Het AAA-gamesvirus

De game-industrie wordt steeds groter en er gaat steeds meer geld in om, maar leidt dit ook tot beter games? Is er nog wel vernieuwing? Innoveren de grote developers of staat de ontwikkeling stil? In deze column weid ik uit over de positie waarin de huidige AAA-games zich bevinden.

Column

Ruben Correa Alves | zondag 26 Okt 2014, 13:13

Door de jaren heen hebben we een grote lijst aan vernieuwende games kunnen spelen. Elke game die een echte vernieuwing introduceerde zette daarmee een trend die al gauw werd opgevolgd, en goedkoop na-geaapt, door andere games. Eigenlijk volgt er dan altijd een tijd waarin je weinig écht nieuws zit, tot er weer een nieuwe trend ontstaat.

Trends van vroeger zijn de genres van nu

Een goed voorbeeld van een trend die werd geïntroduceerd is het adventure genre. Zork was een van de eerste adventure games die je op een pc voor de consument kon spelen. Het genre begon als een tekst gebaseerde ervaring maar groeide uit tot een gigantisch genre met een groot aantal games die bouwden op de basis die werd gelegd door bijvoorbeeld Zork. En al bestonden deze games alleen maar uit tekst, het waren dit soort games die de gamer in een verhaal trok. Er werd iets verteld aan de gamer en dat was voor de tijd erg interessant.

Toen vervolgens games als The Secret of Monkey Island en Myst het concept van de adventure game combineerden met een prachtige visuele presentatie veranderde het genre in een goudmijn. Er volgden door de jaren heen meerdere trends met een soortgelijk effect. In de jaren tachtig zagen we bijvoorbeeld de eerste first person shooters verschijnen, een genre dat in de jaren negentig in populariteit groeide door onder andere Wolfenstein, Doom en Heretic. Allemaal games die dezelfde trend volgden en op elkaar leken en de basis legden voor nieuwere games zoals Call of Duty, Battlefield en Halo.

Vernieuwing van nu

Door de jaren heen hebben we dus allerlei trends zien komen en gaan en we zijn nu bij een punt aangekomen waarbij er steeds minder trends worden geïntroduceerd. Wat je zou verwachten is dat developers meer en meer teruggrijpen naar trends van vroeger. Wat ik echter veel zie is dat grote developers uit een handje vol trends van de afgelopen paar jaar kiezen, terwijl er nog veel meer trends van verder terug zijn.

De markt werd in de generatie van de Xbox 360 gedomineerd door actie games en first person shooters, waar de nadruk werd gelegd op een cinematische ervaring. Uiteraard zien we af en toe een AAA game die afwijkt van deze genres, maar wanneer zien we tegenwoordig nog een echte adventure game waarbij je niet constant aan het handje gehouden wordt? Of een game waarbij je een deel van je voortgang inlevert als je dood gaat? Tegenwoordig rennen we zonder zorgen elk level in, want we respawnen toch wel.

De bron van vernieuwing

Toch zijn er wel grote en kleine developers die durven af te wijken van de 'populaire' trends en laten zien dat vernieuwing nog steeds bestaat. Een aantal voorbeelden zijn Alien: Isolation, Portal en The Walking Dead. Dit zijn games die een mooie combinatie weten te maken tussen oude en nieuwe trends. Alien: Isolation brengt ons terug naar een wat oudere manier van spelen. In tegenstelling tot veel games van tegenwoordig, waar er om elke hoek een bom explodeert, zoekt de game op een wat klassiekere manier de spanning op. Portal was een game waar een simpel verhaal en traditionele first person elementen werden gecombineerd met vernieuwende puzzel-elementen. The Walking Dead presenteerde een verhaal weer op een compleet andere manier. Meer dialoog en keuzes en minder actie dan andere games van deze generatie.

Deze drie games bevatten elementen die we in veel games van nu zien maar weten door terug te gaan naar oude games vernieuwend over te komen. Maar waarom zien we het zo weinig? Zijn de grote developers lui? Is het talent weg? Ik denk het niet. Ik denk dat risico de voornaamste reden is. Games worden steeds groter en de ontwikkelaar groeit mee. Een AAA-game kost miljoenen om te maken en als deze vervolgens niet verkoopt heeft de ontwikkelaar direct een probleem. Dat is waar volgens mij het virus in de AAA-gamesindustrie zit.

Hoe denk jij dat grote developers kunnen vernieuwen? En van welke game van vroeger zou jij een vernieuwend vervolg willen zien? Laat het ons weten in de reacties!

Reacties

Second2numb 9 jaren,5 maanden geleden

Grote devs lossen dit niet op. Kleine creatieve studios de vrije hand geven werkt het beste. De goede ideeen die hier uit voorkomen kunnen dan later in AAA titels worden toegepast.

Ypuh 9 jaren,5 maanden geleden

De grotere AAA titels zijn gewoon slaven geworden van hun aandeelhouders. Ze willen een zo breed mogelijk publiek aanspreken en aan alle moderne 'vereisten' voldoen. Experimenteren is er al bijna niet meer bij in de angst om iets fout te doen. De online community kan een zege zijn (zoals de Community Test Environments en beta's), maar ook een vloek door iedereen te willen pleasen. Eigenlijk is de game industrie gewoon (te) volwassen geworden en zijn ze nu de vruchten aan het plukken van hun eerdere successen. Ik betwijfel of er ooit nog een nieuwe en innovatie game komt op de schaal van een Assassin's Creed of Call of Duty. Toch is er geen reden voor paniek lijkt me. Er zijn nog voldoende mogelijkheden om verder te ontwikkelen door bijvoorbeeld crowdfunding en het systeem van een DayZ of Project Cars.

Login of registreer om te reageren.