• Grafisch zeer ondermaats
  • Veel glitches en haperingen
  • Weinig diepgang
  • Slecht commentaar

Casper Egas | maandag 14 Dec 2015, 16:00

Het WK handbal voor vrouwen is in volle gang. Is dit het moment om zelf ook aan de slag te gaan met het officiële spel?

Na meer dan vijfentwintig jaar game-ervaring gebeurt het niet vaak meer dat ik een echt nieuw soort spel speel. Na alle voor de hand liggende sporten al tig keer gespeeld te hebben in virtuele vorm, vond ik het wel leuk om handbal eens te proberen. Natuurlijk wist ik dat het budget van de uitgever waarschijnlijk niet het grootste was, maar dat hoeft een goed spel niet in de weg te staan. Helaas heeft ontwikkelaar EKO Software er weinig van gebakken en kon zelfs het klimaatakkoord ze niet helpen.

Handball 16 bestaat uit enkele modi: seizoen, carrière, losse wedstrijd en online spelen. De laatstgenoemde modus kon ik helaas niet testen, omdat ik in de lobby kon wachten tot ik een ons woog; er was helemaal nooit iemand online. Het is gelukkig ook mogelijk om met één andere speler lokaal tegen elkaar te spelen met een losse wedstrijd.

Het verschil tussen de carrière en een gewoon seizoen is dat je bij de carrière een eigen (oerlelijk) ventje kunt maken. Je speelt hier ook met het hele team, maar jouw eigen speler wordt door goed presteren en het halen van uitdagingen heel langzaam wat beter. Ik vond het weinig plezier toevoegen en speelde liever een regulier seizoen. Er is keuze uit een aantal bestaande competities, met daarin ook echte teams en spelers. Helaas is de Nederlandse competitie niet aanwezig, zijn er geen landenteams en is er ook geen vrouwencompetitie te vinden. Ik koos dus maar voor de Duitse league.

Is dit echt de Xbox One?

Het spel kan beginnen, maar niet voordat ik bijna van mijn stoel viel vanwege de extreem ondermaatse graphics. De spelers lijken erg op elkaar en hebben ongeveer het detail dat je in een Playstation 2-spel zou verwachten. De handballers lijken in de verste verte niet op de spelersfoto’s. De stadions zien er wat leeg uit, met vaak herhalend publiek en flikkerende texturen, maar hebben in elk geval een aardige lichtval. Dat moet dus wel een eitje zijn om op het scherm te toveren voor deze krachtige spelcomputer. Maar niets is minder waar, het spel hapert en de framerate is laag. Elke keer als de camera draait staat het spel even stil.

Dan het geluid. De geluidseffecten vallen niet op, maar het commentaar wel. Helaas niet op een positieve manier. Het duocommentaar is vlak, met slechte uitspraak, dikwijls onjuist en valt heel veel in herhaling. Ik was na driekwart seizoen de Engelse commentatoren zo zat, dat ik ze verruild hebt voor een net zo slecht Duits duo.

Poeh, ik ben eindelijk toe aan de gameplay. Is die net zo slecht als de technische kant van het spel? Gelukkig niet, al mist het op den duur wel diepgang. Het spel wordt met hints tijdens wedstrijden vrij effectief uitgelegd. Ik kon als handbalnoob al snel redelijk uit de voeten met het hoge tempo. De sport lijkt zondermeer geschikt voor een videogame. Het geeft voldoening om keihard de bal langs de keeper te gooien. Ook het gebruik van heupworpen of gemene effectballetjes houdt het een tijd lang leuk. Verdedigen is wat minder boeiend, omdat je vooral buiten de cirkel voor iemand met je armen loopt te zwaaien. De keeper houdt vergeleken met echt handbal verrassend veel ballen tegen, al ligt dat ook wel een beetje aan het lastige richtwerk.

Na een tijdje wordt het spel echter erg saai. De kunstmatige intelligentie van andere spelers is is niet goed en het is heel makkelijk om fouten uit te lokken. Daardoor komt het regelmatig voor dat je met een paar man meer op het veld staat, en dat is natuurlijk wel heel makkelijk scoren.

Handball 16 is een gemiste kans. Het spel is technisch zo ondermaats dat het spelplezier grotendeels verpest wordt. De uitgever is er niet eens in geslaagd de Achievements zonder spelfouten af te leveren. Het is leuk weer eens een andere sport te spelen, maar in dit geval is de uitvoering zo slecht, dat ik dit spel aan zelfs de grootste handbaldiehard niet kan aanraden voor de volle prijs. Dit had een budgettitel moeten zijn voor de echte liefhebber; nu is het gewoon rommel.