• Goede puzzels
  • Grafisch niet top
  • Besturing soms frustrerend
  • Aan de korte kant

Danny Geveling | vrijdag 17 Jun 2016, 12:00

Een crash in de ruimte en alleen jij kan de bemanning nog redden! Lees hier de review van indie puzzelgame Factotum 90.

In het kort: door de botsing met een mysterieuze entiteit is de hoofdstroom in jouw ruimteschip uitgevallen en zit je opgesloten in een kamer met een computer. Met die computer kan je walkers besturen. Dit zijn de robots die je tot je beschikking hebt om in dertig levels het mysterie van de botsing te ontrafelen, de stroom weer aan te zetten en de rest van de bemanning te redden.

Een walker is in dit geval geen zombie, maar een vierkante kubus met poten die zich voortbeweegt als een soort spin. De walkers kunnen dozen oppakken, computers activeren en lasers van richting doen veranderen. Je krijgt er twee tot je beschikking en ieder heeft een eigen scherm. Het is de bedoeling dat je steeds blijft schakelen tussen de walkers zodat ze elkaar helpen om het einde van een level te bereiken. Met de ene walker loop je bijvoorbeeld naar een beweegbaar platform, om met de andere naar een knop te lopen zodat dit platform omhoog gaat. Op deze manier loods je de walkers door de dertig levels van het spel.

Dertig levels lijkt misschien heel wat, maar dat is zeker niet het geval. Vooral niet wanneer je beseft dat de eerste vijf levels de tutorial vormen. Gelukkig heeft Factotum 90 een zacht prijsje van slechts zes euro. Én, de game is door één persoon gemaakt! Het spel kent een split screen modus waarin elke speler één walker bestuurt. Een goede toevoeging aan deze game, want het oplossen van puzzels wordt zo een stuk gemakkelijker.

Graphics 1995

Factotum 90 legt je al zeer vroeg uit dat de walkers ouderwetse machines zijn. En vooral die videoschermen waar vanaf je ze bestuurt, die zijn oud. Een goed excuus voor de tegenvallende graphics dus! De graphics voelen zeer ouderwets aan, en daarmee bedoel ik 1995 ouderwets. Persoonlijk kan ik me veel beter verplaatsen in een spel dat er goed uitziet en vind ik het roepen dat een ruimteschip oud is geen excuus om een gebrek aan degelijke graphics te verklaren.

De besturing is soms wat onhandig en de snelheid waarmee de walkers zich voortbewegen had wat mij betreft wel iets omhoog gemogen. Ook het switchen tussen de twee robots had sneller gekund. Iedere keer als je naar een andere walker schakelt moet deze eerst zijn poten uitklappen voordat je kan gaan wandelen. Op zich logisch, de walkers zijn geen technisch hoogstandje, maar als je even snel een level wil doen, best frustrerend. Factotum 90 is een verbeterde versie van de eerdere PC release, maar qua besturing en uiterlijk heb ik daar niet veel van gemerkt.

Wanneer je bedenkt dat Factotum 90 door één persoon en niet een heel team is ontwikkeld, moet ik zeggen dat het best een aardig spel is. De puzzels zitten goed in elkaar en worden langzaam steeds ingewikkelder. De eerste paar levels los je op binnen een paar minuten, naarmate je verder komt kan het weleens voorkomen dat je een level meerdere malen opnieuw moet doen omdat je ergens de fout in bent gegaan. De levels bestaan uit meerdere stappen en het kan dus best frustrerend zijn als je er niet uitkomt wat je precies moet doen na de vijfde stap. Je moet dan steeds het hele level opnieuw beginnen en weer iedere stap langs lopen. De mogelijkheid om in stapjes terug te keren, mis ik hier echt.

Factotum 90 is echt geen slecht spel. Het is soms zelfs erg vermakelijk en zoals bij veel puzzelgames krijg je een goed gevoel als je weer een level hebt opgelost. Helaas zijn er maar dertig levels om op te lossen, wat het spel erg kort maakt. Het idee dat je daadwerkelijk achter een computer zit is ook erg leuk. Is het een volwaardig spel? Persoonlijk vind ik van niet. De puzzels bieden zeker uitdaging, maar het doet voor de rest gewoon niet zoveel. Op de eerste Xbox of Playstation zou dit nog kunnen maar voor wat we nu gewend zijn van games kan dit eigenlijk echt niet meer. Als je van puzzelen houd kan dit best wat voor jou zijn, maar zoals veel indie games hoef je geen grafisch hoogstandje te verwachten.