Pak je baantje als corrupte agent weer op... Lees hier de recensie van This is the Police II.

• Verhaal gaat verder na deel 1
  • Gameplay verbreed
  • Meer strategie en minder geluk
  • Voor nieuwkomers minder aantrekkelijk
  • Teksten minder goed geschreven

Voor mij was 'This is the Police' een echte sleeper hit. Dit indie strategie/managementspel kon mij vele uren boeien. Het scenario was fantastisch, de teksten waren grappig en goed geschreven en de sfeer was top. Het was nog nooit zo leuk om een corruptie politiebaas te zijn.

Nu is er een tweede deel dat voortbouwt op de gelegde basis en de gameplay verbreedt. Een belangrijke toevoeging is bijvoorbeeld dat er nu turn based strategy-stukken zijn. Het verhaal gaat verder waar het vorige deel geëindigd is, met Jack Boyd die de stad Freeburg ontvlucht is, nadat hij erin was geluisd en zijn half miljoen dollars niet had kunnen verdienen.

Het verhaal gaat verder

Jack Boyd houdt zich schuil in een afgelegen huisje in de buurt van een klein ruraal plaatsje. Hij heeft een schuilnaam, maar al snel blijken er mensen te weten wie hij is. Hij moet zwijggeld betalen om niet door de FBI gepakt te worden. In Freeburg is hij namelijk nog altijd de meest gezochte persoon. Als tot overmaat van ramp ook nog blijkt dat er criminelen onder de vloer van zijn huurhuisje drugs hebben verstopt is hij de klos. De politie pakt hem op. In de cel blijkt er echter ook het een en ander gaande te zijn op het politiebureau: de sheriff is net overleden en de nieuwe sheriff kan het allemaal niet aan. Boyd overtuigt haar dat ze hulp nodig heeft en ze besluit hem niet aan te geven, maar hem onofficieel in dienst te nemen als uitvoerend politiechef. Het verhaal is wederom boeiend, maar is duidelijk leuker als je het eerste deel ook gespeeld hebt. Ik zou iedereen aanraden om eerst This is the Police van vorig jaar te spelen.

Het perfecte vervolg?

Toen ik met This is Police II begon, was ik helemaal in mijn nopjes met het spel. De stijl is gelijk herkenbaar en de sfeer weer ijzersterk. Op het gebied van de gameplay heeft men extra lagen toegevoegd, zonder de sterke basis de verpesten. Zo hebben agenten nu verschillende talenten, waardoor het meer uitmaakt hoe je ze inzet. Stuur bijvoorbeeld een intelligente agent op pad om verdachten te ondervragen, of juist een sneaky diender om ergens binnen te sluipen. Hierdoor is het makkelijker om zelf de juiste keuzes te maken en ben je minder overgeleverd aan willekeur.

De grootste nieuwe toevoeging zijn de turn based strategy-operaties. Niet langer ben je alleen aan het managen en keuzes aan het maken, nu kun je de agenten ook echt besturen. Deze missies zijn soms behoorlijk lastig en leggen de nadruk om het sluipen. Zodra je ontdekt wordt, ontstaan er meteen vuurgevechten en verlies je in no time een aantal van jouw meest trouwe personeelsleden. Ik vind deze operaties over het algemeen een geslaagde toevoeging, die vooral de monotonie kan doorbreken.

Toch wat minpunten?

Ik dacht aanvankelijk dat This is Police II echt het perfect vervolg zou zijn. Het interessante verhaal gaat verder, de stijl is herkenbaar, maar is wel verbeterd en de gameplay is verbreed en verbeterd, en de muziek is nog altijd erg sterk. Toch kreeg ik na verloop van tijd het gevoel dat het spel net zoveel verbeterd is als dat het achteruit is gegaan. Hierdoor is This is the Police II leuk voor veteranen van het eerste deel, maar niet het beste beginpunt voor nieuwkomers.

Ik vind bijvoorbeeld dat het verhaal minder sterk is geworden en dat ook de opzet minder aansprekend is. Daarnaast zijn de zaken die je moet onderzoeken vaak minder creatief en vallen de politiemeldingen in herhaling, en zijn ook deze minder creatief en minder grappig. Dat wil niet zeggen dat de teksten nu zwak zijn, want ze zijn nog altijd bovengemiddeld goed geschreven. Toch werd ik niet zo geprikkeld als voorheen en sloeg op den duur de verveling toe.

Als het om de muziek gaat is er ook iets vreemds: je kunt niet langer kiezen welke muziek er tijdens je werkdag speelt en buiten werktijden is het angstvallig stil. De tussenfilmpjes die het verhaal uit de doeken doen zien er niet beter of slechter uit, maar weten niet dezelfde spanning en fascinatie op te wekken zoals deze voorheen wel konden doen. Misschien had men minder inspiratie, zo snel na de release van het vorige deel.

Ik heb gemengde gevoelens over This is the Police II. Het heeft alle ingrediënten in zich om voort te bouwen op het succes van het origineel en ik werd weer urenlang opgezogen door het spel, maar helaas komen niet alle elementen even goed uit de verf. Vooral de minder interessante zaken en het minder spannender verhaal zorgen ervoor dat het origineel naar mijn mening de grootste aanrader blijft. Nieuwkomers kunnen daar dus het beste beginnen; heb je dat spel al uitgespeeld, dan kun je met een goed gevoel voor een slordige dertig euro verder met het verhaal.