Lukt het Bioware met Mass Effect: Andromeda om de serie nieuw leven in te blazen? Lees hier de recensie.

• Consequente lore, kent u die uitdrukking?
  • Afgrijselijke animaties
  • Generieke quests
  • Repetitieve gameplay
  • Bugs, bugs en nog eens bugs
  • Grafisch matig

In het leven van iedere gamer is er wel een game of een serie die de meest primitieve gevoelens weet los te maken. In mijn geval is dat de Mass Effect-serie, een serie waar ik als tiener mee ben groot geworden, sinds het eerste deel in 2007 is uitgekomen. Dat ik een fan van de serie ben, is nogal zachtjes uitgedrukt en ik kon dan ook niet wachten tot de andere delen van de trilogie uit zouden komen. Ik zou hoe dan ook als Commander Shepard ons Melkwegstelsel verkennen en redden van de Reapers. Na een teleurstellend deel 3 gaat de serie in 2017 echter verder met een geheel nieuw verhaal in een compleet nieuw sterrenstelsel, namelijk Andromeda. Als Pathfinder Ryder mag jij de mensheid leiden, op zoek naar een nieuw thuis. Bioware begint in die zin dus met een schone lei, maar is ze het ook gelukt om daarbij een goed spel te leveren? Is dit een spel dat de naam Mass Effect waardig is? Laten wij eens gauw gaan kijken.

Nieuw begin

Mass Effect Andromeda speelt zich dus af in het Andromedastelsel. Middels het zogeheten Andromeda initiatief, een organisatie die bestaat uit de bekende Mass Effect rassen, vertrek je met enkele tienduizenden pioniers naar het onbekende stelsel, enkele miljoenen lichtjaren verwijderd van ons eigen stelsel. Vanzelfsprekend met het doel om er een nieuw thuis van te maken. Terugkeren is geen optie en na zeshonderd jaar reizen arriveer je dan eindelijk in Andromeda. Zodra je echter bent aangekomen, gaat het al helemaal mis en slaat de vlam in de pan. De rassen uit het Melkwegstelsel blijken niet alleen te zijn en komen al snel in contact met twee nieuwe rassen, de Kett en de Angara. De Kett zijn hierbij de vijandelijke aliens, terwijl de Angara zich al snel aansluiten bij de rassen van de Melkweg. Als specialist en later Pathfinder Ryder is het aan jou de taak om deze dreiging af te wenden.

What is wrong with your face?

Waar je niet om heen kunt draaien en wat je als eerste zult opvallen, zijn de ongelofelijk dramatische animaties van de verschillende personages. Op het ene moment zijn deze uitermate overdreven en op het andere moment lijkt het wel alsof een etalagepop tot leven is gekomen, waarbij gezegd moet worden dat een doorsnee etalagepop levendiger oogt dan de personages in Mass Effect: Andromeda.

Dit stoort vooral als je probeert om jezelf onder te dompelen in het verhaal, wat al snel onmogelijk blijkt, omdat naast de lelijke animaties ook nog eens sprake is van een belabberde voice-acting. Zelfs de hoofdpersonages lijken continu verveeld van een script af te lezen, zonder daar ook maar enige emoties bij te tonen. Je krijgt hierdoor het gevoel eerder in een slecht geoefend toneelstuk te zijn beland, dan in een geloofwaardig universum waar je zelf in zou willen leven.

Bugs, bugs everywhere

Is het al erg dat de personages niet tot leven komen, daarnaast moet je het ook nog eens doen met tientallen, zo niet honderden verschillende bugs die je tegen zult komen in het spel. Zo is het mij al meerdere malen overkomen dat ik spontaan door de wereld heen zakte, verschillende delen van een wereld niet wilden laden of dat ik bepaalde quests niet kon voltooien, omdat er weer iets fout ging met de objective marker. Ook zaten er continu vijanden vast in de muur die wel mij konden raken, maar ik hen niet. Dit zijn dan ook nog eens dingen die mij persoonlijk overkomen zijn, want er zijn nog tientallen andere bugs waar andere spelers last van hebben. Het lijkt er dan ook sterk op dat dit spel nooit door de kwaliteitscontrole is gegaan, want zo veel bugs verwacht je eerder in een afgeraffeld indiespel en niet bij een triple-A titel als Mass Effect.

Daarbij loopt het spel op de Xbox niet bepaald soepel. De framerate kan van het ene op het andere moment een duikvlucht maken en dat is onacceptabel, zeker als je bedenkt dat het spel eigenlijk helemaal niet zo mooi er uit ziet. Op een paar jungle stukjes na zien de planeten er ongeïnspireerd uit en verken je elke planeet op dezelfde manier. Het enige verschil tussen de planeten is een bepaalde kleurenfilter.

Gameplay

De combat is op z’n zachts gezegd polariserend. Deze is enerzijds namelijk een stuk levendiger en energieker dan de vorige titels en komt zelfs in de buurt van de actie van de allereerste Mass Effect, die de speler ook dwong actief te blijven. Het schieten zelf werkt daarbij over het algemeen ook goed en het is leuk om met de verschillende wapens te experimenteren.

Een stuk erger wordt de gameplay echter al bij het ontwikkelen van je karakter. Andromeda heeft namelijk de oude, vertrouwde klassen die je aan het begin van het spel kiest weg gedaan en nu kun je van het ene op het andere moment van klasse wisselen. Dit houdt dus in dat je op elk willekeurig moment gebruik kunt maken van zowel biotics als technische vaardigheden, waardoor er in de kern geeneens meer sprake is van een daadwerkelijke RPG. Daarbij kun je slechts standaard drie krachten tegelijk gebruiken tijdens de combat, wat een ongelofelijk regressieve beslissing is geweest van Bioware. In een halfslachtige poging de combat dus te versimpelen, hebben ze het ontwikkelen van je personage eigenlijk de nek omgedraaid.

Daarnaast is het paragon/renegade systeem, vrij iconisch voor de serie, ook verwijderd en moet je nu uit vier verschillende reacties kiezen. Op papier houdt dit in dat je logisch, emotioneel, pragmatisch of sarcastisch kunt reageren, maar in de praktijk gebeurt er niets met de keuzes die je maakt. Er volgt hooguit een zinnetje van de andere personages waarmee ze reageren op je keuze, maar dan houdt het ook op. Keuzes maken kortom, vrij weinig uit in Andromeda en je zult hoe dan ook hetzelfde einde zien.

Inconsistentie

Een Mass Effect spel speel je echter vooral voor het verhaal en de keuzes die je maakt. Je zou dus verwachten dat Bioware hier nog het een en ander weet goed te maken, maar zelfs in dit departement is het huilen met de pet op. Zo worden door het hele spel heen thema’s van de vorige spellen compleet overboord gegooid en worden alle culturen compleet herschreven. Waar in deel 2 aan Commander Shepard werd duidelijk gemaakt hoe belangrijk vrouwelijke Krogans zijn en dat men bereid is om oorlog te voeren om elke vruchtbare vrouw, is in dit deel opeens vijftig procent van alle Krogans vrouwelijk. Daarbij hebben ze ook nog eens alle belangrijke bestuurlijke posities in handen, wat een lachwekkende herschrijving is van de Krogan hiërarchie. De speler moet geloven dat Krogans millennia oude gebruiken overboord gooien en dat is compleet ongeloofwaardig.

Een ander voorbeeld is dat van de Salarians. In deel 3 leer je dat vrouwen compleet aan de top van de hiërarchie staan. Zij bepalen zelfs of er bij de geboorte van nieuwe Salarians sprake zal zijn van een vrouw (een bevrucht ei) of een man (een onbevrucht ei). Het is zelfs verboden voor vrouwen om ambachtelijke taken uit te voeren, maar in Andromeda zitten her en der vrouwelijke Salarians die bijvoorbeeld voor klusjesman spelen. Kortom, de makers lijken eerder aandacht te hebben gegeven aan het schrijven van een compleet egalitaire samenleving, dan een verhaal wat recht doet aan de complexiteit van het Mass Effect universum.

Is de consistentie in de lore dus al compleet weg, het hoofdverhaal weet daarbij ook niet te boeien. De verhaallijn vliegt van de hak op de tak en opeens zul je dingen moeten doen waarvan je je afvraagt waarom eigenlijk. Erger nog zijn de kleinere quests die voor negentig procent neerkomen op: ‘spreek met persoon A, ga naar punt B, scan voorwerp C, dood een aantal vijanden, ga terug naar persoon A, einde.’ De inspiratie is compleet weg en op een gegeven moment heb ik het opgegeven om alle quests te voltooien, want de repetitie ergerde me mateloos. Uiteindelijk was ik, na enkele tientallen uren speeltijd, eindelijk klaar met het spel, maar de vele uren staan niet garant voor een plezierige ervaring.

Bioware heeft keihard de bal laten vallen met dit spel. Vrijwel alles wat een Mass Effect game goed maakt, is uit het spel gehaald en er lijkt eerder aandacht te zijn besteed aan het maken van een utopisch, egalitair paradijs dan het complexe universum dat we van vorige games kennen. Ook de belabberde performance en vele bugs gooien roet in het eten, waardoor ik niet anders kan zeggen dan dat dit voor mij nu al de teleurstelling van het jaar is geworden

Lees hier mijn recensies van:

Mass Effect

Mass Effect 2