Tim Colman | donderdag 7 Jun 2018, 14:22

Een soort Bomberman in het wilde westen. Bombslinger. Lees hier de review.

• Visuals & muziek zijn top
  • Simpele, maar scherpe gameplay
  • Brilliante combo van een arcade spel met rogue-like elementen
  • Geen online multiplayer

Een cowboy game geïnspireerd door Bomberman? Bombslinger brengt een moderne twist op een retro genre en mag toetreden tot de indie hall of fame. Je neemt de rol van McMean aan, een gewezen outlaw wiens vrouw wordt vermoord net na de laatste bankoveral met z’n vertrouwde bende. Het is jouw taak om je vrouw te wreken en elk lid van je bende achterna te zitten. Niet gemakkelijk, maar gelukkig kan je op stap met een zak vol bommen.

review

Bombs away!

De gameplay is niks verrassends, je plaatst bommen om vijanden te verslaan en objectieven van de kaart te ruimen. Daarbij moet je je altijd bewust zijn van je plaats tussen de doelwitten en de bom. Het is een super simpel concept, maar wel eentje dat telkens je tactisch inzicht blijft uitdagen en elke fout afstraft. Explosieve tonnen bijvoorbeeld halen met een steekvlam gemakkelijk een heel rij vijanden onderuit, maar McMean moet zich wel snel uit te voeten kunnen maken om ervoor te zorgen zelf niet in de vlammenzee te verdwijnen.

De vijanden zijn zeer gevarieerd. In het begin neem je het op tegen boeren die voor weinig weerstand zorgen, maar gaandeweg maken de cowboys en jagers je het leven flink moeilijk. De moeilijkheid bouwt mooi op en geeft je de tijd om gewoon te worden aan de vijanden en hun zwakheden te identificeren. De moeilijkheid zit vooral in de rogue elementen en de procedurally generated levels in het spel. Na de dood keer je onverbiddelijk terug naar het begin van het spel, wat wel eens tot flinke frustratie kan leiden gezien het spel toch niet van de gemakkelijkste is. Je moet het hebben van de kleine vooruitgang die je telkens boekt tijdens de campaign. Zoals het een goede rogue-like betaamt vind je een waaier aan items en upgrades doorheen de levels. Bij de start mag je één item inzetten zoals extra leven of een bom. Naarmate je door de campaign vordert mag je meer items kiezen bij de start, wat je kans op overleven sterk vergroot.

Strong & Silent

The single-player campaign is op z’n minst indrukwekkend te noemen met vier verschillende zones, elk met z’n eigen baas. Die bazen vragen telkens een specifieke aanpak en strategie om voorbij te raken. De boss fights starten altijd met een kort gesprekje waardoor je wat meer achtergrond en een idee van het verhaal krijgt. Het verhaal heeft weinig om het lijf, maar de gesprekken zijn wel heel amusant. Bombslinger blinkt uit met een sterke visuele stijl met een pak kleur en retro swagger. De muziek mag er bovendien ook zijn met leuke themes tijdens de boss fights. Er is geen online multiplayer mode beschikbaar, maar je kan wel met wat vrienden in de zetel de bomberman sfeer van weleer terug oproepen.

Bombslingers combinatie van arcade gameplay en rogue-like elementen gaan een pak spelers telkens doen terugkomen. Bombslingers vindingrijkheid en retro charme zullen je zelfs nadat de credits op het scherm rolden doen blijven spelen.