• Leuke gamplay
  • Framedrops
  • Spel is afgeraffeld
  • Weinig origineels

Danny Geveling | vrijdag 15 Apr 2016, 20:00

De Bloxbots zijn op het slechte pad! Kan jij Polarity City redden? Lees onze review van MagNets: Fully Charged!

MagNets: Fully Charged begint in Polarity Park, Polarity City wanneer de MagNetPets onstappen. Je moet ze allemaal vinden, anders worden ze gerecycled. Alsof dat nog niet het ergste is blijken de 'BloxBots' ook nog eens gek te zijn geworden en slopen alles dat ze tegenkomen. Slaat nergens op, maakt niet uit. Als de game maar leuk is!

Je bent een rood witte robot genaamd Farraday. Jij hebt de verantwoordelijkheid om de eerder genoemde problemen op te lossen. Dat doe je door BloxBots met een magnetisch veld te omsingelen zodat ze ontploffen. Een BloxBot is niet meer dan een kubus die je aanvalt. Iedere BloxBot die je vernietigd laat oud ijzer achter dat je moet inleveren bij de Recycle Tron, een apparaat dat zoals de naam al doet vermoeden, het ijzerafval recyclet. Wanneer je genoeg afval inlevert, krijg je een zekering of een hendel waarmee je de elektriciteit aanzet zodat de deur naar het volgende level opengaat. In de eerste levels zijn BloxBots nog gewoon schuivende kubusjes die een stroomstootje afvuren. Later worden ze sterker en krijgen ze meerdere varianten, zoals bijvoorbeeld kamikaze BloxBots. Deze ontploffen als ze bij je in de buurt komen. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk alle stroompunten te activeren zodat je naar het volgende level kan. In ieder geval voordat de BloxBots de objecten kapot maken die in het veld staan, of ze je uitschakelen.

Jammer

MagFets: Fully Charged ziet er op het eerste gezicht uit als een vrolijk en gezellig spelletje dat zo van de Nintendo vandaan lijkt te komen. Eindelijk developers die begrijpen dat je met simpele graphics ook een goede sfeer neer kan zetten. Helaas is de goede indruk van korte duur. De levels zelf zien er goed uit, maar laten tegelijkertijd een gebrek aan creativiteit en kennis van ontwerp zien. Visueel is het spel van hoge kwaliteit voor zijn klasse, maar datgene wat je daadwerkelijk ziet is erg teleurstellend en niet origineel. Met name de menu's, teksten en andere game visuals doen pijn aan je ogen.

Slordig

Dan iets wat qua gemeplay erg irritant is: wanneer je voor een missiedoel een bepaalde hoeveelheid oud ijzer moet inleveren, levert het spel automatisch alles in! De e Recycletron geeft precies aan hoeveel stukken je nodig hebt. Je zou verwachten dat je allesextra stukken die je ook hebt, dan mag houden. Maar dat is dus niet het geval... Moet je er tien inleveren, maar heb je er honderd? Jammer, je bent alles kwijt! Ik hoop dat dit geen bewuste keuze van de makers is. En zo heeft Magnets: Fully Charged nog een aantal slordigheden.

Vanaf het eerste level was ik er achter dat je kan springen, dashen en een de BloxBots een klap kan uitdelen. Drie levels verder legt het spel opeens uit dat je óók beschikt over een dash move die eindigt met een sprintje. Maar die vaardigheid heb je al lang! Het zou veel logischer zijn als je deze vaardigheden echt zou moeten unlocken, of in het begin een fatsoenlijke tutorial krijgt. Aan het eind van ieder level ontploffen alle BloxBots en kan je de overige onderdelen oprapen voor extra punten. Ook hier faalt het spel regelmatig, want vaak kan je het overige afval dan helemaal niet oprapen. In drukke gebieden krijg je ook nog eens te maken met gigantische framedrops. Dat kan natuurlijk echt niet bij een indie game als deze. Het lijkt me niet dat de Xbox One problemen kan hebben bij het verwerken van dit soort graphics.

Dan is er nog een multiplayer modus in het menu die helemaal geen functie heeft. Wat de modus doet en wat je er aan hebt is me nog altijd niet duidelijk. Ik denk dan: laat het weg! Je kan niet een doelloze knop in een spel stoppen. Tot slot lijkt de muziek rechtstreeks van een royalty free database geplukt te zijn, het geeft aan de ene kant een prima jaren tachtig sfeertje, maar dat past totaal niet bij de uitstraling van dit spel. Het moge duidelijk zijn dat MagNets: Fully Charged op bepaalde onderdelen de plank volledig mis slaat en dat de ontwikkelaar betrapt is op het afraffelen van bepaalde aspecten.

Er is potentie!

Het spel heeft zeker wel potentie want de gameplay is best leuk, het omsingelen van BloxBots met de magneet voelt soepel aan, de levels zijn kort en je krijgt dus steeds een nieuwe uitdaging. Na een aantal levels krijg je een eindbaasgevecht dat best grappig in elkaar zit. Niet origineel, maar het werkt allemaal goed. Er zit ook redelijk wat afwisseling in de levels; bij het ene level moet je de objecten in het veld verdedigen, terwijl in het andere de BloxBots het vooral op jou gemunt hebben. Het spel is niet heel groot en in een paar uur wel uit te spelen. De ontwikkelaar heeft daar blijkbaar bij stil gestaan. Dankzij de Achievements die je kan halen kan je het spel namelijk keer op keer blijven spelen. Zo kan je proberen de beste tijd te verslaan, een bepaalde hoeveelheid oud ijzer te verzamelen, of een level te voltooien zonder health te verliezen. Helaas kan je dit dus niet in multiplayer doen, want die werkt gewoon niet.

MagNets: Fully Charged is een spel dat nog niet helemaal af is. Het had eigenlijk nog geen groen licht mogen krijgen om in de Xbox Store te verschijnen. Niet omdat het in huidige vorm een slecht spel is, maar omdat het nog helemaal niet af lijkt te zijn! En dat kan de bedoeling niet zijn. Ik hoop dat Microsoft zich hier iets van aantrekt om de kwaliteit van downloadable games hoog te houden.

MagNets: Fully Charged had een heel leuke game kunnen zijn. Helaas is het gepubliceerd op een punt waar 't spel nog maar voor driekwart af is. De multiplayer feature is kapot en het spel kent veel bugs en oneffenheden. Daar tegenover staat dat de gameplay leuk en gevarieerd is, zij het van korte duur. Leuk als je eens wat anders wil doen.