Preview: Forza Motorsport 6

Forza Motorsport 6 denk je? We hebben net Forza Horizon 2 gehad! Maar als we dan kijken naar de Forza Motorsport reeks zien we dat er elke twee jaar een Motorsport uit komt. In 2005 kwam de originele Forza Motorsport uit op de Xbox. in 2007, 2009 en 2011 kwamen er drie delen uit op de Xbox 360 en in 2013 kwam Forza Motorsport 5 naar de Xbox One. Zowel de Motorsport als de Horizon series doen het goed. Deze preview is dus meer een kijkje vooruit naar een mogelijk vervolg in 2015.

Afbeeldingen in dit artikel zijn geen screens van Forza Motorsport 6.

Preview

Ruben Correa Alves | zondag 23 Nov 2014, 20:00

Toen Turn 10 Studios, de maker van de Forza Motorsport reeks, aan de slag ging met Forza Motorsport 5 voor de Xbox One, besloten ze een groot deel van de content opnieuw uit te werken. En eerlijk is eerlijk, veel tracks begonnen er redelijk gedateerd uit te zien in Forza Motorsport 4. Als je verbeteringen wilt doorvoeren op alle vlakken dan is het belangrijk dat je kan werken vanaf een kwalitatief goede basis. En dat is wat Turn 10 Studios heeft gedaan met Forza Motorsport 5. Alle oude content eruit, nieuwe content erin. Het probleem? Alle content die eruit ging is in acht jaar opgebouwd. Het was dus een onmogelijke taak om alle content binnen twee jaar te vervangen. Het gevolg was een game met een stuk minder banen en auto's dan zijn voorganger. Daarnaast waren er een aantal features die misten, waarvan er sommige wel in voorgaande delen zaten.

Motorsport

Een game met de naam Forza Motorsport zou een game moeten zijn die 100% gewijd is aan motorsport. Er zijn dan ook veel gamers die al tijden klagen over het gemis van verschillende features. Features die eigenlijk onmisbaar zijn in een 'motorsport' game. Waar ik op hoop is dat Turn 10 Studios bouwt op de goede basis die ze hebben neergelegd en vol inzet op motorsport. Dingen als vrije training en kwalificatie sessies. Een vlaggensysteem waarbij je bijvoorbeeld een blauwe vlag ziet als een coureur achter je sneller is en een gele vlag ziet bij een groot ongeluk waarna er een safety car de baan op komt. Een pitstopsysteem waarbij je kan kiezen voor een bepaalde banden compound en waar je in de pit de mechanics echt je banden ziet verwisselen. Stuk voor stuk zijn het geen gigantische features en als je kijkt naar de reviews doet de game het prima zonder. Maar met dit soort features krijg je een zoveel sterkere sfeer in de game. Het laat je voelen als een echte coureur die in een echte motorsport wedstrijd meedoet! En daar speel je dit soort games voor.

kwaliteit boven kwantiteit

Een ander probleem wat ik zie in veel racegames is dat de ontwikkelaar het liefst zoveel mogelijk content in een game propt. Tegelijkertijd verwachten gamers ook honderden auto's in een game en uiteraard is het gaaf als je uit een gigantische lijst kan kiezen. Toch hoop ik dat Turn 10 Studios niet overhaast probeert dezelfde aantallen te evenaren waar voorheen acht jaar aan gewerkt is. Project CARS is een goed voorbeeld. Die game heeft minder dan 100 auto's en toch is het genoeg. Ik heb liever een kleine lijst die divers, interessant en van goede kwaliteit is dan een gigantische lijst waar veel auto's bij wijze van spreken te traag zijn om over een circuit te 'racen'. En daarbij val ik eigenlijk terug op het Motorsport woord. Het is af en toe tof om van een trage auto een monster te maken maar ik race liever in een goed geprepareerde raceauto.

Omstandigheden op de baan

Een ander aspect waar ik verbetering in hoop te zien is de interactie met de speler tijdens de race. Forza Motorsport heeft de speler altijd prima betrokken bij allerlei zaken in de game. Je kan je eigen liverie maken voor op je auto en tunen en upgraden kan helemaal naar eigen inzicht. Maar een interactie tijdens de race is wat er nog mist. Ik hoop dat Turn 10 het lukt om meer 'omstandigheden' te implementeren tijdens de races. Het eerste wat in mij op komt zijn weersomstandigheden. Als het begint te regenen is het niet alleen de grip die verandert. Het is een tactisch spel waarbij je goed vooruit moet kijken en voorspellen. Is het een kort buitje of blijft het regenen? Geef de speler een grafiek van de verwachting en vervolgens de keuze om over te gaan op een regenband. Maar ook andere dingen zoals een interactie tussen de engineer en de speler. Geef de speler via een radio informatie over de banden en brandstof. Geef info over andere coureurs, de banden waarop ze rijden en hoever ze voor je of achter je rijden. Racen is zoveel meer dan alleen maar rondjes rijden. Voor sommigen is dat genoeg, maar er zijn veel gamers die graag het complete plaatje willen meemaken.

Tot slot

Forza Motorsport 5 is een goede game. Maar de missende features, de kleine bugs hier en daar, de problemen met de multiplayer die we met onze competities wel eens tegenkomen en het missen van echte motorsport content maakte Forza Motorsport 5 niet zo compleet als veel spelers hoopten. Als Forza Motorsport 6 komt zal het vast een verbetering zijn. Ze hebben een goede basis om op te bouwen en de kleine foutjes zullen vast worden aangepakt. Misschien dat Turn 10 Studios ook een kijkje kan nemen naar Project CARS, een game waar veel van de missende features wel worden gepresenteerd en trouw blijft aan de motorsport.

Onze review van Forza Motorsport 5 is hier terug te lezen. Als Forza Motorsport 6 er aan komt, wat hopen jullie dan te zien in de game?

Reacties

Zumpelvelder 9 jaren,4 maanden geleden

Goed artikel! Hopelijk lezen die mannen van Turn 10 (en alle andere racegame ontwikkelaars) ook mee want er ontbreekt nog zoveel aan racegames dat het eigenlijk niet eens meer leuk is om ze te spelen zo saai is het geworden de laatste jaren.

Jaar in jaar uit niks anders dan betere graphics en nog meer wagens...

Betere schademodellen, weersomstandigheden, pitstops, een uitdagende careermode (en geen eindeloze copy-paste eventlists) met eventueel teamgenoten waardoor races tactisch gereden kunnen worden... Zo'n dingen maken een racegame af vind. Spanning en sensatie, adrenaline! ^^

X-Junk 9 jaren,4 maanden geleden

Al die wensen wacht ik al jaren op.

Flavourlicious 9 jaren,4 maanden geleden

Yep ik ook. Nu Project CARS met al deze features naar de consoles komt heeft Turn 10 wel een grotere reden om wat van de features te implementeren. Maar we zullen zien. Misschien dat de regen effecten van Horizon 2 makkelijk over te zetten zijn.

Login of registreer om te reageren.