Firstlook 2014

Op zaterdag 11 en zondag 12 oktober was het weer zo ver, de grootste gamebeurs van Nederland vond plaats in de Jaarbeurs van Utrecht. De belangstelling was weer overweldigend. De kaartjes waren op zaterdag zelfs uitverkocht, met lange rijen tot gevolg. Games zijn in Nederland populairder dan ooit.

Artikel

Casper Egas en Ruben Correa Alves | vrijdag 17 okt 2014, 07:00

Het bezoekersaantal is ook gelijk een groot probleem van Firstlook. De opzet was dit jaar wat ruimer dan vorig jaar, maar bij alle bekende titels stonden al snel wel rijen waar je als bezoeker soms wel twee uur moet wachten om een minuut of tien te kunnen spelen. Dat vind ik persoonlijk zeer onredelijk, zeker gezien het gaat om betalende bezoekers.

Gelukkig waren er nu ook meer indiegames, reeds uitgekomen games en kleinere producties te spelen. Hiervoor waren de wachttijden wel redelijk en kon je soms zelfs meteen aanschuiven. Ook waren er leuke winkels waar je bijvoorbeeld games, accessoires en T-shirts kon kopen. Hierbij viel vooral de winkel Magixbuttons op. Dit is een winkel gespecialiseerd in retrogames. Bij deze stand stonden allerlei oude spelcomputers en zelfs een paar arcadekasten om gratis te spelen. Een leuke afwisseling tussen al het nieuwe materiaal.

Een deel van de grote releases op Firstlook hebben we kunnen spelen. Hieronder volgen onze impressies. Helaas was het door de wachttijden (zelfs voor pers) niet mogelijk alle aanwezige games te spelen.

Far Cry 4

Een van de grote games op de show was Far Cry 4. Er was een simpele demo speelbaar waarbij je een gebied in moet gaan en alle tegenstanders moet verslaan. De game presenteerde drie verschillende mogelijkheden om te spelen. De eerste manier is een traditionele stealth mode waarbij je vanaf afstand kan aanvallen. Met een andere manier kon de gamer met een kleine helikopter het gebied in om vanuit de lucht te schieten en granaten te lossen. De derde manier om te infiltreren was op de rug van een olifant. Helaas kregen we maar tijd om één van de drie manieren uit te proberen.

Ik begon in een kleine helikopter, vloog het gebied binnen en begon met het lossen van granaten. Als snel was de helikopter kapot en moest ik een landing maken om vanaf de grond verder te gaan met het beschieten van de tegenstanders. In de demo werden de drie verschillende mogelijkheden in een menu gepresenteerd, in de game zal dit waarschijnlijk on the fly zijn waarbij je zelf voor de missies kiest hoe je gaat spelen. Helaas kreeg ik bij de game het gevoel dat het gewoon Far Cry 3 in een andere omgeving is. De demo gaf totaal niet aan wat er nieuw is in de game. Ja, een olifant, maar dat is ook maar een paar keer leuk.

Sunset Overdrive

Er stond een grote Sunset Overdrive bus op de beurs. In deze bus mochten gamers zo'n vijf minuten plaats nemen om met een aantal wapens de stad overhoop te halen. Helaas zat er geen diepgang in de demo wat betreft het verhaal en de bedoeling van de game en werden de gamers simpel in de wereld geplaatst met een arsenaal aan wapens om alles wat op je pad kwam te vernietigen.

De game speelde lekker weg, elk wapen is een compleet andere bizarre uitvinding en de zombies exploderen waar je bij staat. Op het moment dat jij wordt gedood door de zombies, sta je binnen enkele seconden via een grappige cutscene weer in de wereld, klaar voor de volgende horde zombies. Qua gameplay is Sunset Overdrive geslaagd, maar het is nog niet duidelijk of dit een game is waar je maanden mee bezig blijft.

Assassin’s Creed Rogue

Dit jaar zijn er twee nieuwe titels in de Assassin’s Creed franchise. Rogue is exclusief voor de Xbox 360, PS3 en PC en is ontwikkeld door Ubisoft Sofia. Dit is een team dat eerder alleen ondersteuning gegeven heeft bij andere titels als de serie en nu een volledig spel ontwikkelt.

Het viel ons op hoeveel het spel op het eerste gezicht lijkt op Black Flag. Het spel speelt zich in dezelfde historische periode af aan de kust van Noord Amerika en de gameplay bestaat weer deels uit het varen met een schip. Grafisch lijkt het spel nagenoeg identiek gebleven te zijn. Het is typisch een tussenliggend deel van de serie, net als Brotherhood en Revelations dat waren.

Assassin’s Creed Unity

Dit is de titel waar iedere Assassin’s Creed fan met een Xbox One, PS4 of sterke PC naar uit zal kijken. Dit deel is gemaakt door Ubisoft Montreal en daarbinnen specifiek door het team dat verantwoordelijk is voor Assassin’s Creed Brotherhood.

Het spel speelt zich af in Parijs tijdens de Franse Revolutie (eind 18e eeuw) en heeft als echt nieuwe feature de mogelijkheid om met vier spelers samen te spelen in een campagne. Helaas was deze modus op Firstlook niet te spelen en moesten we het doen met een duidelijk al oudere versie van het spel dat nogal matig functioneerde.

Het spel zag er weliswaar op het eerste gezicht duidelijk mooier uit dan zijn voorgangers, met meer personages tegelijk op het scherm en aanzienlijk mooiere lichtval. Toch vielen de zeer grote problemen met de framerate veel meer op.

Ik ga ervan uit dat de problemen met deze demo voor de release van het spel in november wel verholpen zijn. Ongetwijfeld zal Unity weer een degelijke titel in de franchise worden. Maar of het echt weet te verrassen? Ik denk van niet. De serie loopt het risico om te verzanden door de jaarlijkse repetitie.

The Evil Within

Voor deze titel waren de wachttijden voor bezoekers al snel enorm te noemen. De mooie stand van Bethesda wist met het horrorspel zeker de aandacht te trekken. Misschien dat de hype rond deze game onder hardcore gamers deels aangezwengeld is doordat het spel door Shinji Mikami van de Resident Evil-serie geregisseerd is.

Ik nam plaats in een zwart hokje met een koptelefoon, perfect voor een horrorspel als dit. De drukte op de beursvloer was helemaal uit mijn gedachten. Ik bekeek eerst de wat amateuristisch ingesproken tutorial, waarna ik een deel van een level uit het spel kon spelen.

In The Evil Within speel je een detective die bij een massamoord bovennatuurlijke verschijnselen waarneemt. Hij gaat vervolgens op onderzoek uit en komt op den duur uit in een oude vervallen villa die in de demo te zien was. De sfeer werd hier meteen goed opgebouwd, met erg sterke geluidseffecten en een filmisch grafisch filter. Ook viel op dat het spel grafisch nog erg doet denken aan spellen voor de Xbox 360 en PS3, waar het spel naast de Xbox One en PS4 ook op is verschenen.

De besturing voelt wat houterig aan, vooral als je verzeild raakt in één van de in de demo schaarse gevechten. Het lijkt meer een spel te zijn waarbij je de voldoening moet halen uit de puzzels en de horrorelementen en niet uit de actiescènes.

Na een kwartiertje spelen had ik zin om door te spelen, maar was ik ook niet onder de indruk. Misschien dat het spel met een langere speelsessie meer zou weten te overtuigen.

Conclusie

Het aantal aanwezige titels viel ons persoonlijk tegen. Bovendien was er niets echt nieuws dat aangekondigd werd, waardoor Firstlook als mosterd na de maaltijd (na de echt grote gamebeurzen in het buitenland) aanvoelt. Dit samen met de erg lange wachttijden en harde muziek maakte Firstlook een weinig geslaagde ervaring. Een ander ding wat weer duidelijk werd is dat de creativiteit van de grote ontwikkelaars in een neerwaartse spiraal zit. De ontwikkelaars kiezen liever voor de veilige route in plaats van het ontwikkelen van iets totaal nieuws, en dat is goed te zien in alle grote titels van dit najaar.

Reacties

Ypuh 7 years, 8 months geleden

Heb net het gevoel dat ik erbij ben geweest nu. Leuk om te lezen in ieder geval, al zaten er wel weinig verrassingen bij.

Login of registreer om te reageren.