• Stijgende lijn is doorgezet door Konami
  • Veel te weinig licenties en competities
  • Commentaar erg matig
  • Te weinig verbeteringen in bepaalde modi

Jeroen Post | zaterdag 30 Sep 2017, 13:14

Het nieuwe voetbalseizoen kan van start gaan! Lees hier de recensie van PES 2018!

In het Nederlandse voetbal zijn er veel onderlinge competities. De Klassieker bijvoorbeeld, Ajax tegen Feyenoord of de eeuwige strijd tussen NEC uit Nijmegen en Vitesse uit Arnhem. In de wereld van de videogames is er ook al sinds mensenheugenis een strijd; het Pro Evolution Soccer van Konami tegen FIFA van EA Sports. In deze recensie kun je lezen hoe we denken over Konami's nieuwste telg in de serie: Pro Evolution Soccer 2018.

De belangrijkste bijzaak

Het eerste wat op valt aan deze editie van PES is hoe soepel het spel verloopt. Er was duidelijk een stijgende lijn te zien in de vorige delen, maar Konami heeft zich overtroffen met deze editie. Enkele kleinere delen van de gameplay zijn verbeterd, maar daardoor voelt de game als totaalpakket nog beter aan. Het zit hem er in deze versie bijvoorbeeld in hoe je de bal aanneemt. Dit kan na een normale pass zijn, of een voorzet, of een wegwerkactie. De spelers doen nu veel meer hun best om de bal goed aan te nemen. In vorige delen, zowel van PES als FIFA, leken de spelers soms echt moeite te hebben om te bal behoorlijk te ontvangen, omdat ze het bijna altijd met de voet wilden.

Nu gebruiken je spelers meer delen van hun benen of het bovenlichaam om de bal te ontvangen. Het viel in de eerste paar wedstrijden direct op hoe goed dit werkt. Je wordt ook meteen minder boos op je teamgenoten, omdat ze veel minder balverlies lijden dan normaliter. Ook is het zo dat je teamgenoten veel meer bewegen en een stuk intelligenter zijn geworden. Iedereen die wel eens een voetbalspel heeft gespeeld weet dat je teamgenoten niet altijd goed op hun positie staan en vaak niet genoeg doen om goed vrij te staan. In PES 2018 is dit gelukkig helemaal anders.

Tikkie terug, Jaap

Zodra je bijvoorbeeld je spits wilt aanspelen, merk je duidelijk dat hij veel meer doet om zich van zijn tegenstander los te maken. Het is bijzonder om te zien hoe soepel de besturing van je spelers is geworden in dit spel. Je hebt het idee dat je veel meer gevoel in het spel kunt leggen, omdat alles veel nauwkeuriger is. Geen enkele spelsituatie is daardoor hetzelfde. In een aantal oudere voetbalspellen waren er tal van situaties waar je nooit in terecht kwam, omdat alles altijd op dezelfde manier verliep. Er zijn ontzettend veel variabelen in het echte voetbal, die in voetbalgames lang niet altijd naar boven komen, maar in deze game een stuk vaker. Als het je uiteindelijk lukt om een mooie steekbal te geven, of een prachtig afstandschot tussen de palen te krijgen geeft dat veel voldoening. De besturing is erg strak en je hebt echt het gevoel veel meer controle over alles te hebben. Het gaat echter niet altijd goed. Passes komen wel eens niet aan, je schiet wel eens te hoog over, maar dat is in dit spel geen probleem. Het wordt namelijk niet snel frustrerend, omdat het spel uiteindelijk veel spannender wordt door alle positieve veranderingen.

Nog wat commentaar

Qua gameplay zit PES 2018 zeer goed in elkaar. Zoals eerder gezegd, is deze stijgende lijn goed doorgezet sinds de laatste paar versies. Jammer genoeg zijn er toch ook weer een aantal dingen die niet helemaal op orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan het tenenkrommende commentaar. Het commentaar slaat vaak helemaal nergens op, of is enorm standaard waarbij heel vaak dezelfde dingen worden gezegd. Opmerkelijk genoeg komt het elke wedstrijd wel eens door dat de beide heren door elkaar praten, wat erg rommelig en storend overkomt. Het licentieprobleem komt ook in deze versie naar boven. Al sinds het begin heeft Konami niet voor alle competities en teams een officiele licentie. Spelers lijken vaak helemaal nergens op en bijvoorbeeld Manchester United heet niet Manchester United maar Man Red. Je kunt alles aanpassen in het optiemenu, maar hele competites aanpassen kost je uiteindelijk teveel tijd.

Ook de scheidsrechters komen er niet altijd goed vanaf. Ze zijn eigenlijk veel te soepel met hun beslissingen. Bepaalde harde overtredingen zouden minstens een gele kaart of zelfs een rode moeten worden, maar vaak kom je er vanaf met een waarschuwing. Het werkt natuurlijk ook de andere kant op, want jouw speler hoeft er dan niet meteen af na een harde overtreding, maar het draagt zeker niet bij aan het realisme.

Er zijn gelukkig wel voldoende modi in PES 2018. Vriendschappelijke wedstrijden, online potjes, online competities, en modi als Become A Legend. Hierin kun je een speler maken die vanaf de onderste trede in zijn carriere begint, en uiteindelijk zelfs bij een Champions League-team kan starten. De online wedstrijden duren meestal wat langer om te starten, maar voor de rest is dit allemaal heel stabiel.

Meester Liga

Het paradepaardje van de Pro Evolution Soccer serie, de Master League, is ook weer aanwezig. Je begint zoals altijd met wat onbekende spelers, en je probeert door allerlei competities heen aan je team te bouwen. Je zou zelfs de grootste beker kunnen winnen. Het is nog steeds leuk om te spelen, maar deze modus is te weinig aangepakt dit jaar. Zo zijn je spelers nog steeds nooit echt lang geblesseerd, dus een realistische Robben of Strootman zal je niet overkomen. Het onderhandelen over contracten is iets verbeterd door bijvoorbeeld afkoopsommen, maar de spelers zijn geen beste onderhandelaars. Meestal accepteren ze alles, echt spannend is dat dus zeker niet. Het menu is ook niet spannend. Het lijkt erop alsof iemand thuis op een zolderkamertje met HTML en tabellen heeft gewerkt. De presentatie is bij de concurrent een heel stuk beter. Levendige menu's, wat meer aankleding rondom het veld, dat zijn dingen die PES dit jaar helaas mist.

Maar voor veel mensen draait het spelen van videogames toch vooral om de gameplay, vooral bij sportgames is het gevoel kunnen leggen in je spel erg belangrijk. Dat zit dit jaar gelukkig erg goed in elkaar. Het ligt er enorm aan wat voor jou belangrijker is: soepele en duidelijk sterk verbeterde gameplay of alle licenties en de presentatie.

Pro Evolution Soccer 2018 zorgt voor een verfrissing op het gebied van voetbalgames. Het heeft veel minder licenties en presentatie dan de concurrent, maar de gameplay en het gevoel dat je erin kunt leggen maakt veel goed. Vind je gameplay belangrijker dan andere facetten van voetbalgames? Dan zou de keuze voor PES 2018 nog wel eens goed uit kunnen pakken. Konami heeft erg zijn best gedaan dit jaar.