste instantie een succesvolle lancering, met een degelijke launch line-up, waaronder Kameo en Project Gotham Racing 3. Maar de lancering van de 360 was niet zo succesvol als dat Microsoft het voordeed. Al snel kwamen de eerste klachten binnen over de alom gevreesde Red Ring Of Death (RROD) die een grote meerderheid van de Xbox 360 en de Xbox 360 Arcade teisterde waar een groot aantal Xbox 360's last van bleek te hebben. Na een korte ontkenningsfase kon Microsoft er niet meer omheen: ze moesten er iets tegen doen. Helaas was er pas tijdens de release van de Xbox 360 Slim een concrete oplossing gevonden voor dit probleem. Dat betekende echter niet dat het probleem volledig verholpen was. De 360 Slim gaf bij een klein percentage (exacte cijfers zijn uitgebleven) de Red Dot Of Death (RDOD) weer. Ook stootten ze een ruime hoeveelheid gamers tegen het zere been door direct na de launch de originele Xbox uit de winkels te halen.

Surprise, Surprise

Genoeg negatief nieuws. De Xbox 360 wist zich, ondanks alle problemen, goed staande te houden. Kort na de lancering bleven de goede games binnenstromen. Wat dacht je bijvoorbeeld van Gears of War? Met deze franchise had Microsoft goud in hadden, wat ook te merken was aan de verkoopaantallen. Tijdens de lancering van de Xbox 360 Elite (zwart) hadden ze de eerste exclusieve JRPG in handen, Blue Dragon, waar helaas geen vervolg op is gekomen. De Xbox had wel een beetje te lijden onder de lancering van de Nintendo Wii in 2006 en de Playstation 3 in 2007. Voor een aantal jaar was de Wii marktleider vanwege zijn innovatieve besturing. Maar eind 2009 / begin 2010 kwam het er eindelijk van: De Xbox 360 was marktleider! Dit was mede te danken aan de lancering van Microsofts paradepaardje: Halo 3. De game werd natuurlijk al in 2007 uitgebracht, maar de sales schoten omhoog na de lancering. Met de aankondiging van het geweldige Halo 3: ODST en Halo Reach wisten ze dat ze de goede kant op gingen.

Generatiekloof

Met de Xbox 360 kwam ook iets nieuws mee wat de gamewereld op zijn grondvesten deed schudden: De implementatie van High Definition. Games begonnen er strakker en mooier uit te zien dan ooit tevoren en dit is met de tijd alleen maar beter geworden. Ontwikkelaars hadden nieuwe maatstaven en vandaag de dag zien ook de meerderheid van de 360-games er nog prachtig uit. De krachtigere console zorgde er ook voor dat er meer mogelijk was met de games. Kijk bijvoorbeeld naar Halo Combat Evolved Anniversary. Als je wisselt naar de oude engine zal je zien dat alles er vlak uit ziet. Hier en daar een boom of bosje, een kale, grijze rotswand en een slechte afwerking. Speel hem op de nieuwe engine en je ziet mooie kleuren, veel natuurlandschap textuur in de omgeving, en betere verlichting. Kortom: een betere afwerking.

Innovation Excites

Er zijn veel verschillende soorten van de Xbox 360 uitgebracht (los van de Special Editions):

Xbox 360
Xbox 360 Arcade
Xbox 360 Elite
Xbox 360 Slim 250 GB 
Xbox 360 Slim 4 GB (Met memorycard i.p.v. HDD)
Xbox 360 New Slim 250 GB
Xbox 360 New Slim 320 GB

Pas vanaf de 360 Elite werd er een HDMI-poort gebruikt. Dit zorgde er voor dat je geen component-kabel meer nodig had, waardoor je de grafische kwaliteit naar een nog hoger niveau kon tillen. Microsoft heeft er altijd naar gestreefd innovatief te zijn. Zo deden zij op hun eigen manier mee met de motion control hype.Dankzij het populaire Kinect (aangekondigd als Project Natal) had je geen Wii nodig om lekker in beweging te blijven terwijl je plezier had. Kinect was zelfs zo populair dat retailers regelmatig “uitverkocht” moesten verkopen aan hun klanten. Helaas merken we daar vandaag de dag nog maar weinig van. Bij de meerderheid staat de Kinect stof te happen wegens een gebrek aan leuke / goede games. De enige goede (Kinect-exclusieve) game die ervoor uit wass gekomen, was Kinectimals. Ik vrees daarom dat Kinect alleen nog maar gebruikt zal worden als gimmick.

Achievement unlocked

Door de implementatie van achievements konden gamers het maximale uit hun games halen. Simpelweg het spel doorlopen was voor de fanatieke gamers niet langer genoeg. Het spel was pas uitgespeeld als je de volledige 1000 punten had gehaald (200 punten voor Indie-games). Microsoft wilde gamers belonen voor het behalen van punten, met onder andere Microsoft Points (oude Xbox Live valuta) en extra dagen op Xbox Live. Helaas is dit systeem tot op heden nog niet doorgevoerd in ons kleine kikkerlandje. Ontwikkelaars probeerden gamers aan te sporen om hun games te blijven spelen door middel van achievements, maar sommige ontwikkelaars sloegen een beetje door. Een goed voorbeeld hiervan is Gears of War 2 met de "Seriously 2.0"-achievement. hier moest je 100.000 vijanden voor afslachten, verspreid over alle spelmodi. Er waren ook ontwikkelaars die het iets te makkelijk maakten: neem bijvoorbeeld de "Take 5"-achievement van Eat Lead, waarin je beloond werd voor het pauzeren van het spel. Het achievementsysteem was zo populair dat de grote concurrent Sony hun eigen achievements invoerde onder de naam trophies.

What’s in the past…

Deze generatie consoles (met uitzondering van de Wii) staat bekend als de shooter-generatie. Dit is geen vreemde gedachtegang. Halo heeft de weg vrij gemaakt voor het FPS-genre op de consoles. Maar het is een andere franchise die deze generatie heeft veranderd: de Call of Duty-serie. Sinds COD: Modern Warfare is er ieder jaar een nieuw deel in de serie verschenen. Dit succes heeft er voor gezorgd dat Microsoft een deal sloot met uitgever Activision om de DLC van Call of Duty als eerste op de 360 uit te brengen. COD had zijn positie in de markt gestabiliseerd, maar dat betekende niet dat er geen concurrentie was. EA kwam met het antwoord op COD: namelijk Battlefield. Om eerlijk te zijn werd Battlefield pas succesvol op deze generatie consoles dankzij het geweldige Battlefield: Bad Company 2. En sindsdien is het een geduchte tegenstander geworden.
Maar waar het ene genre succesvol wordt, moet de ander het onderspit delven. We hebben een aantal genres dood zien bloeden. Denk bijvoorbeeld aan de platformers. Er zijn natuurlijk Indie-developers die zo nu en dan een platformer uitbrengen, maar de meerderheid kijkt daar niet meer naar om. De JRPG ligt ook onder zwaar vuur: ze proberen het wel, maar de meerderheid houdt helaas niet van dit soort Japanse games.

What about now?

Momenteel staat de Xbox 360 in de schaduw van zijn opvolger de Xbox One. Microsoft heeft aangegeven dat de 360 voorlopig nog ondersteund gaat worden, wat natuurlijk goed nieuws is aangezien ze net de laatste nieuwe 360 op de markt hebben gebracht. Maar hoe lang zullen er nog goede games uit blijven komen? Eigenlijk maakt het niet uit hoe lang hij nog ondersteund wordt. Met games zoals Skyrim en Mass Effect verlengen we zelf de levensduur van onze geliefde console!

Conclusie

De Xbox 360 had geen vlekkeloze launch, een beetje zoals de games van tegenwoordig. Dit heeft er echter niet voor gezorgd dat gamers zijn afgehaakt. Integendeel: de sterke launch line-up, samen met de top games vlak na de release hebben er voor gezorgd dat de 360 sterk in de markt is komen te staan. We hebben (dankzij de grote FPS-scene) veel genres zien verdwijnen, maar ondanks dat zullen we de 360 nog lang niet begraven.

Reacties

dentercell 9 jaren,4 maanden geleden

Goeien ouwe tijd game on .

Login of registreer om te reageren.