Casper Egas | donderdag 2 Nov 2017, 11:08

Een sidescrolling RPG in een mystiek Egypte; lees hier de recensie van Pharaonic Deluxe Edition.

• Zeer goedkoop
  • Genoeg uitdaging
  • Ziet er dan ook goedkoop uit
  • Wat frustrerend

SOEDESCO is een uitgever van budget games. Laatst was er bijvoorbeeld nog het aardige, maar niet al te bijzondere AereA, en nu is er Pharaonic Deluxe Edition. Het spel is fysiek verkrijgbaar voor slechts twintig euro en het luxe aspect is dat er een soundtrack-cd meegeleverd is. Pharaonic zelf is een actiespel met RPG-elementen in een 2,5D wereld. Grafisch is alles dus in 3D, maar je kunt alleen naar links en rechts lopen, net zoals bijvoorbeeld in moderne Street Fighter games het geval is. Soms kun je wel een deur of poort door in de voor- of achtergrond of buigt het pad wat af, maar je blijft altijd spelen op een 2D-traject. Is dit een slimme keuze om kosten te besparen en kan het van Pharaonic een aanrader maken voor mensen met een kleine beurs?

Welkom in het oude fantasie-Egypte

Zoals de naam al doet vermoeden speelt het spel zich af in het oude Egypte. Het gaat hier echter niet om een historisch correcte variant, want het spel zit vol magie, monsters en golems. Het verhaal is helaas niet echt de moeite waard en wordt geheel verteld door middel van geschreven stukken tekst die beetje bij beetje door andere personages uit de doeken worden gedaan. Stemacteurs waren kennelijk te duur.

Dat er geen boeiend verhaal is, zou een groot minpunt moeten zijn voor een RPG. Maar om eerlijk te zijn, vind ik Pharaonic meer een soort avonturenvechtspel. Je kunt wel ervaringspunten verdienen, wapens kopen en verkopen, maar je bent vooral aan het vechten en een weg aan het zoeken door alle doolhoven.

Er is sprake van een soort van open wereld, waarbij jouw vaardigheden grotendeels bepalen of je jezelf al naar bepaalde omgevingen weet te vechten. Zoals gezegd, bestaan deze op zich lang niet gek uitziende omgevingen uit links-rechtspaden door grotten, woestijnen, tempels, dorpjes en oasen. Het is vaak lastig om te weg te vinden, omdat de kaart door een bug (naar ik aanneem) gedurende het hele spel blanco bleef. Een goed geheugen is geen overbodige luxe, want tegenstanders komen doodleuk weer terug nadat je opgeslagen hebt.

Je speelt met een man of vrouw die net uit de kerkers wordt bevrijd. Jammer genoeg zien de personages, inclusief jouw eigen poppetje er nogal stijlloos en gedateerd uit. De omgevingen zijn duidelijk mooier. Je begint vrijwel zonder uitrusting en met een fakkel als wapen en een fles water om te overleven. Al snel zul je dit alles nodig hebben, want het spel zit vol gevechten.

Vechtspel?

Gedurende het spel vecht je telkens tegen één of meerdere tegenstanders tegelijk. Deze gevechten lijken wel wat op een soort basaal vechtspelletje. Je kunt afweren met je schild, je kunt iemands schild wegduwen, je kunt snel slaan, hard slaan en je kunt wegrollen. Wanneer je gewoon maar wat op knoppen gaat rammen, dan zul je snel verliezen. Pharaonic is namelijk een moeilijk spel, met regelmatig erg lastige situaties. Het is dan ook het devies om het vechtsysteem goed onder de knie te krijgen.

Gelukkig is het vechten echt aan te leren. Let vooral op je uithoudingsvermogen, zodat je kunt aanvallen, maar ook nog kunt afweren en wegrollen. De gevechten worden hierdoor strategisch en uitdagend, al vond ik het bij tijd en wijle frustrerend worden door de hoge moeilijkheidsgraad en het geringe aantal opslagpunten. Het zal vaak voorkomen dat je dood gaat en je een behoorlijk stuk terug moet. Wanneer dat gebeurt, verlies je een deel van je ervaringspunten, de gevonden spullen uitgezonderd, waardoor ik soms wat gedemotiveerd raakte. Dan ging ik bijvoorbeeld keer op keer dood bij dezelfde baas en zag ik mijn ervaringspunten alleen maar dalen en dalen, in plaats van dat ik geleidelijk sterker werd.

Door de grote uitdaging kun je best een tijd zoet zijn met Pharaonic. Het vechtsysteem is echt zo gek nog niet en de 2,5D-gameplay in leuke Egyptische omgevingen spreekt me ook wel aan. De muzikale begeleiding is helaas de bijgeleverde cd mijns inziens niet waard; daarvoor is de muziek te generiek. De oosters klinkende gamemuziek past wel bij het spel, maar valt niet op.

Pharaonic is een aardig spel dat een speler die wel van een uitdaging houdt best wel even kan boeien. De wat matige graphics, het gemis aan ingesproken stemmen en de slimme 2,5D gameplay verraden dat het spel geen dure productie is geweest, maar gelukkig weet de uitgever dit ook en wordt het spel voor een zeer zacht prijsje aangeboden. Voor deze prijs kan ik het spel niet afraden, zolang je maar geen topspel verwacht.