• Lang speeldbaar
  • Graphics
  • Te vaak willekeurige levels
  • Eentonig

Danny Geveling | woensdag 29 Jun 2016, 13:00

Een oneindige space shooter? Dat is óf heel cool, óf oneindig suf. Lees de review.

Als we die beschrijving lezen in de Xbox Store is Sterredenn een chaotische space shooter met oneindige speelbaarheid. Ook zijn de graphics prachtig en mogen we intense eindbaas gevechten verwachten. Én let wel; "bijna" zelf gegenereerde omgevingen.

Eerst even een frustratie behandelen: onderhand word ik eerlijk gezegd een beetje moe van bedrijven die stug blijven volhouden dat ze de pixelachtige graphics bewust hebben gekozen vanwege het nostalgische gevoel en de retro look. Geef gewoon toe dat je niet de middelen hebt om iets mooiers neer te zetten. Daar is helemaal niets mis mee. Sterker, dan zou ik het accepteren en er overheen kijken. Helaas kan dat nu niet door de aandacht die de graphics krijgen in de omschrijving. Ik zou het nog geloven als het een originaliteit stunt is, maar aangezien bergen indie developers deze graphics toepassen kan ik dat niet meer. Ik geef toe dat de retro look inderdaad goed gelukt is, de beelden lijken perfect op wat we twintig jaar geleden voorgeschoteld kregen. Ook geef ik toe dat er gamers zijn die dit soort graphics erg waarderen vanwege het gevoel van nostalgie, maar het zijn geen prachtige graphics zoals de beschrijving ons wil doen geloven. Als het spel begint zie je één grote pixel berg. Na een minuutje zijn je ogen eraan gewend en kan je het één van het ander onderscheiden.

Side scroller

Steredenn is een side scroller waarin je een ruimteschip bestuurt en vijanden moet neerschieten die vanaf de rechterkant van het scherm op je af komen. In het verleden waren er tal van dit soort games. Je leerde dan het ritme uit je hoofd en wist na genoeg oefenen zonder te kijken een level te behalen. Hier onderscheidt Steredenn zich, want de levels zijn iedere keer weer anders. Dat is aan de ene kant een leuke afwisseling, het is dan namelijk een stuk minder vervelend om een level opnieuw te moeten doen. Een nadeel hiervan is, dat bijvoorbeeld de eindbaas van een level, de eerste keer onmogelijk lijkt te zijn en de tweede keer makkelijker lijkt dan de baas van een level eerder.

Steredenn biedt een aantal leuke gameplayelementen en spannende momenten, en blijkt tijdens het spelen erg vermakelijk te zijn. Dat zit 'm met name in de uitdaging en de variatie. Ik kan me helemaal voorstellen hoe je met een stel vrienden een avondje kan vullen met deze game. Per level de controller doorgeven! Voor wat extra variatie is er een daily run waarin je het kan opnemen tegen de rest van de wereld. Je speelt dan tot je schip ontploft en met die score kom je in de ranglijsten. Jammer genoeg had ik om precies te zijn twee andere mensen in de ranglijst waarvan ik tweede werd. Ik ben dus voor één dag tweede geweest in een wereldkampioenschap.

Uiteindelijk draait het spel om de singleplayer. Die bestaat uit losse levels met in ieder level een eindbaas. Je begint met een volle health bar die je gedurende het hele level niet meer bij kan vullen. Als hij leger raakt doordat je beschoten wordt of botst, blijft hij ook zo. Pas als je de eindbaas verslagen hebt krijg je alle health weer terug. Erg uitdagend, want dit betekent dat je het hele level moet opletten, en het dus niet op het nippertje kan halen voordat je bij de eindbaas komt.

Gelukkig krijg je onderweg verschillende items die je kan oppakken en gebruiken, zoals schilden en wapens. Sommige kan je erg leuk combineren. Zo is er een wapen dat je in het veld kan plaatsen en die gaat dan vervolgens automatisch schieten. Op dat moment schakel je snel naar het standaard wapen zodat je met twee wapens tegelijk kan vuren. Na het derde level wordt het spel een stuk chaotischer en verschijnt er allerlei puin op de achtergrond. Dit vond ik persoonlijk erg storend, want door de 'pixel graphics' zie je al bijna niet meer wat je aan het doen bent.

Steredenn is een spel dat je speelt als je even niks te doen hebt. Het is absoluut goed voor de reflexen en ik kan niet wachten om dit tegen mijn vrienden te spelen op een vrijdagavond. Dit soort spellen waren vroeger erg geliefd en ik vind dan dat je zoiets juist in een modern jasje moet steken. Hoe gaaf zou een spel als dit zijn met de kracht van de Unreal engine? Ik denk erg gaaf. Helaas moeten we het doen met pixels. Kan ik daar doorheen kijken? Ja, dat kan ik, want Steredenn is leuk om te spelen, en is dat niet waar het allemaal om draait?