Casper Egas | zondag 5 Mei 2019, 10:41

Arcade Classics Anniversary Collection is een verzameling titels van grootmacht Konami, dit om hun 50-jarig jubileum te vieren.

• Zeven goede spellen
  • Goede emulatie met extra's
  • Rare gameselectie
  • Maar acht games

De wat vage titel geeft het niet aan, maar dit is een collectie van arcadespellen van Konami, uit de jaren tachtig. Ooit was Konami een zeer populaire uitgever van arcade- en consolegames. De laatste jaren heeft het bedrijf echter een erg slechte naam gekregen. Dit komt vooral door de focus op (vrijwel) alleen de Pro Evolution Soccer en de Metal Gear Solid-franchises, en daarnaast het veelbewogen vertrek van Hideo Kojima. Veel oude liefhebbers van andere Konami-franchises zijn dus al een tijdje genegeerd, maar nu lijkt het bedrijf toch geluisterd te hebben en komt het met ten minste drie collecties van oudere spelleb. De eerste collectie is deze Arcade Classics Anniversary Collection en later dit jaar volgen nog twee verzamelingen; van Castlevania en Contra. Daarnaast zullen er ook spellen van Konami te spelen zijn op de SEGA Mega Drive Mini, die in augustus uitkomt.

Collectie van shooters?

De Arcade Classics Anniversary Collection is een vreemde collectie. Het is in feite een bundel met zeven shooters, met daarbij een verdwaald Castlevania-arcadespel, dat om een of andere duistere reden niet op de Castlevania-collectie staat. Als je geen fan bent van oude shoot ‘em ups, dan kun je jouw twintig euro in elk geval in je zak houden. Als je dit genre wel kunt waarderen dan vindt je hier zeven sterke, soms klassieke voorbeelden. Het totale spellenaanbod bestaat uit Scramble, TwinBee, Nemesis (ook bekend als Gradius), Life Force (ook bekend als Salamander), Typhoon (ook bekend als A-Jax), Haunted Castle, Vulcan Venture (ook bekend als Gradius II) en Thunder Cross.

Als dit een verzameling moet zijn van de rijke spellenhistorie van Konami in de arcadehallen, dan ontbreken tal van belangrijke titels. Ook zou het prima mogelijk zijn geweest om andere genres beter te vertegenwoordigen. Ik denk bijvoorbeeld aan Frogger, Hyper Olympic, Green Beret, Yie Ar Kung-Fu, Blades of Steel, Teenage Mutant Ninja Turtles, The Simpsons en Sunset Riders. Als je dan toch zeven shooters kiest, maak er dan een shootercollectie van en voeg er dan ook spellen uit de jaren negentig aan toe.

Als we dan naar de meegeleverde spellen kijken, dan is ook de variatie in shooters niet zo groot. Drie van de zeven games zijn spellen uit de Gradius-serie (Nemesis, Life Force en Vulcan Venture) en dit zijn vergelijkbaar spelende, vooral horizontaal scrollende shmups. Daarnaast is Scramble een zeer oud spel (1981), waar de Gradius games de spirituele opvolgers van zijn. Thunder Cross, Typhoon en TwinBee zijn de enige losstaande shooters.

Kwaliteit van het pakket

Alle spellen, voor zover ik het kan beoordelen, emuleren de arcadeversies nauwkeurig. Het geluid klinkt goed, de kleuren zijn accuraat en de vertraging is net zoals in de oorspronkelijke versies. Het is mogelijk om de spellen op elk punt op te slaan en om de besturing naar wens aan te passen, inclusief rapid fire. Daarnaast zijn er de bekende vrij onzinnige opties toegevoegd, zoals een lelijk blurfilter, de mogelijkheid om de spellen uit te rekken om ze beeldvullend te maken, of borders naast het spel toe te voegen.

Leuker is het deels door het bekende Japanse gamesblad Famitsu gemaakte digitale boekje. Er is duidelijk veel aandacht aan besteed. Zo zie je een tijdlijn met alle grote arcadegames van Konami uit de jaren tachtig, waardoor je nog extra ingewreven krijgt dat er toch wel heel veel belangrijke titels ontbreken. Maar ook krijg je van de bijgeleverde spellen ontwerpdocumenten die netjes in het Engels zijn vertaald. Bizar genoeg is ook de muziek met volledige bladmuziek bijgevoegd, zodat je, als je noten kan lezen, het na kan spelen. Verder volgt nog een interessant interview met twee mensen die aan een deel van de oorspronkelijke spellen hebben meegewerkt en wordt er nog gefantaseerd over een mogelijk tweede deel van de collectie.

De Achievements zijn totaal niet creatief; haal deze score in dit spel, haal die score in dat spel en haal alle andere Achievements. Dit is echt een gemiste kans voor een dergelijk retropakket, want dat kan de oude spellen een extra uitdaging meegeven. De meeste spellen kun je namelijk oneindig doorspelen met virtuele credits, waardoor doodgaan geen punt meer is. Ik heb er persoonlijk een hekel aan als een spel geen uitdaging meer biedt, dus kies ik er voor om met slechts een credit te spelen. Dit maakt de spellen natuurlijk wel moeilijk, maar je kunt dan in elk geval wel de Achievements halen, want je score komt weer op nul als je een nieuwe credit gebruikt.

Kwaliteit van de spellen

Natuurlijk telt vooral dat de spellen nog steeds leuk moeten zijn. En ik moet zeggen, dat is voor mij zeker zo. Als je de mindset hebt dat het oudere spellen zijn en je kunt het genre waarderen, dan zijn dit stuk voor stuk toffe games. De enige uitzondering is de vreemde eet in de bijt, want Haunted Castle vind ik echt niet geslaagd. Het is namelijk een extreem houterige en lelijke Castlevania die belachelijk moeilijk is. Het enige pluspunt is de leuke muziek.

Scramble is een moeilijke horizontale shmup die door zijn ouderdom simpel oogt. Je moet zowel naar voren schieten als bommen droppen, waardoor je de aandacht moet verdelen. Ook moet je opletten dat je genoeg benzine bijtankt door benzinetanks op te blazen (?). Ik kende het spel nog van de Commodore 64, waarop ik Scramble als klein kind had gespeeld.

Leuker zijn de drie Gradius-games, die geen van allen in Europa daadwerkelijk de bekende Gradius-naam dragen. Konami was kennelijk niet zo bekend met de waarde van naamsbekendheid van franchises. Deze titels hebben allemaal de beroemde ‘options’, een soort bolletjes die naast je schip mee kunnen schieten. Het upgradesysteem is ook bijzonder, want je kunt zelf kiezen welke powerup je neemt, mits je genoeg energie opgepakt hebt. Jammer genoeg zijn het wel spellen waarbij je weer met je proppenschieter verder moet als je dood gaat. Je wordt zo dubbel gestraft. Vooral het tweede deel met zijn biologische thema en het derde deel met de strakste gameplay zijn nog altijd erg tof. Als je bedenkt dat de consoleversies van alleen al deze spellen tegenwoordig erg duur zijn, kan dat de collectie het geld al waard maken.

Thunder Cross lijkt erg op de Gradius-games, maar laat je makkelijker upgraden. Zo is het iets minder naar om een leven te verliezen, omdat je al snel al je options en de raketten terug hebt verdiend. Ook dit spel is nog altijd een leuke, maar pittige uitdaging met een toffe soundtrack. Ook leuk is dat de meeste van deze arcadespellen veel ingesproken stemmen bevatten.

TwinBee is een zogenaamde cute ‘em up, een schattige shoot ‘em up. Deze shooter scrolt verticaal en je kunt met je vreemde bij rechtuit schieten en projectielen gooien naar de tegenstanders op de grond. Als je met een andere speler samen speelt, kun je elkaar handen (van de bij?) vasthouden en extra krachtig aanvallen. De schattige stijl is leuk als afwisseling tussen de andere games in dit pakket en ook de wat lagere moeilijkheidsgraad is zeer welkom.

Als laatste is er Typhoon, dat spectaculair begint met een duikvlucht met een straaljager, waarbij de voor de tijd moderne sprite scaling en rotatietechniek is toegepast. Daarna gaat het spel over in een ietwat ongeïnspireerde, maar zeker niet onaardige verticale, en ook zeer moeilijke shooter.

Al met al vind ik dat Konami een leuke collectie heeft afgeleverd. De meeste spellen zijn nog altijd erg leuk om te spelen en bieden een goede uitdaging. Technisch is alles oké en ook het bijgeleverde digitale boek is een leuke toevoeging. Jammer genoeg zijn er maar acht spellen bijgevoegd, wat ik te weinig vind voor een verzameling met louter spellen uit de jaren tachtig. Ook is het zeer vreemd dat er zo’n ongebalanceerd spellenaanbod is, want zonder Haunted Castle zou dit gewoon een shooterpakket zijn geweest.