Review: Call of Duty: Advanced Warfare

• Vloeiende gameplay
  • Exo suit leuke toevoeging
  • Create a Class werkt goed
  • Kevin Spacey
  • Campaign is kort en voorspelbaar
  • Co-op voelt afgeraffeld

Sinds 2003 kunnen we elk najaar met een nieuwe Call of Duty aan de slag. Vooral het vierde, vijfde en zesde deel in de serie heb ik erg veel gespeeld. Maar zoals veel gamers vond ook ik de serie niet vernieuwend meer. Het bleven goede spellen maar het begon steeds meer op hetzelfde te lijken en om die reden ben ik na het zevende deel in de serie, Call of Duty: Black Ops, gestopt met de Call of Duty reeks. Deels om ook eens andere games te kunnen spelen en deels omdat ik de formule gewoon zat was. het is nu vier jaar later sinds mijn laatste ervaring met Call of Duty. Weet Call of Duty: Advanced Warfare mij weer te verassen en is het vernieuwend genoeg?

Ruben Correa Alves | woensdag 26 Nov 2014, 22:00

Ik heb Call of Duty altijd met een dubbel gevoel gespeeld. Elke game in de reeks deed veel goed maar in mijn ogen ook zo veel verkeerd. Zo zijn er dagen dat ik de game uren met plezier kan spelen en dagen waarop ik na tien minuten mijn Xbox al uitzet. Call of Duty is een van de weinige games die zonder verandering elk jaar weer miljoenen gamers zou kunnen winnen.

Het probleem

Elke ontwikkelaar die begint aan een Call of Duty game krijgt een groot probleem voorgeschoteld. Een probleem wat eigenlijk niet op te lossen is. Elk jaar zijn er twee grote groepen met elk een eigen mening. Je hebt de groep die zegt "Call of Duty moet veranderen, het is al tien jaar hetzelfde" en de groep die zegt "Waarom veranderen als het goed werkt?". En eigenlijk hebben beide groepen wel gelijk. De game werkt goed en veranderingen brengen risico's met zich mee. Wat als de game niet goed werkt of niet leuk is na een verandering? Maar aan de andere kant, waarom zou je iets kopen wat nauwelijks anders is dan het product van het jaar ervoor? De ontwikkelaar moet de game dus genoeg zien te veranderen zodat het vernieuwend is zonder de Call of Duty formule kapot te maken en ik denk dat Sledgehammer Games prima stappen heeft gemaakt.

Vloeiend

Iets waar Call of Duty altijd erg goed in is geweest is de vloeiende gameplay. Waar ik me bij veel first person shooters erger aan een stroperige gameplay is het bij Call of Duty gewoon altijd vloeiend en speelt het lekker. En het is dan niet alleen een stabiele framerate die de gameplay zo vloeiend laat aanvoelen. De Xbox One versie van de game ziet er met 60 frames per seconde vloeiend uit. Maar het zijn ook de simpele en traditionele Call of Duty mechanics waardoor alles zo vloeiend aanvoelt. Ik durf te wedden dat de pure code die wordt gebruikt voor het besturen van een character in Call of Duty nooit veel veranderd is en dat is zeker iets goeds. Call of Duty speelt nog steeds zo lekker dat het altijd even wennen is als je terug gaat naar een game met een iets stroperige gameplay of lagere framerate.

Naast de vloeiende gameplay en de stabiele framerate ben ik verrast door de prima grafische kwaliteit van de game. De hele serie lang liep Call of Duty achter op de concurrentie op grafisch gebied. De in 2013 verschenen Call of Duty: Ghosts was de eerste game in de reeks voor de Xbox One en PS4, maar de game was grafisch niet indrukwekkend. Maar met Call of Duty: Advanced Warfare laat Sledgehammer Games zien dat de vloeiende framerate prima samen kan met een visuele presentatie die gewoon goed is. De belichting is in tegenstelling tot eerdere games in de reeks niet zo plat en geeft de scene een goede sfeer. Maar ook de texture resolutie en de shaders zijn een stuk beter dan voorgaande delen.

Copy paste, soldier!

Ik heb de singleplayer van Call of Duty, zeker vanaf Modern Warfare 2, altijd te over de top gevonden. De oude delen in de reeks waren natuurlijk ook al explosief en de campaign heeft altijd vol met actie gezeten. Maar ik vind de rustigere situaties die je in een echte oorlog zouden kunnen tegenkomen altijd de tofste situaties. Ik denk dan bijvoorbeeld aan The Battle of Pointe du Hoc in Call of Duty 2. Dat deel in de game zat vol met actie en had een toffe intro, maar tegelijkertijd was het geloofwaardig. In de Call of Duty games van de laatste jaren lijkt het alsof de ontwikkelaar een zo extreem mogelijke campaign probeert te presenteren. En daarbij lijkt het alsof de ontwikkelaar een checklist afgaat. Er moet bijvoorbeeld altijd een missie zijn waar je een sniper rifle krijgt, een missie waarbij je moet vliegen en een missie waarbij je met een landvoertuig een stuk moet afleggen. Als je door het verhaal heen kijkt, lijkt de singleplayer van elke Call of Duty precies hetzelfde concept te zijn. Een van de weinige leuke pluspunten die het verhaal vernieuwend maakte was de toevoeging van Kevin Spacey. Iedereen die House of Cards kijkt zal vast wel de gelijkenissen zien tussen het karakter in Call of Duty en het karakter in de Netflix serie.

Naast de singleplayer bevat de game een simpele co-op modus. Ik vind het erg jammer dat de co-op in Advanced Warfare erg afgeraffeld is in vergelijking tot andere games in de franchise. In de zombie mode in andere Call of Duty games is echt tijd geïnvesteerd. Speciale maps zijn ontwikkeld en het is echt een losse ervaring. In Advanced Warfare komen er ook waves langs met tegenstanders en tussen de waves krijg je de mogelijkheid om je karakter en wapens te upgraden. De co-op mode bevat geen speciale maps en speelt zich gewoon af op de multiplayer maps. Sledgehammer Games had leuke dingen kunnen bedenken voor de co-op modus maar helaas is het een erg simpele horde mode geworden.

Waar het om draait

Elke keer als ik een Call of Duty game speel en nadenk over de singleplayer van de game realiseer ik me dat de game draait om multiplayer. De singleplayer dient eigenlijk meer om wat te oefenen voor de multiplayer. Je krijgt alle mechanics onder de knie en wordt klaargestoomd voor het gevecht over het net. Elke keer als ik Call of Duty opstart heb ik een logisch doel voor ogen. Ik wil graag een wapen en daarvoor moet ik een bepaald level zijn. Je speelt door en door totdat je het wapen krijgt en vervolgens blijf je doorgaan totdat je elke extensie voor je wapen hebt verzameld. Dat is de kracht van Call of Duty. Het zuigt je naar binnen, en als je op een goede dag lekker bezig bent, vliegen de uren voorbij. Toch vond ik het customization gedeelte van de Call of Duty games die ik voorheen veel speelde altijd erg gelimiteerd. Ik vind het dan ook tof om te zien dat ik af en toe willekeurige loot krijg om mijn karakter mee aan te kleden. Een toffe helm of een Elite variant van een wapen met speciale stats is super tof om te krijgen en uit te proberen. Het geeft het customization gedeelte van de game wat variatie.

Exo

De grote vernieuwing in het Call of Duty universum is het Exo Suit samen met de Exo Abilities. Met het Exo Suit kan je nu omhoog boosten om over grote obstakels te springen. Vervolgens kan je verschillende abilities kiezen zoals een cloak of schild. Voordat de game uitkwam waren er gamers die het tof vonden en gamers die het gelijk afschreven. Mij leek het een goede stap in de franchise. Het feit dat de games hetzelfde bleven was de reden dat ik gestopt was met spelen. Een feature die de gameplay op deze manier verandert is voor mij dan tof. Veel gamers zeggen dan terecht dat het op deze manier wel veel op Titanfall gaat lijken en misschien dat het idee voor Titanfall, voordat de oprichters van Respawn Entertainment weggingen bij Infinity Ward, al bij Activision was besproken en op die manier wat van de gameplay elementen zowel in Titanfall als in Call of Duty: Advanced Warfare terecht zijn gekomen. Toch vind ik de manier waarop je het gebruikt niet extreem op elkaar lijken. Ik merk dat ik in Call of Duty: Advanced Warfare alsnog veel op de grond blijf tijdens gevechten en eigenlijk alleen in noodgevallen gebruik maak van de mogelijkheden van het Exo Suit.

Call of Duty: Advanced Warfare is vernieuwend en tegelijkertijd dezelfde game als voorheen. De gameplay voelt net zo vloeiend aan als altijd en de framerate van de game is superstrak. Helaas loopt de Xbox One versie van de game niet altijd op een 1080p resolutie en schakelt de game heen en weer tussen verschillende resoluties waar nodig. De campaign zit zoals altijd vol met actie en Kevin Spacey is wel een leuke toevoeging. Wel is de campaign wat voorspelbaar. Call of Duty games draaien natuurlijk om de multiplayer en ik vind dat de toevoeging van het Exo Suit genoeg vernieuwend is zonder de game te breken. Als je echt zonder het suit wil spelen zijn er een aantal playlists zonder. Dit is de Call of Duty die vernieuwing biedt waar gamers zoals ik op hebben gewacht.

Waar moet de volgende Call of Duty van jullie heen gaan? Verder in de toekomst? Of juist weer terug in de tijd richting de Tweede Wereldoorlog?